Kulttuurilähete on ennaltaehkäisevää, maksutonta kulttuurihyvinvoinnin palveluohjausta. Se kannustaa ja ohjaa terveysasemalta lähetteen saaneen henkilön kulttuurin ja yhdessä tekemisen pariin paikallisille lähitoreille. 

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Kulttuurilähete Tampereella
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kulttuurilähete on ennaltaehkäisevää, maksutonta kulttuurihyvinvoinnin palveluohjausta. Se kannustaa ja ohjaa terveysasemalta lähetteen saaneen henkilön kulttuurin ja yhdessä tekemisen pariin paikallisille lähitoreille. 

Toteutuspaikka
Tampereen kaupunki, Hatanpään terveysasema, Kuuselan lähitori, Taatalan lähitori
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pirkanmaan hyvinvointialue
Tampere
Toimintamallin rahoittaja
Ei erillisrahoitusta
Liitteet ja linkit

Tekijä

Tiina Santala

Luotu

31.08.2023

Viimeksi muokattu

06.11.2023
Ratkaisun perusidea **

Kulttuurilähete on ennaltaehkäisevää, maksutonta kulttuurihyvinvoinnin palveluohjausta. Kulttuurilähete kannustaa ja ohjaa terveysasemalta lähetteen saaneen henkilön kulttuurin ja yhdessä tekemisen pariin paikallisille kohtaamispaikoille lähitoreille. Kulttuurilähetteen avulla tuetaan ja edistetään elämäniloa, hyvinvointia ja terveyttä.

Hatanpään terveysasemalla henkilökunta tunnistaa henkilöt, joiden hyvinvointia ja elämäniloa voisi edistää Kuuselan lähitorin toimintaan osallistuminen. Heille annetaan terveydenhoitajan vastaanotolta kulttuurilähete ja ohjataan olemaan yhteydessä Kuuselan palveluohjaajaan. Kun asiakas saa kulttuurilähetteen, hän ottaa yhteyttä lähitorin palveluohjaajaan ja sopii hänen kanssaan tapaamisajan. Tapaaminen voidaan pitää lähitorilla tai puhelimitse.

Tapaamisessa asiakas keskustelee palveluohjaajan kanssa, millainen toiminta lisäisi asiakkaan elämäniloa, hyvinvointia ja terveyttä. Lähtökohtana on tunnistaa asiakkaan tarpeet. Kulttuurilähete virittää ja ohjaa keskustelua. Lähitorilla voi osallistua esimerkiksi keskustelu-, liikunta-, kädentaito-, taide- ja musiikkiryhmiin sekä erilaisiin tapahtumiin, esityksiin ja luentoihin paikan päällä tai etänä. Asiakkaat saavat myös ideoida lähitorin toimintaa, jota suunnitellaan ja toteutetaan alueen asukkaiden, lähitorin työntekijöiden sekä järjestöjen ja yritysten kanssa yhdessä. Tampereen kaupunki mahdollistaa monenlaisia kulttuuripalveluja Tampereen lähitoreille.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **
  1. Kulttuurilähetteen muotoilu ja käytettävyys tulee varmistaa ennen käyttöön ottoa. 
  2. Kulttuurilähetteen käytön perehdytys, käyttö ja ymmärryksen lisääminen kulttuurihyvinvoinnista on tärkeää lähetteen antajille sekä palveluohjaajille.
  3. Tampereen mallissa lähetteen vastaanottavana tahona ja sosiokulttuurisen toiminnan alustana toimi jo valmiiksi olemassa olevat lähitorit.
  4. Kaikilla yhteistyötahoilla tulee olla nimetty vastuuhenkilö, joka vastaa organisaatiossa viestinnästä. Säännöllinen yhteydenpito toimijoiden välillä on tärkeää.
  5. Terveysasemien työntekijöille lähetteen antaminen tulee olla mahdollisimman helppoa, ettei se vie työaikaa.
  6. Laatu edellä pilotointi. Määrällistä seurantaa, kun laatu on varmistettu. Kulttuurilähetettä jaetaan vain tarpeeseen, jolloin sen merkitys ja laatu korostuu.
Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Tutkimusten mukaan n. 20 % terveydenhoitajan vastaanotolla kävijöistä eivät ole terveydenhuollon palveluiden tarpeessa. Oikeiden palveluiden piiriin ohjautuminen on jo taloudellisesti sekä hoitajaresurssin näkökulmasta merkittävää. Tämä joukko kulttuurilähetteellä pyrittiin tavoittamaan. Lähetteen saamisen perusteena saattoi olla esim. tarve löytää uutta tekemistä ja sisältöä elämään, yksinäisyys, muutto uudelle paikkakunnalle, mielenterveyden haasteet, sairastuminen, leskeksi jääminen tai eläkkeelle siirtyminen. Kulttuurilähetteen saaneista asiakkaista n. 20–25 % ohjautui lähitorille. 80 % lähetteellä tulleista löysi lähitorilta itselleen sopivaa toimintaa.

Palveluohjaaja koki kulttuurilähetteen ohjaavan keskustelua ja vaikeampienkin aiheiden puheeksi otto oli helpompaa. Asiakkaan ääni ja tarpeet tuli hyvin kuulluksi.   Asiakkaan kokemusta arvioitaessa kulttuurilähetettä voisi itsessään käyttää arvioinnin menetelmänä. 

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Kulttuurilähete sopii valtakunnallisesti erilaisille paikkakunnille huomioiden paikkakunnan omat erityispiirteet ja palvelurakenteet. Kulttuurilähete ohjaa merkityksellisyyden kokemusta ja elämäniloa tuottavien palveluiden pariin, se ei korvaa olemassa olevia sosiaali- ja terveyspalveluja. 

Kulttuurilähetteen voi antaa ammattilainen esimerkiksi työttömyyspalveluista, maahanmuuttajapalveluista, neuvolasta, terveysasemalta, sairaalasta tai muista sosiaali- ja terveyspalveluista. Kulttuurilähetteen voi myös määrätä itselleen ilman lähettävää tahoa. Kulttuurilähetteellä voi ohjautua kirjastojen, järjestöjen, kansalaisopistojen tai kulttuuri- ja liikuntatoimen palveluiden ja harrasteryhmien pariin.

Haasteena on saada lähetteiden jakamisesta rutiinia ja rekrytoida lisää työntekijöitä jakamaan lähetteitä. Henkilöstön vaihtuessa olisi tärkeää, että tietoa välitetään aktiivisesti myös uudelle henkilöstölle.

Kansikuva
kulttuurilähetteen etupuoli

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis