Asiakas- ja palveluohjaus Soihtu (Neuvonnan, ohjauksen ja palvelutarpeen arvioinnin yksikkö)

Asiakas- ja palveluohjaus Soihtu yksikkö (7 tiimiä) palvelee lapsiperheitä ja työikäisiä tarjoten sosiaalihuollon neuvontaa, ohjausta sekä palvelutarpeen arviointia. Tavoitteena tarjota tukea oikea-aikaisesti, vaikuttavasti ja monialaisesti.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Asiakas- ja palveluohjaus Soihtu (Neuvonnan, ohjauksen ja palvelutarpeen arvioinnin yksikkö)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Asiakas- ja palveluohjaus Soihtu yksikkö (7 tiimiä) palvelee lapsiperheitä ja työikäisiä tarjoten sosiaalihuollon neuvontaa, ohjausta sekä palvelutarpeen arviointia. Tavoitteena tarjota tukea oikea-aikaisesti, vaikuttavasti ja monialaisesti.

Toteutuspaikka
Varsinais-Suomen hyvinvointialue (Varha)
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Varsinais-Suomen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus
Liitteet ja linkit
Kuva
Työikäisen prosessi
Kuvateksti
Työikäisen asiakkaan prosessi Soihtu-tiimin toiminnassa.
Kuva
Lapsiperheen prosessi
Kuvateksti
Lapsiperheen prosessi Soihtu-tiimin toiminnassa.
Kuva
Asiakas- ja palveluohjaus Soihtu Varhan strategiaan ja tulevaisuuden visioon peilaten
Kuvateksti
Asiakas- ja palveluohjaus Soihtu vastaa myös omalla osuudellaan Varhan strategiaan ja tulevaisuuden visioon.
Kuva
Yhteistyöprosessi Soihtu ja lapsiperheiden kotipalvelua, kun asiakas hakenut kotipalvelua ja huoli nousee työntekijällä
Kuvateksti
Soihtu-tiimin ja lapsiperheiden kotipalvelun yhteistyöprosessi, kun asiakasperhe hakenut lapsiperheiden kotipalvelua ja lapsiperheiden kotipalvelun työntekijälle nousee huoli perheen tilanteesta. Prosessi kehitetty yhdessä Soihtu-tiimien työntekijöiden ja perhekeskusten lapsiperheiden kotipalvelun ja perheneuvolan työntekijöiden kesken. Kehittämiseen osallistunut myös esihenkilöitä ja prosessit olleet kommenttikierroksella kokemusasiantuntijoilla.
Kuva
Yhteistyöprosessi Soihtu ja perheneuvola, kun asiakas hakenut kasvatus- ja perheneuvontaa ja huoli nousee työntekijällä
Kuvateksti
Soihtu-tiimin ja perheneuvolan yhteistyöprosessi, kun asiakasperhe hakenut kasvatus- ja perheneuvontaa ja perheneuvolan työntekijälle nousee huoli perheen tilanteesta. Prosessi kehitetty yhdessä Soihtu-tiimien työntekijöiden ja perhekeskusten lapsiperheiden kotipalvelun ja perheneuvolan työntekijöiden kesken. Kehittämiseen osallistunut myös esihenkilöitä ja prosessit olleet kommenttikierroksella kokemusasiantuntijoilla.
Kuva
Yhteistyöprosessi Soihtu ja lapsiperheiden kotipalvelu, kun ilmoituksen/yhteydenoton käsittely kesken Soihtu-tiimissä
Kuvateksti
Soihtu-tiimin ja lapsiperheiden kotipalvelun yhteistyöprosessi, kun ilmoituksen/yhteydenoton käsittely on kesken Soihtu-tiimissä, eikä perheestä nouse muuta huolta, kuin mahdollinen tarve lapsiperheiden kotipalvelulle. Prosessi kehitetty yhdessä Soihtu-tiimien työntekijöiden ja perhekeskusten lapsiperheiden kotipalvelun ja perheneuvolan työntekijöiden kesken. Kehittämiseen osallistunut myös esihenkilöitä ja prosessit olleet kommenttikierroksella kokemusasiantuntijoilla.
Kuva
Yhteistyöprosessi Soihtu ja perheneuvola, kun ilmoituksen/yhteydenoton käsittely kesken Soihtu-tiimissä
Kuvateksti
Soihtu-tiimin ja perheneuvolan yhteistyöprosessi, kun ilmoituksen/yhteydenoton käsittely on kesken Soihtu-tiimissä, eikä perheestä nouse muuta huolta, kuin mahdollinen tarve kasvatus- ja perheneuvonnalle. Prosessi kehitetty yhdessä Soihtu-tiimien työntekijöiden ja perhekeskusten lapsiperheiden kotipalvelun ja perheneuvolan työntekijöiden kesken. Kehittämiseen osallistunut myös esihenkilöitä ja prosessit olleet kommenttikierroksella kokemusasiantuntijoilla.
Kuva
Yhteistyöprosessi Soihtu ja lapsiperheiden kotipalvelu, kun palvelutarpeen arviointi kesken tai päättymässä ja mahdollinen tarve lapsiperheiden kotipalvelulle
Kuvateksti
Soihtu-tiimin ja lapsiperheiden kotipalvelun yhteistyöprosessi, kun palvelutarpeen arviointi kesken tai päättymässä Soihtu-tiimissä ja mahdollinen tarve lapsiperheiden kotipalvelulle. Prosessi kehitetty yhdessä Soihtu-tiimien työntekijöiden ja perhekeskusten lapsiperheiden kotipalvelun ja perheneuvolan työntekijöiden kesken. Kehittämiseen osallistunut myös esihenkilöitä ja prosessit olleet kommenttikierroksella kokemusasiantuntijoilla.
Kuva
Yhteistyöprosessi Soihtu ja perheneuvola, kun palvelutarpeen arviointi kesken tai päättymässä ja mahdollinen tarve kasvatus- ja perheneuvonnalle
Kuvateksti
Soihtu-tiimin ja perheneuvolan yhteistyöprosessi, kun palvelutarpeen arviointi kesken tai päättymässä Soihtu-tiimissä ja mahdollinen tarve kasvatus- ja perheneuvonnalle. Prosessi kehitetty yhdessä Soihtu-tiimien työntekijöiden ja perhekeskusten lapsiperheiden kotipalvelun ja perheneuvolan työntekijöiden kesken. Kehittämiseen osallistunut myös esihenkilöitä ja prosessit olleet kommenttikierroksella kokemusasiantuntijoilla.

