Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen digitaaliset itsehoitovalmennukset, Kymenlaakson hyvinvointialue (RRP, P4, I1, I2, I4)

Kymenlaakson hyvinvointialue tarjoaa digitaalisia hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen itsehoitovalmennuksia alueen asukkaille Oma Kymenlaakso -sovelluksen tai verkkoselaimen kautta. Valmennuksia voi hyödyntää omatoimisesti tai muun hoidon tukena.

 

Toimintamallin nimi
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen digitaaliset itsehoitovalmennukset, Kymenlaakson hyvinvointialue (RRP, P4, I1, I2, I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kymenlaakson hyvinvointialue tarjoaa digitaalisia hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen itsehoitovalmennuksia alueen asukkaille Oma Kymenlaakso -sovelluksen tai verkkoselaimen kautta. Valmennuksia voi hyödyntää omatoimisesti tai muun hoidon tukena.

 

Toteutuspaikka
Kymenlaakson hyvinvointialue, Oma Kymenlaakso -sovellus
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kymenlaakson hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Sonja Kataja

Luotu

3.6.2025

Viimeksi muokattu

6.11.2025
Ratkaisun perusidea

Hankeaikana kehitetään itsehoitovalmennukset:

  • Irti nikotiinista - itsehoitovalmennus (julkaistu 14.1.2025)
  • Huolla untasi -  itsehoitovalmennus (julkaistu 26.4.2025)
  • Hyvinvointia sinulle - kokonaisvaltaista hyvinvointia tukeva itsehoitovalmennus (julkaistu 17.10.2025)

Itsehoitovalmennukset tuovat hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tiedon, konkreettiset keinot ja jatko-ohjauksen palveluihin lähelle asiakasta digitaalisessa ja helposti saavutettavassa muodossa.

Toimintaympäristö

Kymenlaakson korkea palvelutarve ja haastava taloustilanne yhdistettynä koronaviruspandemian kasvattamaan sosiaali- ja terveydenhuollon hoito-, kuntoutus- ja palveluvelkaan luovat tarpeen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen saatavuuden vahvistamiselle ja kustannusvaikuttavuuden lisäämiselle. Kymenlaakso on sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisen näkökulmasta haastava, sillä:

  • alueen väestön palvelutarve on suuri,
  • syntyvyys vähäistä ja
  • ikääntyneiden osuus väestöstä on maan suurimpia. 

Alueen työttömyys on monimuotoista ja mielenterveyden ja käyttäytymisen häiriöiden vuoksi työkyvyttömyyseläkettä saavia on alueen 18–34-vuotiaisiin suhteutettuna maan eniten. Työikäisistä noin kolmannes uskoo, ettei todennäköisesti jaksa työskennellä vanhuuseläkeikään saakka. Lisäksi huumeongelmat ovat maan kärkitasoa, sairastavuus on keskimääräistä suurempaa, syrjäytymisvaarassa olevia nuoria aikuisia on suhteellisesti maan eniten ja lapsiperheiden ongelmat ovat alueella moninaisia, joka puolestaan lisää lasten ja nuorten palvelujen tarvetta.

Kymenlaakson haastavaa tilannetta on vaikeuttanut entisestään koronapandemia. Pandemian vuoksi palvelujen painopisteitä on muutettu ja muun muassa kiireetön hoito on viivästynyt koronan vaatimien henkilöstösiirtojen ja palvelujen alasajojen takia, kasvattaen hoitojonoja. Myös kiireettömän erikoissairaanhoidon jonot ovat venyneet merkittävästi. Samaan aikaan henkilöstön saatavuuden haasteet ovat lisänneet vuokratyövoiman käyttöä ja kasvattaneet näin ollen kustannuksia. Haavoittuvassa tai heikossa asemassa olevien asiakasryhmien tilanne on huonontunut entisestään ja toimenpiteitä tarvitaan etenkin heidän auttamisekseen.

