Monialainen asiakas- ja palveluohjaus Kymenlaakson hyvinvointialueella (RRP, P4, I2)

Toimintamallin avulla tehostetaan monialaista hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen asiakas- ja palveluohjausta yhteistyössä hyvinvointialueen, kuntien ja järjestöjen kanssa. 

Toimintaympäristö **

Kymenlaakson korkea palvelutarve ja haastava taloustilanne yhdistettynä koronaviruspandemian kasvattamaan sosiaali- ja terveydenhuollon hoito-, kuntoutus- ja palveluvelkaan luovat tarpeen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen saatavuuden vahvistamiselle ja kustannusvaikuttavuuden lisäämiselle. Kymenlaakso on sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisen näkökulmasta haastava, sillä alueen väestön palvelutarve on suuri, syntyvyys vähäistä ja ikääntyneiden osuus väestöstä on maan suurimpia. Alueen työttömyys on monimuotoista ja mielenterveyden ja käyttäytymisen häiriöiden vuoksi työkyvyttömyyseläkettä saavia on alueen 18–34-vuotiaisiin suhteutettuna maan eniten. Työikäisistä noin kolmannes uskoo, ettei todennäköisesti jaksa työskennellä vanhuuseläkeikään saakka. Lisäksi huumeongelmat ovat maan kärkitasoa, sairastavuus on keskimääräistä suurempaa, syrjäytymisvaarassa olevia nuoria aikuisia on suhteellisesti maan eniten ja lapsiperheiden ongelmat ovat alueella moninaisia, joka puolestaan lisää lasten ja nuorten palvelujen tarvetta.

Kymenlaakson haastavaa tilannetta on vaikeuttanut entisestään koronapandemia. Pandemian vuoksi palvelujen painopisteitä on muutettu ja muun muassa kiireetön hoito on viivästynyt koronan vaatimien henkilöstösiirtojen ja palvelujen alasajojen takia, kasvattaen hoitojonoja. Myös kiireettömän erikoissairaanhoidon jonot ovat venyneet merkittävästi. Samaan aikaan henkilöstön saatavuuden haasteet ovat lisänneet vuokratyövoiman käyttöä ja kasvattaneet näin ollen kustannuksia. Haavoittuvassa tai heikossa asemassa olevien asiakasryhmien tilanne on huonontunut entisestään ja toimenpiteitä tarvitaan etenkin heidän auttamisekseen.  

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Koronaviruspandemian aiheuttaman hoitovelan purku tässä haastavassa toimintaympäristön ja talouden tilanteessa edellyttää älykkäitä ja innovatiivisia toimintatapoja ja ratkaisuja sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden tuottamiseen alueen asukkaille. Erilaiset digitaaliset ratkaisut mahdollistavat palveluiden skaalaamisen sekä alueellisesti että eri väestöryhmille, joilla tavoitellaan merkittäviä positiivisia vaikutuksia tulevien vuosien velan purkamisessa.

RRP-hankkeen toimenpiteillä tavoitellaan hyvinvointialuelaajuisia toimintamalleja, digitaalisia palvelupolkuja ja työvälineitä, uusia innovaatioita sekä palveluratkaisuja, jotka edistävät sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen saatavuuden vahvistamista ja kustannusvaikuttavuuden lisäämistä. 

Kehittämistoimenpiteet on valittu siten, että ne ovat linjassa muiden alueellisten kehittämishankkeiden, hyvinvointialuestrategian, Kymenlaakson alueellisen hyvinvointikertomuksen ja -suunnitelman 2020–2025 sekä muiden valtionavustushankkeiden kanssa.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Suomen kestävän kasvun ohjelmassa laadittavalla hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelukonseptilla edistetään hoitotakuun toteutumista vahvistamalla ennaltaehkäisyä sekä tehostamalla ongelmien varhaista tunnistamista jo ennen varsinaista sote- palveluiden tarpeen syntymistä. Palvelukonseptissa kuntien ja kolmannen sektorin hyvinvointia, työ- ja toimintakykyä, pärjäävyyttä, terveyttä ja osallisuutta edistävät palvelut ja toiminnot sekä luotettava tieto ovat ammattilaisten ja asukkaiden helposti löydettävissä. 