Luotu

30.05.2023

Viimeksi muokattu

18.10.2023
Ratkaisun perusidea **

Kyseessä keskitetty, mutta lähellä asiakasta oleva sosiaalihuollon neuvonta, ohjaus ja palvelutarpeen arvioinnin yksikkö. Varsinais-Suomen hyvinvointialueelle on perustettu hankkeen myötä Asiakas- ja palveluohjaus Soihtu yksikkö, joka koostuu seitsemästä tiimistä. Tiimit työskentelevät tietyillä alueilla kattaen kuitenkin koko Varsinais-Suomen. Tiimi tarjoaa sosiaalihuollon neuvontaa ja ohjausta ja palvelutarpeen arviointi lapsiperheille ja työikäisille. Palvelutarpeen arviointia tarjotaan kaikille uusille asiakkaille, jotka ovat palvelutarpeen arvioinnin tarpeessa tai haluavat palvelutarpeen arvioinnin. Mikäli asiakasta pystytään auttamaan seitsemässä arkipäivässä ilmoituksen/yhteydenoton saapumisesta pyritään näin tekemään. Tavoitteena on vastata asiakkaan avuntarpeeseen mahdollisimman nopealla aikataululla. Tiimin työntekijät työskentelevät asiakkaiden kanssa pyrkien ratkaisemaan asiakkaan haasteet yhdessä asiakkaan kanssa. Työskentely tapahtuu lähellä asiakasta: hyvinvointialueen toimitiloissa, asiakkaiden kotona tai asiakkaan toivomassa paikassa. Suunnitelmalliseen sosiaalityöhön ohjautuu enää ne, jotka oikeasti ovat pitkäaikaisen sosiaalihuollon/lastensuojelun asiakkuuden tarpeessa. Tiimin työntekijät perehtyvät alueella tarjottaviin kuntien, järjestöjen sekä seurakunnan palveluihin ja hyödyntävät näitä ahkerasti asiakasohjauksessa. Tavoitteena on, että tiimeihin osoitetaan myös sairaanhoitajan resurssia mielenterveys- ja päihdepalveluista, jotta asiakkaan tilannetta pystytään arvioimaan monialaisesti ja asiakas saa matalan kynnyksen mielenterveys- ja päihdepalveluja hänen ollessaan sen tarpeessa ja vielä ilman omaa hoitavaa tahoa. Matalan kynnyksen mielenterveys- ja päihdepalvelua tarjotaan tässä muodossa Soihdun prosessissa olevilla aikuisille, eli työikäisille ja lasten huoltajille. Mikäli asiakkaalla on jo olemassa oleva kontakti terveydenhuollossa otetaan luonnollisesti tämä ammattilainen mukaan palvelutarpeen arvioinnin prosessiin. Läheisverkoston rooli selvitetään ja läheisverkostoa pyritään myös aktivoimaan sen ollessa asiakkaan edun mukaista.  