Sosiaali- ja terveydenhuoltoalan yksi keskeinen tehtävä on hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen. Tähän kuuluu mm. hyvinvointia ja terveyttä edistävän tiedon jakaminen sekä elintapamuutoksissa tukeminen. Rajallisten resurssien vuoksi hyvinvointialueella on tarve tuottaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen sekä itsehoitoa tukevia palveluja myös digitaalisesti ja osittain tuotteistetussa muodossa. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kehittävillä itsehoitovalmennuksilla on erilaisia kohderyhmiä:

  • Irti nikotiinista -itsehoitovalmennus
    • Ensisijaisena kohderyhmä nikotiinituotteita käyttävät täysi-ikäiset kymenlaaksolaiset, jotka haluavat lopettaa käytön.
      • Taustalla voi olla useita yrityksiä lopettaa nikotiinituotteiden käyttö
    • Toissijaisena kohderyhmänä ammattilaiset, jotka kohtaavat nikotiinituotteita käyttäviä asiakkaita.
      • Tarve palvelulle, jonne voi ohjata asiakkaan tai jota voi käyttää muun hoidon tukena.
  • Huolla untasi -itsehoitovalmennus
    • Ensisijaisena kohderyhmänä täysi-ikäiset, lievistä ja keskivaikeista univaikeuksista kärsivät kymenlaaksolaiset, jotka haluavat oppia huoltamaan untansa.
    • Toissijaisena kohderyhmänä ammattilaiset, joiden asiakkailla on unen kanssa haasteita
      • Tarve palvelulle, jonka pariin ohjata asiakas kun yksilöohjauksen tai vastaanottokäynnin resurssit rajalliset
  • Hyvinvointia sinulle -itsehoitovalmennus
    • Ensisijaisena kohderyhmänä kaikki täysi-ikäiset kymenlaaksolaiset, jotka ovat kiinnostuneita edistämään omaa hyvinvointiaan eri näkökulmista.
    • Toissijaisena kohderyhmänä kaikki asiakastyötä ammattilaiset
      • Tarve palvelulle, jonka pariin ohjata asiakas perehtymään hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen eri osa-alueisiin silloin yksilöohjauksen tai vastaanottokäynnin resurssit rajalliset. Voidaan käyttää muun hoidon tukena.
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Omistajuus ja päivitysvastuut:

  • Omistajuuden määrittely tulisi tehdä heti alussa, auttaa juurruttamistoimenpiteissä ja käyttöönotossa
  • Päivitysvastuiden määrittely jatkuvissa palveluissa erittäin tärkeää, jotta toimintamalli jää elämään ja sitä jatkokehitetään hankekauden jälkeenkin.

Kehittämisresurssit:

  • Sisällöntuotannossa riittävä substanssiosaaminen tai asiantuntijoiden konsultointi. Aikaresurssin määritteleminen hankalaa sillä riippuu monesta muusta taustatekijästä.
  • RRP-rahoitus mahdollistanut merkittävän työntekijä- ja aikaresurssien käytön valmennuksien tuottamisessa. 

Prosessin vaiheet:

  • Prosessin vaiheet kuvattu ratkaisun kokeilussa.

Juurruttamiseen tarvittavat toimenpiteet:

  • Jatkuva ulkoinen markkinointi
    • Itsehoitopolkujen kokonaisuuden systemaattinen viestintä ja säännöllinen nosto eri viestintäkanavissa
  • Jatkuva sisäinen markkinointi
    • Vahvistetaan ammattilaisen tietoisuutta valmennuksien olemassa olosta ja mille asiakasryhmille soveltuvat
    • Vahvistetaan digitaalisten työkalujen paikkaa osana hyte-työn toteutusta
  • Edistetään kulttuurinmuutosta, jossa ammattilaiset ymmärtävät oman roolinsa valmennuksien suosittelijoina ja aktiivisina hyte-työn tekijöinä.
    • Asiakkaille suunnatut itsehoitovalmennukset tukevat asiakkaiden omatoimisuutta oman hyvinvointinsa edistäjinä.
  • Ammattilaisten digikyvykkyyden ja digimyönteisyyden tukeminen
    • Vahvistetaan ymmärrystä siitä, että digitaaliset itsehoitovalmennukset ovat ammattilaisen hyte-työtä helpottavia työkaluja, jotka ovat myös asiakkaille helposti saavutettavia.
    • Digitaaliset toimintaympäristöt ovat monille asiakkaille luontevia tapoja omaksua tietoa ja käyttää palveluja, pääkohderyhmä digikyvykkäät täysi-ikäiset.
  • Seuranta
    • Valmennuksien asiakaspalautteen ja käytön seuranta
    • Tarvittavat toimenpiteet (esim. markkinoinnin vahvistaminen, valmennuksien jatkokehitys) edellisten perusteella.
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Itsehoitovalmennuksia aloitetaan säännöllisesti

  • Aloitettuja polkuja suhteellisen tasaisesti eri kuukausina, aloitettujen valmennuksien määrä vaihtelee 25-60 välillä per kuukausi
    • Irti nikotiinista -valmennus (julkaistu 14.1.2025)  
      • Käynnissä olevat polut 114 (tilanne 31.10.2025
      • Valmiit polut 157
      • HUOMIOITA:
        • aloituksia n. 40/ kk
        • Käyttöasteessa kesäkuukausina selkeä laskusuhdanne (aloituksia n- 20-30)
        • Tavoittaa asiakkaita, toisin kuin 28 päivää ilman -ryhmävalmennukset Teams-välitteisesti.
    • Huolla untasi -valmennus (julkaistu 28.4.2025)
      • Käynnissä olevat polut 92 (tilanne 31.10.2025)
      • Valmiit polut 122
      • HUOMIOITA:
        • aloituksia tasaisesti n. 50 / kk
    • Hyvinvointia sinulle (julkaistu 17.10.2025)
      • Käynnissä olevat polut 15 (tilanne 31.10.2025)
      • HUOMIOITA: valmennusta ei ole ehditty lainkaan markkinoida, asiakkaat löytäneet pääasiassa omatoimisesti

Markkinoinnin vähäisyys

  • Itsehoitovalmennuksien markkinoinnissa on kehitettävää (suunnitelmallisuus ja säännöllisyys). Nyt markkinointi tapahtunut pyynnöstä, tarve jatkuvan markkinoinnin suunnitelmalle ja toteutukselle. Loppuhankkeen aikana tuotetaan hyte-viestintään aikaa kestävät sisällöt jotka sisältävät myös itsehoitovalmennuksien kokonaisuuden markkinoinnin.
Vinkit toimintamallin soveltajille

Käytettävyys

  • Itsehoitovalmennuksen tulee olla helposti löydettävä ja käyttöönotettava

Saavutettavuus

  • Itsehoitovalmennuksen tulee olla kieliasultaan mahdollisimman selkeä
  • Sisältöjen tulisi olla monipuolisia (kirjallinen, visuaalinen, audiovisuaalinen), jotta erilaiset ihmiset pystyvät omaksumaan tietoa mahdollisimman helposti
  • Itsehoitovalmennuksien käyttö edellyttää mahdollisuutta käyttää älylaitetta tai verkkoselainta

Erilaisten oppijoiden huomiointi käytettävissä sisällöissä

  • Sisällöissä kannattaa hyödyntää erilaisia materiaaleja (kirjallinen, audio, audio-visuaalinen, visualinen, tehtävät) jotta huomioidaan erilaiset oppijat / tiedon omaksujat

Riittävä digikyvykkyys ja digimyönteisyys

  • Itsehoitovalmennuksen käyttö edellyttää riittäviä digitaitoja
  • Ammattilaisten aktiivinen ohjaaminen ja digitaalisten itsehoitovalmennusten suosittelu vahvistaa luottamusta digipalveluihin

Asiakasviestintä

  • Itsehoitovalmennuksen markkinoinnin tulee olla monipuolista ja -kanavaista
  • Markkinointia kannattaa räätälöidä eri kohderyhmille, heitä puhuttelevalla tavalla
  • Markkinoinnin tulee purkaa itsehoitovalmennukseen mahdollisesti liittyviä rajoittavia mielikuvia

Ammattilaisviestintä

  • Itsehoitovalmennuksen markkinoinnin tulee olla monipuolista ja säännöllistä.
  • Ammattilaisille tulee tuottaa selkeät ohjeet mistä valmennuksessa on kyse, miten sen pariin voi ohjata ja kenelle valmennus soveltuu