Kulttuurilähete Tampereella
Kulttuurilähete on ennaltaehkäisevää, maksutonta kulttuurihyvinvoinnin palveluohjausta. Se kannustaa ja ohjaa terveysasemalta lähetteen saaneen henkilön kulttuurin ja yhdessä tekemisen pariin paikallisille lähitoreille.
Toimintamallin nimi
Kulttuurilähete on ennaltaehkäisevää, maksutonta kulttuurihyvinvoinnin palveluohjausta. Se kannustaa ja ohjaa terveysasemalta lähetteen saaneen henkilön kulttuurin ja yhdessä tekemisen pariin paikallisille lähitoreille.
Kulttuurilähete on ennaltaehkäisevää, maksutonta kulttuurihyvinvoinnin palveluohjausta. Kulttuurilähete kannustaa ja ohjaa terveysasemalta lähetteen saaneen henkilön kulttuurin ja yhdessä tekemisen pariin paikallisille kohtaamispaikoille lähitoreille. Kulttuurilähetteen avulla tuetaan ja edistetään elämäniloa, hyvinvointia ja terveyttä.
Hatanpään terveysasemalla henkilökunta tunnistaa henkilöt, joiden hyvinvointia ja elämäniloa voisi edistää Kuuselan lähitorin toimintaan osallistuminen. Heille annetaan terveydenhoitajan vastaanotolta kulttuurilähete ja ohjataan olemaan yhteydessä Kuuselan palveluohjaajaan. Kun asiakas saa kulttuurilähetteen, hän ottaa yhteyttä lähitorin palveluohjaajaan ja sopii hänen kanssaan tapaamisajan. Tapaaminen voidaan pitää lähitorilla tai puhelimitse.
Tapaamisessa asiakas keskustelee palveluohjaajan kanssa, millainen toiminta lisäisi asiakkaan elämäniloa, hyvinvointia ja terveyttä. Lähtökohtana on tunnistaa asiakkaan tarpeet. Kulttuurilähete virittää ja ohjaa keskustelua. Lähitorilla voi osallistua esimerkiksi keskustelu-, liikunta-, kädentaito-, taide- ja musiikkiryhmiin sekä erilaisiin tapahtumiin, esityksiin ja luentoihin paikan päällä tai etänä. Asiakkaat saavat myös ideoida lähitorin toimintaa, jota suunnitellaan ja toteutetaan alueen asukkaiden, lähitorin työntekijöiden sekä järjestöjen ja yritysten kanssa yhdessä. Tampereen kaupunki mahdollistaa monenlaisia kulttuuripalveluja Tampereen lähitoreille.
- Kulttuurilähetteen muotoilu ja käytettävyys tulee varmistaa ennen käyttöön ottoa.
- Kulttuurilähetteen käytön perehdytys, käyttö ja ymmärryksen lisääminen kulttuurihyvinvoinnista on tärkeää lähetteen antajille sekä palveluohjaajille.
- Tampereen mallissa lähetteen vastaanottavana tahona ja sosiokulttuurisen toiminnan alustana toimi jo valmiiksi olemassa olevat lähitorit.
- Kaikilla yhteistyötahoilla tulee olla nimetty vastuuhenkilö, joka vastaa organisaatiossa viestinnästä. Säännöllinen yhteydenpito toimijoiden välillä on tärkeää.
- Terveysasemien työntekijöille lähetteen antaminen tulee olla mahdollisimman helppoa, ettei se vie työaikaa.
- Laatu edellä pilotointi. Määrällistä seurantaa, kun laatu on varmistettu. Kulttuurilähetettä jaetaan vain tarpeeseen, jolloin sen merkitys ja laatu korostuu.
Tutkimusten mukaan n. 20 % terveydenhoitajan vastaanotolla kävijöistä eivät ole terveydenhuollon palveluiden tarpeessa. Oikeiden palveluiden piiriin ohjautuminen on jo taloudellisesti sekä hoitajaresurssin näkökulmasta merkittävää. Tämä joukko kulttuurilähetteellä pyrittiin tavoittamaan. Lähetteen saamisen perusteena saattoi olla esim. tarve löytää uutta tekemistä ja sisältöä elämään, yksinäisyys, muutto uudelle paikkakunnalle, mielenterveyden haasteet, sairastuminen, leskeksi jääminen tai eläkkeelle siirtyminen. Kulttuurilähetteen saaneista asiakkaista n. 20–25 % ohjautui lähitorille. 80 % lähetteellä tulleista löysi lähitorilta itselleen sopivaa toimintaa.
Palveluohjaaja koki kulttuurilähetteen ohjaavan keskustelua ja vaikeampienkin aiheiden puheeksi otto oli helpompaa. Asiakkaan ääni ja tarpeet tuli hyvin kuulluksi. Asiakkaan kokemusta arvioitaessa kulttuurilähetettä voisi itsessään käyttää arvioinnin menetelmänä.