LAPE-sanomat konsepti edistää tiedonmuodostusta muuttuvassa organisaatiossa. LAPE-sanomat on avoin viestintäkanava asiakkaille, sidosryhmälle sekä hyvinvointialueen laajalle henkilöstölle. LAPE-sanomat on elämänkaarimallin mukainen konsepti.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
LAPE-sanomat
Toimintamallin lyhyt kuvaus

LAPE-sanomat konsepti edistää tiedonmuodostusta muuttuvassa organisaatiossa. LAPE-sanomat on avoin viestintäkanava asiakkaille, sidosryhmälle sekä hyvinvointialueen laajalle henkilöstölle. LAPE-sanomat on elämänkaarimallin mukainen konsepti.

Toteutuspaikka
Satakunnan tulevaisuuden sote-keskus -hanke
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Satakunnan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus
Liitteet ja linkit

Tekijä

Eija Hammarberg

Luotu

06.11.2023

Viimeksi muokattu

21.12.2023
Ratkaisun perusidea **

Satakunnan tul.sote -hankkeen  julkaisu LAPE-sanomat julkaistiin hankkeen aikana 4 kertaa. Julkaisuformaatti oli pdf, jota lähetettiin sähköpostitse valikoidulle ryhmälle. Julkaisussa esiteltiin HA:n lasten, nuorten ja perheiden palveluja.

Toimintaympäristö **

Oleellinen, jopa megatrendimäinen muutos tulevaisuuden toimintaympäristössä on tekoäly. Korkeakoulut ovat keskustelleet Chat GPT -tekoälysovelluksen ja muiden vastaavien tekoälyohjelmien käytöstä. Vaikutukset ulottuvat kaikkiin mainittuihin osa-alueisiin. Samalla pohdittavaksi tulee tiedonvälityksen eettisyys ja inhimillisyyden aspekti. Kehittämistyössä yhdistettiin viestinnän ja sote-kehitätmisen osaamista tuotteistamalla LAPE-sanomat. Poliittisesti sanomat on neutraali viestintäkanava. Kehittäminen sisältyy hallituksen muutosohjelmaan alkaen Sipilän hallituskaudesta Marinin hallituskauteen asti. LAPE-sanomat  tuottaa tietoa muutoksesta ja omanlaisensa ajankuja myös myöhemmin Satakunnan hyvinvointialueen ensimmäisestä vuodesta. LAPE-sanomat lisää ja tukee hyvinvointialueen yhteistä narratiivia ja luo yhteisöllisyyttä yli organisaatiorajojen. Asiakaslähtöisyys oli tekstinmuodostamisessa ja juttujen teossa ensisijainen arvo. Lainsäädännöllisesti elettiin isoja muutoksia myös lanupe kehittämisalueen sisällä esimerkiksi perhehoitolaki muuttui.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhminä ovat paitsi ko. julkaisun  lukijat, mutta samalla myös tiedon antajat. Osallistuttaminen  on tapahtunut pitkälti tehtyjen haastattelujen ja tiedonkeruun pohjalta. Tulevien numeroiden sisältöön on annettu mahdollisuus vaikuttaa juttuvinkein. On pohdittava,  kyettäisiinkö tutkimustiedolla määrittämään paremmin asiakasymmärrystä. Asukasosallisuutta saatiin lisättyä mm. nuoren haastattelun kautta.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Konsepti on tehty lapsi- ja perhepalvelujen toimialueella. Satakunnassa verkostoyhteistyötä on tehty pitkään, joten vastaanotta kehittämistyölle oli varsin hyvä lape-kehittämisen osa-alueella. Yllättävää oli yhdistää some- ja paperimuotoista tuotetta. Moni haluaa tuotteen käteen. Digitaalisen ja paperisen tuotteen yhdistäminen sopii LAPE-sanomien konseptiin. Toimintakulttuurin muutoksen myötä myös kieli muuttuu, juttuja tehdessä tälle annettiin kehittämistyössä aikaa, jotta LAPE-sanomat osaltaan tukee sote-uudistuksen linjaa noudattavaa kieltä: esimerkiksi asiakaslähtöisyys, monialainen yhteistyöstyö ja organisatorisesta ajattelusta poisoppiminen. Haastatteluissa sujuvasti kerrottiin hyvinvointialueen kehittämistyöstä.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

LAPE-sanomat pureutui suunnitelmallisen viestinnän aukkoon. Tämä aukko oli sopiva täytettäväksi Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeen kehittämistyössä. LAPE toimialue ja sidosryhmät olivat tähän valmiit. Kokemusten nojalta elämänkaarimalliviestintää kannattaisi laajentaa hyvinvointialueen sisällä. Kirjoittaminen ja haastattelut on myös interventio haastateltavalle, kun miettii omaa rooliaan yhteisesssä lape-työssä. 

Kansikuva
Lapsi seurakunnan perhekerhossa.

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis