Hyvinvoinnin digitaalinen palvelutarjotin monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen tukena. Pohjois-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I2)

Monialaisen palveluohjauksen toimintamalleja ammattilaisille. Toimintamalleissa hyödynnetään digitaalista palvelutarjotinta, joka kokoaa yhteen kuntien, järjestöjen, seurakuntien ja kansallisten toimijoiden hyte-palveluja sekä tietosisältöjä.

Toimintamallin nimi
Hyvinvoinnin digitaalinen palvelutarjotin monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen tukena. Pohjois-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I2)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Monialaisen palveluohjauksen toimintamalleja ammattilaisille. Toimintamalleissa hyödynnetään digitaalista palvelutarjotinta, joka kokoaa yhteen kuntien, järjestöjen, seurakuntien ja kansallisten toimijoiden hyte-palveluja sekä tietosisältöjä.

Toteutuspaikka
Pohjois-Pohjanmaa
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Ulla Honkamäki

Luotu

20.09.2023

Viimeksi muokattu

11.10.2024
Ratkaisun perusidea

Toimintamallien avulla edistetään monialaista palveluohjausta hyvinvointia ja terveyttä edistäviin palveluihin. Palveluohjauksen yhtenä työkaluna ja tukena tulee toimimaan digitaalinen hyte-palvelutarjotin, joka otetaan käyttöön Pohteella 12/2024. 

Pohteen monialaisen asiakas- ja palveluohjaukseen kuuluvat hankkeessa seuraavat toimintamallit:

  • Digitaalinen hyte-palvelutarjotin
    • Ammattilainen käyttää hyte-palvelutarjotinta työvälineenä, kun ottaa hyten puheeksi asiakkailleen. Ammattilaisen asiakas- ja palveluohjaus tukee itsenäistä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tukemista ja siihen motivoimista. Palvelupolku kuvattu ohjaavan ammattilaisen näkökulmasta palvelumuotoillen. Ammattilaisia osallistetaan kehittämiseen, infotaan, koulutetaan ja hyödynnetään digitaalisen jalkauttamisen suunnitelmaa käyttöönotossa. 
    • Asukas käyttää itselleen tai läheiselleen palvelutarjotinta hyvinvointia tukemaan. Käyttäjän palvelupolut kuvattu palvelumuotoilun keinoin ikääntyvän, työttömän ja ruuhkavuosia elävän asukkaan näkökulmasta. Asukkaille järjestetään infotilaisuuksia, mahdollisuuksia osallistua kehittämiseen/testaamiseen ja hyödynnetään markkinointia sekä digitaalista jalkauttamista käyttöönotossa. 
    • Alueemme hyte-kehittäjätiimit tuottavat tarjottimelle sisältöä, kuten puheeksioton välineitä lähisuhdeväkivallasta, päihteiden käytöstä, kaatumisen ehkäisystä ja taloudesta. Hankkeesta annetaan tukea sisältöjen tuottamiseen. 
    • Hanketiimi on osana alueemme monialaisia hyte-kehittäjätiimejä, joissa laaditaan ehkäisevän tuen kartat: lähisuhdeväkivallasta, kaatumisen ehkäisystä, työkyvyn tuesta, ehkäisevästä päihdetyöstä, yksinäisyydestä, mielenterveydestä, arjen raha-asioista ja elintapaohjauksesta. 
  • Etäelintapaohjaus. Elintapaohjaus on myös yhtenä teemana palvelutarjottimella. Etäelintapaohjausta pilotoidaan tässä hankkeessa, kts. https://innokyla.fi/fi/toimintamalli/etaelintapaohjauksen-toimintamalli-pohjois-pohjanmaan-hva-rrp-p4i2 Elintapaohjaajat koulutetaan käyttämään hyte-palvelutarjotin työssään. 
  • Hyte-osaamisen vahvistamisen pilottiin osallistuminen. THL koordinoi pilottia, johon osallistuu kuusi hva. Pohteella pilottiin osallistuu ikääntyvien palveluohjausta antavat ammattilaiset. Pilotin jälkeen koulutusmateriaalia hyödynnetään laajemmin alueen ammattilaisille. Hyte-osaamisen vahvistamista toteutetaan koko hankeajan, kun hyte-työtä tehdään aktiivisesti eri sidosryhmien kanssa. 
  • Hyvinvointilähete toimintamallin jatkokehittäminen (kts. 2022 pilotti: https://innokyla.fi/fi/toimintamalli/matalan-kynnyksen-hyvinvointilahete-pilotti). Pilotointi syksy 2024. Toimintamallin kehittäminen kuvataan Innokylään erikseen. 
  • Palvelutietovaranto (PTV) työ kuntiin ja 3.sektorille, jotta saadaan laadukkaat palvelukuvaukset monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen tueksi. Hankkeen aikainen PTV tiedon kasvattaminen ja laadun varmistaminen kuvataan Innokylään omana toimintamallinaan. 
    • Pohde pilotoi yhdessä https://lipas.fi/etusivu  (Jyväskylän yliopisto) - DVV kanssa integraation PTV ja Lippaan välille. Ingtegraatio tulee kasvattamaan hyte palvelujen määrää asiakasohjaukseen ja vähentää kuntien tekemää tuplatyötä palvelujen kirjaamisessa. 
Toimintaympäristö

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue (Pohde)  on maantieteellisesti laaja-alue. Pohteeseen kuuluu 30 kuntaa ja 416 437 asukasta ja se työllistää yli 18 000 henkilöä. Alueella toimii yli 7000 järjestöä ja yhdistystä sekä yli 50 seurakuntaa ja muita uskonnollisia  yhteisöjä. Edellä mainitut tekijät on hyvä ottaa huomioon, että ymmärtää kehittämistyön toimintaympäristön mahdollisuudet, laajuuden ja moninaiset toimintamallit.

Väestörakenne ja sen kehitys vaikuttavat olennaisesti kehittämistyöhön. Pohteen hyvinvointialueen väestö ikääntyy ja Kansallisen terveysindeksin (THL) mukaan Pohde on sairastavuus- ja työkyvyttömyysindeksiltään Suomen kolmanneksi heikoimmassa asemassa. Jo nyt nähtävät terveyshaasteet ovat tärkeitä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä huomioitavia tekijöitä, jotka on hyvä huomioida toimintamallien laadinnassa sekä palvelutarjottimen sisältöjä, saavutettavuutta, asukaslähtöisyyttä ja viestintää suunniteltaessa.

Kehittämistä rahoitetaan 6/25 asti EU kertaluontoisesta elpymisvälineestä (Next Generation EU) Suomen kestävän kasvun ohjelman (RRP) kautta. Ohjelman indikaattori investoinnille on, että alueelliset digitaaliset palvelutarjottimet ovat käytössä Q 4/2024 kaikilla hyvinvointialueilla. Hyvinvointialue voi ottaa käyttöön kansallisesti kehitetyn Tarmoa palvelutarjottimen tai jatkokehittää kansalliset kriteerit täyttävän oman digiratkaisun. Pohteella on päädytty kehittämään omaa digiratkaisua. 

Hyvinvoinnin digitaalinen palvelutarjotin on osana monialaisia asiakas- ja palveluohjauksen toimintamalleja, jotka tukevat oikea-aikaista, ennaltaehkäisevää ja yhdenmukaisempaa  palveluihin pääsyä. Monialaiset palvelut kattavat hyvinvointialueen lisäksi kuntien, järjestöjen, seurakuntien ja kansallisesti tuotetut hyte-palvelut. Tavoitteena on myös, että asukkaiden ja ammattilaisten tietoisuus hyte-palveluista ja -toiminnasta lisääntyy. Haluamme myös siirtää palveluiden painopistettä raskaista kevyempiin tällä työllä. Ammattilaiset saavat myös koulutusta monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamalleihin, jonka osana digitaalinen pavlelutarjotin on.

Pohjoispohjanmaalaisten hyvinvoinnista on paljon mittaritietoa ja näiden kustannusvaikuttavuuksia on arviotu (kts.hyvinvointisuunnitelma). Pyrimme yhteisellä hyte-työllä monialaisesti vaikuttamaan näiden kustannusten hillitsemiseen ja inhmillisen kärsimyksen vähentämiseen eli lisäämään pohjoispohjalaisten hyvinvointia. Hyte -tietoisuuden lisääminen ja palveluiden parempi saavutettavuus tukevat hyvinvoinnin ylläpitoa ja kasvua ja vähentävät näin kustannusten nousua. 

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen monialaisen palvelukonseptin kohderyhmä ovat kaikki Pohjois-Pohjanmaan asukkaat. Lisäksi kohderyhmänä ovat hyte-teemojen parissa monialaista asiakas- ja palveluohjausta antavat ammattilaiset. Muodostettaessa hyte-palvelutarjottimen sisältöjä otetaan alkuvaiheessa erityisesti huomioon haavoittuvassa asemmassa olevat eli "he, jotka kokevat etteivät saa ääntänsä kuuluviin." Jälkimmäinen on pohjois-pohjanmaalaisten haavoittuvassa asemassa olevien asukkaiden itse laatima nimitys, miten he haluavat heitä kutsuttavan. Kun suunnittelemme palveluja heidän lähtökohdistaan, palvelee se koko aikuisväestöä.  Pohjois-Pohjanmaalla hyte-toimintamallien pilotoinnin kohderyhmäksi on valikoitunut:

  • Ikäihmiset 
  • Paljon palveluita käyttävät
  • Pitkäaikaistyöttömät
  • Yllä olevia kohderyhmiä kohtaavat ammattilaiset

Pohjois-Pohjanmaan asukkaiden osallistaminen:

  • Työpajatyöskentely 3kpl. Ylivieska, Oulu, Hailuoto paikkakuntina, mutta muistakin kunnista sai tulla paikalle.
  • Kehittäjäasiakkaat (osallistuivat yllä oleviin työpajoihin ja/tai haastatteluihin)
  • Haastattelut (etäryhmähaastatteluja 3kpl).
  • Elintapa-kysely palvelutarjottimen tarpeista asukkaille (100vastausta)
  • Testaustilaisuudet. Etätestaustilaisuuksia palvelumuotoilussa 3kpl. Syksyllä 2024 käytettävyystestauksia livenä ja etänä.
  • Infotilaisuudet, tapahtumat. Kuukausittain useita infotilaisuuksia eri sidosryhmille etänä ja livenä, osallistuttu Ainot ja Reinot-messuille, Digitaitoviikolle. 

Järjestöjen, kuntien, seurakuntien ja hyvinvointialueen ammattilaisten osallistaminen:

  • Sidosryhmäyhteistyö: osallistutaan säännöllisesti eri toimijoiden tilaisuuksiin ja pidetään heille infoja hyte-työstämme.
  • Yhteiskehittäminen. Hanketiimi on esimeriksi mukana alueemme hyte-työryhmissä, joissa kehitetään ehkäisevän tuen karttoja esim. kaatumisen ehkäisystä. 
  • Työpajat, haastattelut, testaukset, infot. Ammattilaisten infosta video: https://www.youtube.com/watch?v=zRhuFNTBxt0 

Muut yhteistyö ja kehittäjäkumppanit:

  • POP-Digi-hoitotakuu - ja muut hankkeet, Hyvinvointi koordinaattorit, YOH -tiimi
  • Kohderyhmien asiantuntijat, esimerkiksi ikääntyvien ja työttömien kanssa työskentelevät ammattilaiset
  • Kansalliset verkostot (THL, STM, RRP2, muut hyvinvointialueet)
  • Pohteen yhteistyötahot, kuten Viestintä, Tietohallinto, Järjestämisen toimialue, Digitaalinen sote-keskus

Yllä olevia alueellisia kohderyhmiä on kaikkia kutsuttu kevään 2024 aikana palvelutarjottimen toimintamallien ja sisältöjen kehittämiseen liittyvään palvelumuotoilu -projektin työhön. Tähän on liittynyt haastatteluja, työpajoja, testailuja ja infotilaisuuksia, joilla asiakasymmärrystä on saatu kattavasti kerättyä. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot
  • Markkinointi ja viestintäsuunnitelma tehty käyttöönoton tueksi
  • Digitaalinen jalkauttaminen tarkoitus toteuttaa suunnitellusti hankeaikana syksy 2024-kevät 2025 
  • Kouluttamista alustan käyttöön annetaan aktiviisesti. Perustettu esim. yhteisiä työtiloja Teams, jotka mahdollistaa tuen antamisen ja sparrailun. Säännölliset tukitunnit ja tilaisuudet alueelle tarjottu eri hyte-teemoissa.  
  • Alusta asti laajasti informoitu ja osallistettu tulevia käyttäjiä kehittämistyöhön. Tämä tukee juurruttamista palvelun ja toimintamallien käyttöön. 
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelukonseptin sisältämä toimintamalli ja digitaalinen palvelutarjotin pilotoidaan käyttöön hankeaikana. Palvelutarjottime 1. versio julkaistaan 11/2024, mutta kehittämistyötä jatketaan ketterästi hankekauden lopuun. Palvelukonseptin tuomat hyödyt ja muutokset tulevat esille konseptin käyttöönoton jälkeen ja niitä mitataan eri mittarein jo pilotoinnista lähtien.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Alueellinen ja kansallinen yhteiskehittäminen on oleellista palvelun onnistuneelle suunnittelulle, toteutuksille ja käyttöönotolle pysyvästi. Loppukäyttäjät on tärkeä ottaa mukaan suunnitteluun alusta asti,  jotta saadaan käyttäjälähtöinen ja saavutettava palvelutarjotin ja siihen linkittyvät toimintamallit. Yhteisessä kehitämisessä voi hyödyntää muun muassa kehittäjäasiakkaita, ammattilaisia ja alueellisia kyselyitä sekä hyvinvoinnin mittareita. 

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelukonseptin käyttöönotto edellyttää ammattilaisten ja asukkaiden käyttöönottokoulutuksen. Koulutus on tärkeä osa toimintamallin juurruttamista. Käyttäjille tulee tarjota tukea myös hankkeen jälkeenkin esimerkiksi video-ohjein ja pääkäyttäjän tuella. Hallintamalli hankekauden jälkeen on tärkeä tehdä, jotta ylläpito ja vastuut on selvillä ja kehittäminen ei lopu hankeaikana ja asiakasohjaukseen tarkoitettu verkkosivusto pysyy laadukkaana, päivittyvänä ja ajantasalla. 

Hyödynnämme toimintamallin käyttöönotossa markkinointisuunnitelmaa ja digitaalista jalkauttamista. Hyte-osaamisen vahvistaminen asukkaille ja ammattilaisille vaatii kevyet toimintamallit, jotta ne juurtuvat paremmin käyttöön. Sen vuoksi hyte-palvelutarjotin tulee jo asukkaille ja ammattilaisille tutulle pohde.fi -sivuston sisälle eikä erillisenä sivustona. Ennaltaehkäisevät ja hyvinvoinnin monialaiset palvelut saadaan näin paremmin löydettäväksi.

Kansikuva
Hyvinvointikäsitys Pohde

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt

Kohderyhmä