Kotisairaalan kehittäminen ilman paikallista vuodeosasto toimintaa Lapin HVA (RRP, P4,I1)

Sairaanhoidon tiimin kehittäminen yhteistyössä terveyspalveluiden ja ikääntyvien palveluiden kanssa. 

  • Yhtenäistetty kotisairaala ja kotisairaanhoito = sairaanhoidon tiimi
  • Kotiin annettavaa sairaalatasoista hoitoa
  • Ilman paikallista vuodeosastotoimintaa
Toimintamallin nimi
Kotisairaalan kehittäminen ilman paikallista vuodeosasto toimintaa Lapin HVA (RRP, P4,I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Sairaanhoidon tiimin kehittäminen yhteistyössä terveyspalveluiden ja ikääntyvien palveluiden kanssa. 

  • Yhtenäistetty kotisairaala ja kotisairaanhoito = sairaanhoidon tiimi
  • Kotiin annettavaa sairaalatasoista hoitoa
  • Ilman paikallista vuodeosastotoimintaa
Toteutuspaikka
Lapin hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Lapin hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Jenny Järvinen

Luotu

07.08.2024

Viimeksi muokattu

22.05.2025
Ratkaisun perusidea

Kolarissa aloitettiin keväällä 2024 pilottitoiminta sosiaali- ja terveyspalvelut yhdistävästä toimintamallista perusterveydenhuollon sairaalahoidosta. Sairaanhoidon tiimin toimintamalli on uudenlaisen palvelukokonaisuuden rakentaminen, jota Lapin hyvinvointialueella ei ole ennen ollut. Sairaanhoidon tiimi toimintamalli korvaa perinteisen vuodeosastotoiminnan.  Sosiaali- ja terveyspalvelut yhdistävän toimintamallin kehittämisen ja pilotoinnin tavoitteena on turvata lähipalvelut kunnissa.  Pilotin aikana kehitettiin toimintamalli, jolla vastataan sairaanhoidollisiin tarpeisiin ilman erillistä vuodeosastoa yhdistämällä 24/7 kotihoito +kotisairaala = sairaanhoidontiimi, palveluasuminen ja ensihoito saumattomaksi kokonaisuudeksi, joka vastaa potilaiden sairaanhoidollisiin ja hoivan tarpeisiin heidän kotipaikkakunnallaan – ilman erillistä vuodeosastoa.

Ratkaisun tavoitteena on tarjota muun muassa tilapäistä ympärivuorokautista hoitoa, suonensisäistä lääkehoitoa ja saattohoitoa potilaan kotiympäristössä, sairaanhoidon tiimin tiloissa tai palveluasumisen yksiköissä. Tämä mahdollistaa palvelujen jatkuvuuden ja saatavuuden myös pienellä paikkakunnalla, jossa ei ole vuodeosastotoimintaa. 

  • Vähentää asiakkaan/potilaan siirtotarvetta toisille paikkakunnille tai sairaalaan, joihin ajomatkaa voi olla yli tunnin
  • Turvata lähipalveluiden saatavuuden
  • Edistänyt asiakkaiden toimintakyvyn säilymistä tarjoamalla oikea-aikaista hoitoa tutussa ja inhimillisessä ympäristössä
  • Parantanut yhteistyötä ikääntyneiden palveluiden ja terveyspalveluiden välillä, mikä tukee hoidon ja hoivan jatkuvuutta
Toimintaympäristö

Lapin hyvinvointialue vastaa Lapin julkisten sosiaali-, terveys- ja pelastuspalvelujen järjestämisestä.

Lapin hyvinvointialueen yli 8000 työntekijää huolehtivat yli 176 000 lappilaisen arjen turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Lisäksi turvaamme tarvittaessa kotimaisten ja ulkomaisten matkailijoiden Lapin matkoja.

Lapin hyvinvointialue toimii 21 kunnan alueella, jotka jaettu neljään eri palvelualueeseen:

  • Pohjoinen palvelualue : Enontekiö, Inari, Utsjoki, Kittilä, Kolari, Pello, Muonio
  • Itäinen palvelualue: Kemijärvi, Pelkosenniemi, Savukoski, Salla, Sodankylä
  • Kakkoinen palvelualue: Ranua, Rovaniemi, Posio
  • Lounainen palvelualue: Ylitornio, Kemi, Keminmaa, Simo, Tervola, Tornio

Hyvinvointialue on itsehallinnollinen alue, jonka ylintä päätösvaltaa käyttää aluevaltuusto, jossa on 59 jäsentä eri puolilta Lappia. Valtuusto päättää muun muassa, miten palvelut järjestetään ja varat käytetään.