Monialaisen asiakas- ja palveluohjaus hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palveluihin on toteutunut aiemmin sattumanvaraisesti. Ohjauksen toteutuminen on ollut riippuvaista ammattilaisen perehtyneisyydestä hyvinvointia ja terveyttä edistäviin palveluihin. Yhteisiä ja koko alueen tiedossa olevia systemaattisia toimintatapoja on ollut käytössä vähäisesti tai saatavilla oleva tieto niistä on ollut hajanaista. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kymenlaaksossa on tehty monialaista yhteistyötä kuntien ja järjestötoimijoiden kanssa jo pidempään. Kehittämisyhteistyössä hyödynnetään jo olemassa olevia Kymsoten aikaisia yhteistyörakenteita. Monilaisen asiakasohjauksen eri osa- alueiden kehittämiseen on luotu myös uusia tarvelähtöisiä kehittäjäjoukkoja. Nämä on kuvattu tarkemmin kunkin osa- alueen kohdalle. 

Tavoiteltu muutos

Monialainen asiakas- ja palveluohjaus hyvinvointia ja terveyttä edistäviin palveluihin toteutuu alueella systemaattisesti. Alle on kuvattu tavoteet, toimenpiteet ja osa- alueet, joista toimiva monilainen asiakas- ja palveluohjaus koostuu Kymenlaaksossa: 

  1. Digitaaliselle  alustalle  on koottu  monialainen  palvelutarjotin,  joka  mahdollistaa  tutustumisen palvelujen ja toiminnan valikoimaan. Ammattilaiset ovat tietosia palvelutarjottimesta ja osaavat hyödyntää sitä asiakas- ja palveluohjauksen tukena. Alueen asukkaat voivat omatoimisesti löytää terveyttä ja hyvinvointia tukevia palveluita tarjottimelta.  (Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelutarjotin, Kymenlaakson hyvinvointialue, (RRP, P4, I2) | Innokylä (innokyla.fi)

     

  2. Hyvinvoinnin arvioinnin työvälineitä on käytössä osana monialaista asiakas- ja palveluohjausta. Kymenlaaksossa on ollut jo aiemmin käytössä Omaolon terveys- ja hyvinvointitarkastus.  Terapianavigaattori on alueella käytössä elämäntilanteen, mielen hyvinvoinnin ja toimintakyvyn kartoittamiseen. Terveystarkastuksen ja Terapianavigaattorin käyttöä pyritään lisäämään ja työkalut kuvataan myös hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelutarjottimelle. Palvelutarjottimelta löytyy tulevaisuudessa laajasti muita hyvinvoinnin arvioinnin työvälineitä asiakas- ja palveluohjauksen tueksi.

     

  3.  Asiakas- ja palveluohjauksen tueksi on otettu käyttöön hyvinvointia ja terveyttä edistäviä lähetteitä. Kymenlaakson hyvinvointialueella on otettu käyttöön digitaalinen liikuntalähete, jolla hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilainen voi ohjata asiakkaan kunnan liikuntaneuvontaan (Kymenlaakson digitaalinen liikuntalähete (RRP, P4, I2) | Innokylä (innokyla.fi)). Kymenlaakson hyvinvointialueella pilotoidaan digitaalista kulttuurilähetettä, jolla hyvinvointialueen ammattilainen voi ohjata asiakkaan kuntaan kulttuurineuvontaan (Digitaalinen kulttuurilähete, Kymenlaakson Hyvinvointialue, (RRP, P4, I2, I4) | Innokylä (innokyla.fi)). 

     

  4.  Osallistumiskynnystä madaltavia käytäntöjä on alueella käytössä ja ammattilaiset sekä alueen asukkaat ovat tietoisia niistä. Osallistamiskynnystä madaltavia käytäntöjä alueella on ollut käytössä jo aiemmin. Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen tueksi näistä tehdään ajantasainen kooste hyödynnettäväksi. 

     

