Lanupe palvelutuote koululäsnäolon lisäämiseksi, Länsi-Uudenmaan hva (RRP, P4, I1)
Koulupoissaoloja ylläpitävät syyt selvitetään ja interventiot kohdistetaan niihin. Tavoitteena on lisätä koululäsnäoloa sekä vähentää poissaolon aiheuttamaa haittaa.
Toimintamallin nimi
Koulupoissaoloja ylläpitävät syyt selvitetään ja interventiot kohdistetaan niihin. Tavoitteena on lisätä koululäsnäoloa sekä vähentää poissaolon aiheuttamaa haittaa.
Koulupoissaolot ovat lisääntyneet pandemia-aikana. Poissaolot johtuvat monista taustatekijöistä ja tukea järjestetään monissa palveluissa mm. koulussa ja hyvinvointialueella. Poissaoloihin liittyy usein runsasta palveluiden käyttöä, mutta eri palveluiden yhteistyö on hajanaista.
Otetaan käyttöön toimintamalli, jossa koulupoissaoloja ylläpitävät syyt selvitetään ja interventiot kohdistetaan niihin. Toimintamallia pilotoidaan 12-17 vuotiaden oppivelvollisten sekä heidän perheidensä kanssa, mutta lopullinen malli joustaa laajempaan käyttöön ilmiön moninaisuuden huomioiden. Tavoitteena on lisätä koululäsnäoloa sekä vähentää poissaolon aiheuttamaa haittaa.
Malli yhdenmukaistaa toimintaa siten, että eri palvelut (mm. opiskeluhuolto, perhesosiaalityö, lastensuojelu ja mtp-palvelut) osaavat toteuttaa mallia sekä osana omaa toimintaansa että monitoimijaisessa yhteistyössä. Toimintamallin tueksi kootaan tietoa toimivista interventioista.