Neuropsykiatrisesti oireilevien lasten ja nuorten hoito- ja palveluketju, Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1)

Tervetuloa neuropsykiatrisesti oireilevien lasten ja nuorten hoito- ja palveluketjun pariin. Ketju tukee varhaista tunnistamista, hoitoa ja arjen sujuvuutta sekä kokoaa yhteen ammattilaiset yhteisten toimintatapojen äärelle.

Toimintamallin nimi
Neuropsykiatrisesti oireilevien lasten ja nuorten hoito- ja palveluketju, Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Tervetuloa neuropsykiatrisesti oireilevien lasten ja nuorten hoito- ja palveluketjun pariin. Ketju tukee varhaista tunnistamista, hoitoa ja arjen sujuvuutta sekä kokoaa yhteen ammattilaiset yhteisten toimintatapojen äärelle.

Toteutuspaikka
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Toni Ranta

Luotu

18.06.2025

Viimeksi muokattu

25.06.2025
Ratkaisun perusidea

Toimintamalli kokoaa neuropsykiatrisesti oireilevien lasten ja nuorten tueksi moniammatillisen, vaiheistetun hoito- ja palveluketjun:

  • Tunnistaminen ja varhainen tuki ilman diagnoosia
  • Tarvittaessa ohjaus tutkimuksiin ja diagnosointiin
  • Yksilöllinen hoito ja seuranta perustasolla tai erityistasolla
  • Siirtymien (esim. aikuispalveluihin) tukeminen
  • Yhtenäiset toimintamallit ja työkalut ammattilaisille
  • Kokonaisvaltainen perheen huomiointi

Tavoitteena on lisätä ymmärrystä, vähentää arjen kuormitusta ja vahvistaa lapsen toimijuutta.

Hoito- ja palveluketju kuvataan palveluketjut.hyvaep.fi sivustolle.

Toimintaympäristö

Neuropsykiatrisesti oireilevien lasten ja nuorten hoidon ja palvelujen kehittämiseen vaikuttavat monet ajankohtaiset tekijät:

  • Poliittiset ja lainsäädännölliset: Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisvastuun siirtyminen hyvinvointialueille on tuonut tarpeen yhtenäistää hoitoketjuja ja parantaa palvelujen saavutettavuutta.
  • Yhteiskunnalliset ja kulttuuriset: Yleistynyt tietoisuus neuropsykiatrisista häiriöistä (esim. ADHD, autismikirjo) on lisännyt tuen ja diagnostiikan kysyntää. Monikulttuuristuminen tuo uusia tarpeita tunnistamiseen ja perheiden kohtaamiseen.
  • Taloudelliset: Varhainen tuki ja ennaltaehkäisy ovat kustannustehokkaampia kuin myöhäinen, korjaava työ. Tämä korostaa resurssien oikeaa kohdentamista.
  • Sosiaaliset: Perheiden moninaistuminen ja vanhempien jaksamisen tukeminen ovat keskiössä. Lapsen oireilu kuormittaa koko perhettä.
  • Ympäristötekijät: Raskaudenaikainen päihteiden käyttö, stressi ja varhaiset traumaattiset kokemukset voivat lisätä neuropsykiatristen oireiden riskiä.
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat alle 18-vuotiaat lapset ja nuoret, joilla esiintyy neuropsykiatrista oireilua – kuten keskittymisen vaikeuksia, impulsiivisuutta, aistiyliherkkyyttä, sosiaalisen vuorovaikutuksen haasteita tai motoriikan säätelyn ongelmia. Oireet voivat viitata esimerkiksi ADHD:hen, autismikirjoon tai tic-häiriöihin.

Asiakasymmärrystä on vahvistettu mm. seuraavilla tavoilla:

  • Arjen toimintakyvyn arvioinnit (esim. uni, ruokailu, siirtymät, sosiaalinen toiminta)
  • Vanhempien ja huoltajien kokemustiedon hyödyntäminen
  • Koulun, varhaiskasvatuksen ja neuvolan havainnot
  • Lapset puheeksi -keskustelut ja perhekohtainen tarpeiden tunnistaminen
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimenpiteet käyttöönottoon ja juurruttamiseen:

  • Ammattilaisten kouluttaminen neuropsykiatrisista häiriöistä ja yhteisistä toimintamalleista
  • Yhteisten käytäntöjen jalkauttaminen varhaiskasvatukseen, kouluihin, sosiaali- ja terveydenhuoltoon
  • Hoitoketjun kuvaaminen ja sen saataville tuominen sähköisesti
  • Yhteistyömallien kehittäminen ja vakiinnuttaminen (esim. moniammatilliset tiimit)
  • Digitaalisten tukipalveluiden ja työkalujen käyttöönotto
  • Jatkuva arviointi ja päivittäminen

Tarvittavat resurssit:

  • Aika ja sitoutuminen koulutukseen ja mallin jalkauttamiseen
  • Henkilöstöresurssit sekä perustasolla että erityistasolla
  • Riittävä osaaminen neuropsykiatrisista ilmiöistä
  • Digitaaliset työkalut, kuten Mielenterveystalo 
  • Taloudelliset resurssit koulutuksiin, työnohjaamiseen ja ryhmätoiminnan järjestämiseen

Vakiintumisen vaiheet:

  1. Alkukartoitus, koulutus ja perehdytys
  2. Pilotointi ja palautteen keruu
  3. Käytänteiden arviointi ja muokkaus
  4. Laajentaminen ja systemaattinen käyttö
  5. Säännöllinen arviointi ja päivitys
Vinkit toimintamallin soveltajille
  • Panosta osaamiseen ja koulutukseen – neuropsykiatriset oireet vaativat ymmärrystä ja käytännönläheistä otetta
  • Selkiytä vastuunjako ja yhteistyörakenteet – ilman niitä malli jää irralliseksi
  • Tunnista ja tue myös perheen kokonaistilannetta – oireileva lapsi vaikuttaa koko perheeseen
  • Hyödynnä olemassa olevia rakenteita ja palveluja (esim. oppilashuolto, perheneuvolat, järjestöt)
  • Vältä liiallista diagnoosikeskeisyyttä – tukea voi ja tulee tarjota myös ilman diagnoosia

Sovellettavuus:
Toimintamalli soveltuu valtakunnallisesti eri hyvinvointialueille, ja sitä voidaan mukauttaa myös muille kohderyhmille, kuten nuorille aikuisille tai perheille, joissa vanhemmilla on nepsy-haasteita.