Koska asiakkaiden yhteystietojen välittäminen toimijalta toiselle on haasteellista, luotiin kolmikielinen pieni lomake, jolla asiakas itse voi antaa luvan ottaa häneen yhteyttä hänelle sopivimmalla tavalla.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Lupa ottaa yhteyttä -lomakkeet
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Koska asiakkaiden yhteystietojen välittäminen toimijalta toiselle on haasteellista, luotiin kolmikielinen pieni lomake, jolla asiakas itse voi antaa luvan ottaa häneen yhteyttä hänelle sopivimmalla tavalla.

Toteutuspaikka
Pyhäjoen kunta, Tervetuloa Pyhäjoelle! -hanke
Paikkakunta tai maakunta
Pyhäjoki
Toimintamallin rahoittaja
Euroopan Sosiaalirahasto (ESR)

Luotu

13.06.2022

Viimeksi muokattu

10.08.2022
Ratkaisun perusidea **

Kyseessä on yksinkertainen lomake, jossa asiakas antaa kunnan palvelulle luvan ottaa häneen yhteyttä. Hän määrittelee itse, mitkä yhteystiedot hän haluaa antaa, haluaako hän yhteydenoton tapahtuvan sähköpostitse, puhelimitse vai kotikäyntinä, mihin aikaan yhteydenotto olisi kaikkein sopivinta tehdä, sekä tarvitseeko hän tulkkausta jollekin kielelle vai ei.

Toimintaympäristö **

 

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Uudet kuntalaiset ja kunnassa esimerkiksi työn tai opiskelujen kautta pendelöivät.

Kunnan eri organisaatiot.

Asiakaspalaute (esim. "Meiltä ei ole enää kyselty asioita, jotka eivät meille kuulu", "Löysin sopivan suomen kielen opiskelumahdollisuuden)

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Kehittely vaatii hieman aikaa, että saadaan puristettua lomake riittävän tiiviiseen muotoon.

Selkeät jakelukanavat ovat tarpeen. Lisäksi pitäisi pystyä varmistamaan, että jakelukanavalla on ymmärrys siitä, mitä palvelua tarjotaan ja kuka onkaan palvelun tarjoaja.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Toimintaympäristö kokeilun ympärillä muuttui radikaalisti, joten jakelukanavissakin tapahtui muutoksia.

Kokeilun myötä löydettiin kuitenkin suoria kontakteja ihmisiin, joihin niitä ei muuten olisi löydetty (esim. keikkatyöläiset, kotipuolisot)

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Toimintamalli sopii mielestämme parhaiten yleisen ohjaus- ja neuvontapalvelun markkinointiin ja asiakaskontaktointiin. Yksittäisille työmuodoille ei kannata rakentaa jokaiselle omaa lomaketta, niitä ei kukaan jaksa täyttää.

Sähköistä versiota emme ehtineet emmekä edes halunneet testata, sillä yhteistyötahojemme toive oli "yksinkertainen lappu, jonka voi antaa mukaan".

Kansikuva
Tervetuloa Pyhäjoelle! -hankkeen logo

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis

Aihealueet

Asiakasosallisuus Asiakas- ja palveluohjaus Kotouttaminen

Ilmiöt

Henkilökohtainen data Väestörakenne muutoksessa

Kohderyhmä

Maahanmuuttajat Organisaatiot Paljon palveluita tarvitsevat