Lähineuvonta
Lähineuvonta antaa helposti saavutettavaa ja ajanvarauksetonta neuvontaa ja ohjausta sosiaali- ja terveyspalveluista sekä tukea hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen. Lisäksi pisteellä annetaan tukea sähköisten asiointikanavien käyttöön.
Perustiedot
Toimintamallin nimi
Lähineuvonta antaa helposti saavutettavaa ja ajanvarauksetonta neuvontaa ja ohjausta sosiaali- ja terveyspalveluista sekä tukea hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen. Lisäksi pisteellä annetaan tukea sähköisten asiointikanavien käyttöön.
Toimintamalli lyhyesti
Lähineuvontapisteeltä asiakas saa sosiaali- ja terveyspalveluiden neuvontaa ja ohjausta. Lähineuvontapiste toimii vaihtoehtona sähköisille tai puhelimitse tapahtuvalle yhteydenotolle. Lähineuvontapiste opastaa löytämään myös kunnan, kolmannen sektorin sekä omarahoitteiset palvelutarjoajat.
Pisteellä asiakkaita palvelevat sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset, jotka voivat tarpeen vaatiessa sote- yhteistyönä selvittää asiakkaan tilannetta. Lähineuvonnasta voidaan siirtää asiakkaan asia jatkokäsittelyyn sosiaali- tai terveydenhuollon alueelle. Lähineuvonnan tukena toimivat kuntayhtymän sosiaali- ja terveydenhuollon muut yksiköt. Lähineuvontapisteellä on myös tietoa ja toimintaa 3. sektorin toimijoilta.
Lähineuvontaa pilotoidaan Järvenpään sosiaali- ja terveysasemalla 12.10.-31.12.2022. Pilotin aikana lähineuvontapiste on auki joka arkipäivä 9—15. Pisteellä asiointi tapahtuu ilman ajanvarausta, tarvittaessa myös ilman tunnistautumista. Asiakkaan sosiaali- ja terveydenhuollon asiaa ryhdytään selvittämään heti.
Lähineuvonnan toimintamallin kehittäminen on osa Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelman toimenpiteitä Keski-Uudellamaalla. Lähineuvontakonseptia rakennetaan ja pilotoidaan Keusoten eli Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän (jatkossa Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen) keskitetyn asiakasohjauksen ja terveydenhuollon avopalveluiden yhteistyönä. Lisäksi yhteistyötä tehdään muiden toimijoiden, kuten 3. sektorin kanssa.
Lähineuvonnan kohderyhmänä ovat kaikenikäiset Keski-Uudenmaan alueen asukkaat, jotka kokevat tarvitsevansa neuvontaa ja ohjausta sosiaali- ja terveyspalveluista lähineuvontana. Lähineuvontapisteen pilotti toteutetaan Järvenpäässä, joten parhaiten lähineuvonta pilotin aikana palvelee Järvenpään asukkaita.
Lähineuvonnan kehittämisen tukena on hyödynnetty erinäisiä kyselyt, joita on toteutettu Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän toimesta:
- Keusoten asiakasohjauksen asukaskysely toteutettiin ajalla 27.4.-20.5.2020. Vastauksia tuli yhteensä 349. Tehdyn kyselyn pohjalta nousi toive walk in -tyyppiselle lähipalvelulle.
- Lisäksi keväällä 2022 lähetettiin kysely kaikille Keusoten alueella asuville yli 70-vuotiaille. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää yli 70-vuotiaiden palvelujen käyttöä ja palvelutarpeita. Kyselyssä nousi keskeisenä tuloksena toive lähipalvelujen säilymisestä ja se, että asiakkaat toivovat tapaavansa ammattilaiset kasvotusten.
- Mallinnuksen tukena käytettiin myös 31.8.2021 toteutetun palvelualueiden yhteisen kehittämisiltapäivän keskustelua ja kyselyn tuloksia ”Sote-lähineuvonta: miten lähineuvonta palvelisi parhaiten asiakkaitamme?”.
Kansikuva
