Perhekeskusten lapsiperheiden palveluohjausnumerot palvelevat sekä kuntalaisia että ammattilaisia. Palveluohjaus tarjoaa ohjausta ja neuvontaa sekä koordinoi eri lapsiperhepalveluiden yhteistyötä verkostopalaverien järjestämiseksi. 

Toimintamallin nimi
Lapsiperheiden palveluohjaus Pohteella
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Perhekeskusten lapsiperheiden palveluohjausnumerot palvelevat sekä kuntalaisia että ammattilaisia. Palveluohjaus tarjoaa ohjausta ja neuvontaa sekä koordinoi eri lapsiperhepalveluiden yhteistyötä verkostopalaverien järjestämiseksi. 

Toteutuspaikka
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue perhekeskuspalvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
Prosessikuvaus rannikon lapsiperheiden palveluohjauksen ja monialaisen yhteistyön käytännöstä.
Kuvateksti
Prosessikuvaus Rannikon perhekeskuspalveluiden monialaisesta yhteistyöstä.

Luotu

13.08.2024

Viimeksi muokattu

10.06.2025
Ratkaisun perusidea

Ratkaisun perusidea:

Lapsiperheiden palveluohjauksen kautta annetaan neuvontaa ja ohjausta lapsen ja perheen tilannetta koskevissa kysymyksissä. Vanhempien lisäksi palveluohjaukseen voivat ottaa yhteyttä ammattilaiset, jotka tarvitsevat neuvoa asiakkaansa auttamiseksi.  Lapsiperheiden palveluohjaukseen voi ottaa yhteyttä puhelimitse ja sähköpostitse tai perheille tarkoitetun sähköisen Pyydä apua -painikkeen kautta.  

Lapsiperheiden palveluohjauksen kautta vanhemmat ja perheet saavat tarvitsemaansa apua lapsiperheiden sosiaalipalvelujen ja alkuarvion, neuvolan, opiskeluhuollon, lasten ja nuorten mielenterveyspalveluiden sekä koulujen ja varhaiskasvatuksen toimijoiden yhteistyönä.   Yksi yhteydenottokanava ja yhtenäiset toimintatavat sujuvoittavat avun saamista ja eri ammattilaisten välistä yhteistyötä. Tapaaminen perheen ja ammattilaisten kanssa saadaan tarvittaessa sovittua nopeasti.

Palveluohjauksen tehtävät:

  • Saavutettavat matalan kynnyksen yhteydenottotavat alueen asukkaille ja ammattilaisille​
  • Yleinen ohjaus ja neuvonta (SHL 6§)​
  • Ensiarvio​
  • Konsultointi​
  • Yhteydenotot ja ilmoitukset​
  • Verkostojen kokoaminen monialaisena yhteistyönä
Toimintaympäristö

Lapsiperheiden palveluohjauksen kehittämistyötä on tehty jo entisisiä soteorganisaatioissa ja yhteistyössä eri perhekeskustoimijoiden kanssa. Tällä hetkellä kehittämistyöhän vaikuttaa keskeisesti tarve  vahvistaa monialaista yhteistyötä eri ammattilaisten kesken. Taustalla ovat kasvaneet palvelutarpeet  ja perheiden arjen kompleksiset tilanteet, jotka näkyvät monissa eri palveluissa ja toiminnoissa. 

Lasten ja perheiden palveluissa palvelutarpeet ja kustannukset ovat kasvaneet korona-aikana. Perheiden palvelutarpeet ovat lisääntyneet erityisesti mielenterveys- ja päihdepalveluiden osalta.  Myös aikuisten lisääntyneet mielenterveys- ja päihdeongelmat heijastuvat lasten ja nuorten palvelutarpeisiin.

Kehittämistyö tukee Pohteen strategiaa ja sote-järjestämissuunnitelman tavoitteita:

  • Perhekeskuksen palvelut toimivat yhdenmukaisesti sote-keskuksissa  moniammatillisesti ja jatkuvuuden turvaten. 
  • Toteutetaan yhdenmukainen yhden yhteydenoton asiakas- ja palveluohjauksen malli
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Lapsiperheiden palveluohjauksen asiakkaina ovat sekä perheet että ammattilaiset. Palveluohjaukseen tehdyistä yhteydenotoista  kerätään tietoa puheluidenhallintajärjestelmän kautta saduista raporteista ja erilliseen tiedonkeruulomakkeeseen. Koottu tieto tuottaa numeerista asiakasymmärrystä yhteydenottojen sisällöistä ja ajankohtaisista asiakastarpeista. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Lapsiperheiden palveluohjauksen  käynnistämistyössä olennaista on luoda aluksi keskeisten toimijoiden ja johdon kesken  yhteinen ymmärrys käsillä olevan työn keskeisistä sisällöistä, toimenpiteistä ja tarvittavista resursseista. On tärkeää, että projektin ja prosessin vastuut jaetaan selkeästi, ja kehittäjillä  ja johtoryhmillä tulee olla riittävästi tilaisuuksia ja mahdollisuuksia vuoropuheluun. Implementoinnin onnistumisen edellytyksenä on monialalisen yhteistyön käyntäntöjen jatkuva seuranta, arviointi ja kehittäminen. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

-keskitetty yhteydenottotapa vapauttanut  muun muassa sairaanhoitajien aikaa asiakastyöhön  

-uutta passiivista jonoa ei synny mielenterveyspalveluihin 

-monialaisen yhteistyön käytänteet vakiintuvat vähitellen osaksi arkityötä 

- toimintamallin kokeilun myötä tarve kehittää/laajentaa kehittämistyötä ja selkeyttää palveluprosesseja muissakin kuin mielenterveyspalveluissa, muodostui laaja kehitettävä kokonaisuus jossa paljon eri toimijoita ja osa-alueita. 

-päihdeosaamisen vahvistaminen on lisännyt päihteiden puheeksiottoa ja oikeaikaisempaa palveluun ohjautumista. 

-tärkeää selkeyttää kehittämistyön johtaminen ja varmistaa hyvinvointialuetasoiset linjaukset 

-työskentelyn fokus suuntautuu yksilökeskeisestä työskentelystä perheen kokonaisvaltaiseen huomiointiin ja yhteisen, monialaisen ymmärryksen rakentamiseen perheen asioissa 

-kehittämistyön vastuuttaminen, aikatauluttaminen ja kehittäjätiimin monialaisuus tukevat kehittämistyön etenemistä,  

-riittävän tiivis ja systemaattinen seuranta, johdon tapaamiset ja aidot dialogit ja pullonkaulojen, ristiriitojen ja solmujen avaaminen tärkeää, ei vain onnistumisten hehkuttamista! 

-toimintamallien ja käytäntöjen juurtuminen vaatii aktiivista asioiden esillä pitämistä, rohkeutta olla viestinviejänä, nostaa asioita yhteisiin keskusteluihin  

Vinkit toimintamallin soveltajille

Yhteensovittavaan johtajuuteen kannattaa kiinnittää huomiota.Vastuiden jakaminen tiedottamiseen liittyen.

  • Palveluohjaus ei ole pelkästään puhelinvastaaja tai puhelinkeskus​

  • Palveluohjaaja on usein asiakkaan /ammattilaisen ensimmäinen kontakti kun omat keinot eivät riitä-tärkeä kohta palvelupolulla monessa mielessä​

  • Palveluohjaus voi toimia monella tavoin ja silti hyvin!​

  • Palveluohjaus tarvitsee tuekseen vahvaa tiimityötä ja verkostoa