Lapin hyvinvointialue tarkoituksena on sovittaa palveluja yhteen siten, että asiakkaat ja asukkaat saavat tarvitsemansa palvelut joustavasti ja yhteensovitettuna kokonaisuutena. Kohdistaa voimavarat tunnistettuihin väestön palvelutarpeisiin ja tutkittuun tietoon. Tunnistamme väestöryhmittäiset ja alueittaiset erot ja huomioimme ne hyvinvointialueen toiminnan suunnittelussa.

Kolari on noin 4 000 asukkaan kunta Tunturi-Lapissa, aivan Ruotsin rajan tuntumassa. Kolarin terveyskeskuksen vuodeosaston potilasmäärät olivat vähentyneet vähitellen jo ennen Lapin hyvinvointialueelle siirtymistä. 10-paikkaisen vuodeosaston potilasmäärä oli vuoden 2023 aikana ollut 4 - 6 potilasta, joista osa oli palveluasumispaikan odottajia.

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat Kolarin kunnan alueella asuvat henkilöt, jotka tarvitsevat sairaanhoidollista hoivaa kotona – erityisesti ikääntyneet, pitkäaikaissairaat ja toipilasvaiheessa olevat potilaat, jotka aiemmin olisivat mahdollisesti olleet vuodeosaston asiakkaita. Myös heidän omaisensa ja hoivasta huolehtivat läheiset kuuluvat epäsuorasti kohderyhmään.

Kohderyhmään sisältyy eri elämäntilanteissa olevia kuntalaisia:

  • Ikäihmiset, joilla on tarvetta sairaanhoidolliselle hoidolle tai seurannalle kotona.
  • Kuntoutujat leikkausten, sairauksien tai onnettomuuksien jälkeen.
  • Palliatiivista- tai saattohoitoa tarvitsevat potilaat.
  • Vammaiset henkilöt tai muut erityisryhmät, jotka hyötyvät hoidon tuomisesta kotiin tai kotiin verrattavassa paikassa

Työntekijöitä on otettu mukaan suunnitteluun ja palveluiden kehittämiseen:

  • Työpajojen avulla, joissa työntekijät pääsivät esittämään näkemyksiään ja huolenaiheitaan tulevasta yhdistymisestä sekä keskustelemaan ja pohtimaan yhdessä ratkaisuja ongelmakohtiin
  • Palaute hoidon aikana: asiakkailta kerätään palautetta kotisairaanhoidon ja kotisairaalan toimivuudesta jatkuvasti
  • Yhteistyö omaisten kanssa, erityisesti saattohoitotilanteissa ja pitkäaikaishoidossa 
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Sairaanhoidon tiimin toiminnan vakiinnuttaminen ja käytännön juurruttaminen jatkuu sairaanhoidon tiimin omalla vastuulla esihenkilöiden tuen antamana. Sairaanhoidon tiimin sairaanhoitajien kehittyminen, vastuunottaminen ja itseohjautuvuus korostuu kun hankkeen antama tuki päättyy. 

  • Hyviä käytäntöjä jaetaan myös muihin yksiköihin
  • Ydintiimin ja ohjausryhmän kokemuksia hyödynnetään muiden yksiköiden perehdytyksessä ja koulutuksissa.
  • Kehitetään konsultaatioprosesseja lääkäreiden toiveiden mukaisesti, erityisesti taustatietojen ja tutkimusten osalta
  • Sitoutuneet sairaanhoitajat, jotka ovat jo mukana kehittämisessä, muodostavat keskeisen voimavaran.
  • Lähiesihenkilöiden tuki on edelleen tarpeen etenkin muutostilanteissa.
  • Lääkärikunta tulee ottaa mukaan ohjeistusten luomiseen ja selkeyttämiseen.
  • Tarvitaan säännöllistä työaikaa kehittämiskeskusteluihin, tiimipalavereihin ja juurruttaviin toimenpiteisiin.
  • Perehdyttämiseen on varattava riittävästi aikaa myös pilotin jälkeen.
  • Jatkossa tarvitaan perehdytystä ja koulutusta uusista toimintatavoista ja käytännöistä
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Pilotin myötä kehittämisen kohteena olleen toiminnan tilanne on parantunut selkeästi. Sairaanhoidon tiimi on ollut aktiivisesti mukana kehittämisessä alusta asti, ja hyvä yhteistyö sekä kehittämismyönteinen ilmapiiri ovat tukeneet onnistumista. Sairaanhoitajien näkemyksiä ja toiveita on kuunneltu, ja tämä on lisännyt sitoutumista. Tiimi palkittiin Kiehinen-tunnustuksella syksyllä 2024 osoituksena kehittämismyönteisyydestä.

Toimintamallin myötä on ratkaistu useita ongelmakohtia yhteistyössä lähiesihenkilön ja muiden tahojen kanssa. Sairaanhoitajien vastuu oman työnsä kehittämisestä, kokonaisuuden hallinnasta ja itseohjautuvuudesta korostuu jatkossa entistä enemmän, kun hanke päättyy eikä ulkoista tukea ole enää saatavilla. Pilotista saadulla tuella on ollut merkittävä rooli muutoksen onnistumisessa.

Pilotin ydintiimi ja ohjausryhmä ovat kokoontuneet säännöllisesti, mikä on edistänyt tavoitteiden saavuttamista. Jatkossa kotihoidon asiakaskäyntien suunnitteluun, vuosikontrolleihin ja tarkastuskäynteihin kiinnitetään erityistä huomiota. Perehdytys jatkuu edelleen työtehtävien mukaisesti.

Yllättäviä haasteita on noussut erityisesti lääkäreiden näkökulmasta: kotisairaalan, kotisairaanhoidon ja kotihoidon väliset rajat koetaan epäselviksi. Konsultaatioissa on esiintynyt puutteita taustatiedoissa ja valmistelussa, ja vastuunjaossa on epäselvyyttä etenkin lupapaikka-asioiden osalta. Näihin liittyvää keskustelua ja yhteisten toimintatapojen kehittämistä jatketaan.

Lääkärien toiveena on, että vastuulääkäri hoitaisi jatkossakin oman alueensa kotisairaalakonsultaatiot hoidon jatkuvuuden varmistamiseksi. Kritiikistä huolimatta yhteistyötä halutaan jatkaa rakentavassa hengessä potilaiden parhaaksi.

 Hyviä käytäntöjä:

  • Tiivis yhteistyö ja avoin vuoropuhelu hoitajien, esihenkilöiden ja yhteistyötahojen välillä parantaa toimintamallin käyttöönottoa.
  • Kehittämisiltapäivien hyvä ilmapiiri ja aktiivinen osallistaminen lisäävät sitoutumista.
  • Säännölliset tapaamiset sekä ydintiimin että ohjausryhmän kesken tukevat suunnitelmallista etenemistä.
Vinkit toimintamallin soveltajille

Resurssit ja osaaminen

  • Toimintamallin onnistunut soveltaminen edellyttää riittäviä resursseja kehittämistyölle (aikaa, henkilöstöä, tukea).
  • Sairaanhoitajien sitoutuminen, ammattitaito ja halu kehittää omaa työtä ovat keskeisiä onnistumistekijöitä.
  • Hankkeen aikana saatu tuki on ollut merkittävä – pilotin päätyttyä itsenäinen työskentely ja vastuunotto korostuvat entisestään.
  • Johdon ja esihenkilöiden tuki sekä säännölliset kokoontumiset auttavat pitämään kehitystyön linjassa ja tavoitteellisena.

 Sovellettavuus eri kohderyhmille ja toimintaympäristöihin

  • Malli on sovellettavissa erilaisiin toimintaympäristöihin ja potilasryhmiin, mutta vaatii räätälöintiä kunkin alueen tai yksikön tarpeisiin.
  • Erityisesti rajapinnat (esim. kotisairaala–kotisairaanhoito–kotihoito) kaipaavat selkeyttämistä yhteistyön sujuvoittamiseksi.

Tunnistetut sudenkuopat

  • Vastuunjaon määrittelyt; tärkeä miettiä ja pohtia eri ammattiryhmien vastuujaot ennen toiminnan aloittamista
  • Työntekijöiden osaamisen vahvistaminen hyvissä ajoin ennen toiminnan aloittamista 
  • Selkeät ohjeistukset; esim. lupapaikan käyttöä varten

 

Kansikuva
Kotisairaalan kehittäminen ilman paikallista vuodeosastotoimintaa

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä