Muistipaneeli - sähköinen vaikuttamisalusta muistisairauteen sairastuneille ihmisille, läheisille ja omaisille sekä sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille
Muistisairauteen sairastuneiden ja heidän läheisten kanssa kehitetty Muistipaneeli (www.muistipaneeli.fi) on helppokäyttöinen, selkeä ja saavutettava verkkosivu, jossa muistipanelistit voivat ilmaista mielipiteensä vaihtuviin teemoihin ja ajankohtaisiin aiheisiin.
Perustiedot
Toimintamallin nimi
Muistisairauteen sairastuneiden ja heidän läheisten kanssa kehitetty Muistipaneeli (www.muistipaneeli.fi) on helppokäyttöinen, selkeä ja saavutettava verkkosivu, jossa muistipanelistit voivat ilmaista mielipiteensä vaihtuviin teemoihin ja ajankohtaisiin aiheisiin.
Toimintamalli lyhyesti
Osallistaa muistisairaat ihmiset, heidän omaisensa ja läheisensä sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset tuomaan esiin mielipiteensä ja kokemuksensa muistisairaiden ihmisten palveluihin, lainsäädäntöön, asenteisiin tai muihin vaihtuviin aiheisiin.
Muistipaneelin tuloksia Muistiliitto hyödyntää vaikuttamistyössään sekä erilaisissa blogi- ja mielipidekirjoituksissa. Muistipaneelilla voidaan kartoittaa panelistien näkemyksiä lainsäädäntöhankkeisiin ja Muistiliitto voi hyödyntää tuloksia lausunnoissaan. Muistipaneelin avulla voimme ottaa paremmin kohderyhmän, eli muistisairaiden ihmisten ja heidän läheistensä mielipiteen huomioon ja tehdä sen näkyväksi.
Suomessa vuosittain 14 500 ihmistä saa etenevän muistisairauden diagnoosin. Muistisairaat ihmiset ovat merkittävä sosiaali- ja terveyspalvelujen käyttäjäryhmä. Muistisairaat ihmiset kuvaavat usein, miten he kokevat jäävänsä ulkopuoliseksi omiin palveluihin liittyen.
Muistiliitto toimii sääntöjensä mukaisesti muistisairaiden ihmisten sekä heidän läheistensä kansanterveys-, potilas- ja edunvalvontajärjestönä strategiansa mukaisesti. Liiton tarkoituksena on edistää tämän kohderyhmän elämänlaadun ja hyvinvoinnin yleisiä edellytyksiä.
Muistiliitto hyödyntää Muistipaneelin tuloksia vaikuttamistyössään sekä erilaisissa blogi- ja mielipidekirjoituksissa. Muistipaneelilla voidaan kartoittaa panelistien näkemyksiä lainsäädäntöhankkeisiin ja Muistiliitto voi hyödyntää tuloksia lausunnoissaan. Muistipaneelin avulla voimme ottaa paremmin kohderyhmän, eli muistisairaiden ihmisten ja heidän läheistensä mielipiteen huomioon ja tehdä ne näkyviksi. Myös sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisilla on näkemyksiä muistisairaiden palveluihin liittyen ja nämä ovat myös tärkeää kuulla.
Sosiaali- ja terveyspalvelut uudistuvat, lainsäädäntö muuttuu ja yhteiskunnalliseen keskusteluun nousee vaihtuvia aiheita. Olemme halunneet ottaa muistisairaat ihmiset, heidän läheisensä sekä sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset mukaan tähän keskusteluun. Asiakaskokemukset ja tarinat kuvaavat hyvin olemassa olevien rakenteiden ja palvelujen epäkohtia ja tunnistaa myös onnistumisia ja kannustavia esimerkkejä. Sen vuoksi ne ovat tärkeitä kuulla ja tehdä näkyväksi. Epäkohtien tunnistamisen ja havaintojen perusteella voidaan rakentaa ja muokata entistä parempia palveluja kohderyhmän tarpeisiin.
Muistipaneelin avulla Muistiliitto saa vahvemmin kohderyhmän näkemykset osaksi päätöksentekoa ja vaikuttamistyötä. Muistiliitto osallistaa kohderyhmän aktiiviseksi toimijaksi ja näin ollen pystyy paremmin toimimaan kohderyhmän puolesta elämänlaadun ja hyvinvoinnin edellytysten edistäjänä.
Muistipaneelin tärkein kohderyhmä on muistisairauteen sairastuneet ihmiset. Myös omaiset ja läheiset sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset ovat kohderyhmää. Muistipanelistien vastauksia voidaan myös verrata keskenään, esimerkiksi miten sairastuneiden kokemus ja ammattilaisten kokemukset poikkeavat toisistaan.
Asiakasymmärrykseen on kiinnitetty huomioita niin kehittämistyöpajoissa kuin pilotointivaiheessa. Kehittämistä ohjasi kognitiivisen saavutettavuuden näkökulma. Kohderyhmän erityistarpeet, helppokäyttöisyys, selkeys ja saavutettavuusvaatimukset verkkoalustan suhteen olivat mukana kilpailutuksen kriteereinä.
Muistipaneeli osallistaa rekisteröityneet käyttäjät kunkin teeman ympärille. Muistipaneelista on kerrottu Muisti-lehdessä, Muistiliiton verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa sekä verkkosivustoa on mainostettu muiden järjestöjen julkaisuissa.
Toimivuuden ja käyttöönoton ehtona on tunnistaa kohderyhmän haasteet verkkopalveluja ajatellen. Kohderyhmä täytyy ottaa mukaan suunnitteluun jo varhaisessa vaiheessa. Muistipaneelin kaltainen alusta vaatii kohderyhmän substanssiosaamisen lisäksi verkkoympäristöjen kehittämiseen liittyvää osaamista. Ajallisesti kehittämistyö on kestänyt 1 vuoden. Kehittämistyölle on ollut oma budjettinsa sekä 1 työntekijän henkilöresurssi osana Minun valintani -hankkeen kokonaisuutta. Verkkoalustan toteuttamiselle etsittiin kumppani kahden kilpailutuskierroksen kautta.
Muistipaneeli tavoitteena oli tuoda esiin muistisairauteen sairastuneiden ihmisten, omaisten ja läheisten sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten mielipiteitä ja tarpeita esiin. Ensimmäisen Muistipaneeli käsitti muistisairauden varhaiseen vaiheen tukea sekä ohjausta ja neuvontaa. Vastaajista 95 % kokee, että he saivat Muistipaneelin avulla tuotua tarpeensa ja mielipiteensä esiin. Kehittämistyöpajojen ja pilotoinnin kautta saatiin arvokasta käyttökokemusta, joka vaikutti Muistipaneelin viimeistelyyn. Ensimmäiseen Muistipaneeliin otti osaa 135 rekisteröitynyttä käyttäjää. Määrä jäi asetetusta tavoitteesta, mutta koronarajoitusten ollessa voimassa ja muistiyhdistysten ryhmätoimintojen ollessa osittain tauolla voidaan osallistujamäärää pitää onnistuneena. Markkinoinnissa ei voitu hyödyntää suunnitellun mukaista kasvotusten tapahtuvaa tiedottamista. Muistipanelisteista 19 % on itse muistisairauteen sairastuneita, joten tärkeä kohderyhmä on hyvin edustettuna. Omaisia ja läheisiä heistä on 62 % ja sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia 19 %. Muistipaneelin avovastaukset tuottivat yllättävän paljon tietoa. Avovastauksia oli yhteensä 326 vastausta.