Liikuteltavat suun terveydenhuollon palvelut (RRP2,P4, I1)

  • Liikuteltavien suun terveydenhuollon palveluiden laajentaminen Pohteen alueelle asukkaiden arkiympäristöihin siirrettävää tilaratkaisua hyödyntäen.
  • Liikuteltavat palvelut tukevat lähipalveluiden toimintaa. 

 

Toimintamallin nimi
Liikuteltavat suun terveydenhuollon palvelut (RRP2,P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus
  • Liikuteltavien suun terveydenhuollon palveluiden laajentaminen Pohteen alueelle asukkaiden arkiympäristöihin siirrettävää tilaratkaisua hyödyntäen.
  • Liikuteltavat palvelut tukevat lähipalveluiden toimintaa. 

 

Toteutuspaikka
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue, Suun terveydenhuolto
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Anni Lehto

Luotu

17.10.2023

Viimeksi muokattu

14.01.2025
Ratkaisun perusidea

Pohteen alueella otetaan käyttöön liikuteltavat hammashoitoyksiköt eri asiakasryhmille ja alueilla, joissa lähipalvelut sijaitsevat etäällä. Koululaisten ja ikääntyneiden, sekä muiden asukasryhmien suun terveydenhuoltoa toteutetaan liikuteltavalla hammashoitoyksiköllä asukkaiden arkiympäristöissä.

Toimintaympäristö

 Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen järjestämissuunnitelmassa painotetaan uudistuvia sosiaali- ja terveyspalveluja. Keskeinen kärki on pohjoispohjalaisten ihmisten ennaltaehkäisevien ja perustason palvelujen vahvistumisessa. Palvelut ovat tarpeenmukaiset ja lähellä monin eri tavoin. Palvelut on sovitettu yhteen asiakkaan näkökulmasta. Kotiin ja arkiympäristöön annettavat palvelut vahvistuvat. Digitaaliset palvelut mahdollistavat asiakkaille mahdollisimman esteettömän, joustavan, ajasta ja paikasta riippumattoman asiointikanavan.  Yhteistyömallit eri sidosryhmien kanssa: haluamme sujuvoittaa asiakkaan ohjautumista oikealle ammattilaiselle jo ensikontaktissa ja matalalla kynnyksellä. Vahvistamme ennaltaehkäisyä ja varhaista tukea. Arvostamme asiakkailta saamaamme palautetta ja osallisuutta toimintamme kehittämisessä. Seuraamme ja arvioimme toimintamme vaikuttavuutta.

Aluehallituksen kesäkuussa 2023 tekemä päätös asetti tavoitteen, että palveluverkoston mukaisten sote-keskusten toimintojen käytössä olevien tilojen tilatehokkuutta parannetaan jatkotoimenpiteillä ja mm. digitaalisilla ja liikkuvilla palveluilla vähintään 20% vuoden 2025 loppuun mennessä. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Avoimet ovet järjestetään jokaisella paikkakunnalla, jossa Pohdent  toimii. Avoimet ovet mahdollistavat asukkaiden tutustumisen liikuteltaviin yksiköihin. Tilaisuuksissa asukkailla on mahdollisuus tuoda esille ajatuksiaan ja toiveitaan. Avoimissa ovissa on läsnä suun terveydenhuollon johtoa sekä vaihtelevasti kunnan edustus.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Alla on esitetty tärkeimmät tehtävät ja toimenpiteet, joilla juurruttaminen voidaan toteuttaa onnistuneesti. Nämä ovat myös keskeiset mallin laajentamisen näkökulmasta Pohteen suun terveydenhuollossa. 

Johtotason sitoutuminen

  • Tukee liikuteltavan toimintamallin käyttöönottoa ja ymmärtää sen merkityksen pitkäaikaisena strategiana, joka edistää suun terveyspalveluiden saavutettavuutta ja asukkaiden yhdenvertaisuutta
  • Tähän kuuluu myös resurssien allokointi eli johto varmistaa riittävien resurssien (henkilöstö, koulutus, materiaalit) saatavuuden ja tukee tarvittavien investointien tekemistä
  • Pohteen suun terveydenhuollossa on toteutettu henkilöstöresurssien allokointiprosessi vuonna 2024, jossa tavoitteena on ollut resurssien kohdentaminen palvelutarpeen mukaisesti.

Viestintä

  • Sisäisenä viestintänä tiedotetaan henkilöstölle selkeästi uuden toimintamallin tavoitteet, käytännöt ja hyödyt. Viestintä on avointa ja jatkuvaa jotta ammattilaiset pysyvät mukana kehityksessä. Ulkoinen viestiminen käsittää asiakkaiden ja sidosryhmien uudesta palvelumallista, sen hyödyistä ja sen miten he voivat palvelua hyödyntää. Tiedottaminen käsittää tiedotteita, esitteitä tai sähköisen viestintäkanavien käyttöä.

Vaatimusmäärittely

  • Toteutettiin syksyllä 2023. Määriteltiin selkeästi ja tarkasti, mitä odotetaan tuotteelta ja sen toimivuudelta.

Käyttöönoton suunnitelma

  • Käyttöönoton suunnitelmassa määriteltiin, miten tuote otetaan käyttöön Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella. Suunnittelun pohjalla hyödynnettiin eri tietolähteitä.

Käyttäjätuki

  • Kilpailutuksen vaatimusmäärittelyssä varmistettiin, että tuotteella on saatavilla päivitetty käyttäjätuki.
  • Ammattilaisten kouluttaminen

Toimintamallin vakiinnuttaminen

  • Kehitetään selkeä prosessi ja työkalut jotka tukee toimintamallin juurtumista osaksi toimintaa. 

Jatkokehitys ja seuranta 

  • Liikuteltavat suun terveydenhuollon palvelut hankkeen aikana antavat tietoa toimivuudesta. Saadaan selkeä käsitys toimintamallin onnistumisista tai mahdollisista korjauksista. Hankkeesta saatua tietoa voidaan käyttää myöhemmän päätöksen teon tukena koskien liikuteltavien suun terveydenhuollon palveluita. 

 

 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

-

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallia suunnitellessa suositellaan kriittistä tarkastelua toimintamallin hyödystä. 

On tärkeää, että palvelua suunnittelee pysyvä ja sitoutunut tiimi.