  5. Osana Suomen kestävän kasvun ohjelmaa Kymenlaaksossa kehitetään uusia hyvinvointia ja terveyttä edistäviä toimintamalleja kuten: Sote- apuri 24/7 (Sote-apuri 24/7, Kymenlaakson hyvinvointialue (RRP, P4, I2, I4) | Innokylä (innokyla.fi)), Irti Nikotiinista- toimintamalli (Irti nikotiinista toimintamalli, Kymenlaakson hyvinvointialue (RRP, P4, I2) | Innokylä (innokyla.fi)), Arkeen Voimaa- ryhmätoimintamalli (Arkeen Voimaa- ryhmätoimintamalli, Kymenlaakson hyvinvointialue (RRP, P4, I2) | Innokylä (innokyla.fi)), Väkivaltatyön avainhenkilömalli (Väkivaltatyön avainhenkilömalli, Kymenlaakson hyvinvointialue (RRP, P4, I2) | Innokylä (innokyla.fi)), konsultaatiomalli ammattilaisille lähisuhdeväkivaltaan liittyvissä asioissa (Konsultaatiomalli ammattilaisille lähisuhdevaltaan liittyvissä asioissa, Kymenlaakson hyvinvointialue (RRP, P4, I2) | Innokylä (innokyla.fi)), Hyvinvointialueen tapahtumakalenteri (Tapahtumakalenteri, Kymenlaakson hyvinvointialue (RRP, P4, I2) | Innokylä (innokyla.fi)) sekä digitaalisten hoitopolkujen hyvinvointia ja terveyttä edistävät sisällöt. Kymenlaakson hyvinvointialue on myös mukana alueellisen FINGER- ryhmätoimintamallin liikunnallisen osion sisällön tuottajana ja asiakasohjauksen tukijana. Ryhmätoiminnan toteutuksesta ja pilotoinnista päävastuussa on Kouvolan seudun Muisti Ry. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen monialaisen asiakasohjauksessa voidaan hyödyntää myös aiemmin kehitettyjä ja käytössä olevia toimintamalleja. 

     

  6. Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamalli vakiinnutetaan osaksi hyvinvointialueen muita asiakas- ja palveluohjauksen prosesseja. Kymenlaaksossa järjestetään sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen koulutusta osaamisen vahvistamiseksi sekä ajankohtaisen tiedon jalkauttamiseksi. Hyvinvointialueella on tavoitteena pilotoida hyvinvointikorttia, joka toimii sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille asiakas- ja palveluohjauksen sekä puheeksioton välineenä. 
Muutoksen mittaaminen

Hyvinvointialueen asiakastyötätekeville sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille tehtiin kysely maaliskuussa 2024, jossa tiedusteltiin asiakkaan ohjaamisesta hyvinvointia ja terveyttä edistävään (hyte) toimintaan.  Kyselyyn saatiin 381 vastausta. Kysely toistetaan ammattilaisille vuoden kuluttua. 

Hyvinvointia tukevien lähetteiden määrää ja kirjaamista potilastietojärjestelmään seurataan kuukausittain (liikuntalähete, kulttuurilähete). 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Asiakasymmärrystä on kerätty Kymenlaakson hyvinvointialueen prototyyppien online- yhteisöltä erilaisten tehtävien avulla.

Hyvinvointialueen asiakastyötätekeville sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille tehtiin kysely maaliskuussa 2024, jossa tiedusteltiin asiakkaan ohjaamisesta hyvinvointia ja terveyttä edistävään (hyte) toimintaan.  Kyselyyn saatiin 381 vastausta. 

Ratkaisun perusidea **

Monialainen asiakas- ja palveluohjaus hyvinvointia ja terveyttä edistäviin palveluihin toteutuu alueella systemaattisesti. Osana toimintamallia on kehitetty hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelutarjotin sekä hyvinvointia tukevat liikunta- ja kulttuurilähetteet. Hyvinvoinnin arvioinnin työvälineitä on käytössä osana monialaista asiakas- ja palveluohjausta ja ne on koottu palvelutarjottimelle alueen ammattilaisten ja asukkaiden käyttöön. Osana Suomen kestävän kasvun ohjelmaa Kymenlaaksossa kehitetään uusia hyvinvointia ja terveyttä edistäviä toimintamalleja, joita voidaan hyödyntää palveluohjauksessa. Olemassa olevista ja jo aiemmin käyttöönotetuista osallistumiskynnystä madaltavista käytännöistä laaditaan kooste ammattilaisten ja alueen asukkaiden käyttöön. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamalli vakiinnutetaan osaksi hyvinvointialueen muita asiakas- ja palveluohjauksen prosesseja. Kymenlaaksossa järjestetään sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen koulutusta osaamisen vahvistamiseksi sekä ajankohtaisen tiedon jalkauttamiseksi. Hyvinvointialueella on tavoitteena pilotoida hyvinvointikorttia, joka toimii sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille asiakas- ja palveluohjauksen sekä puheeksioton välineenä. Toimintamalleista on järjestetty juurruttamiseen liittyvää koulutusta läpi hankeajan ja hyvinvointialueen ammattilaisia on ollut aktiivisesti mukana kehittämistyössä.