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmä on lapsiperheet ja työikäiset. Kokemus-asiantuntijoita on käytetty ja tullaan käyttämään kehittämisessä. Aiempia asiakaspalautteita on myös pystytty hyödyntämään. Asiakaspalautteita tullaan keräämään, kun toiminta käynnistyy virallisesti ja toimintatapaa, prosesseja yms. voidaan tarvittaessa muokata saatujen asiakaspalautteiden perusteella. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Varsinais-Suomeen perustetaan 7 Soihtu-tiimiä. Jokaisella tiimillä on johtava sosiaalityöntekijä. Jokaisessa tiimissä on 12-20 jäsentä. Johtavat sosiaalityöntekijät muodostavat kollegiaalisen tiimin ja pystyvät sijaistamaan toisiaan. He kehittävät yhdessä käytännön työtä ja luovat kehittäjätyöntekijöiden avulla yhtenäisiä prosesseja koko Varsinais-Suomen alueelle. 

Kaikki työntekijät, jotka tiimeissä työskentelevät lapsiperheiden asioissa muodostavat myös oman kehittämistiimin, samoin työikäisten parissa työskentelevät muodostavat oman kehittämistiimin. 

Jokainen tiimin jäsen käy Ohjattu-omahoito koulutuksen, jolloin myös sosiaalihuollon ammattilaiset voivat tukea asiakkaita esim. ahdistukseen liittyvissä asioissa. 

On tärkeää, että johtavilla sosiaalityöntekijöillä on vahva substanssiosaaminen ja, että tiimiin saadaan osaavia sosiaalihuollon ammattilaisia ja, että heidän perehdyttämisestä huolehditaan. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Palvelutarpeen arvioinnin keskittäminen ja myös seitsemän arkipäivän sisällä tapahtuvan työskentelyyn panostaminen on mahdollistanut selkeät prosessit niin työntekijöille, kuin asiakkaille. Ei suunnitelmallisen sosiaalityön asiakkuudessa olevilta asiakkailta tullut palautetta siitä, että uuden mallin myötä lastensuojeluilmoituksiin on reagoitu nopeasti. Ammattilaiset ja yhteistyökumppanit ovat ottaneet ilolla vastaan Soihdun tarjoaman konsultaatioavun ja neuvonnan. Pilottien tulokset osoittivat sen, että noin 90% uusista ilmoituksista/yhteydenotoista on pystytty käsittelemään ja ratkaisemaan ilman asiakkuuden jatkamista/aloittamista suunnitelmallisessa sosiaalityössä. Tämä on mahdollista, kun tiimin resurssit ovat kohdillaan ja kun työntekijät mieltävät ilmoituksen/yhteydenoton käsittelyn ja palvelutarpeen arvioinnin interventiona sekä mahdollisuutena toteuttaa vaikuttavaa muutostyöskentelyä. 

Vinkit toimintamallin soveltajille **

On tärkeä laskea, että tiimin resurssi on riittävä, jotta tiimin työntekijät pystyvät tarjoamaan vaikuttavaa ja oikea-aikaista neuvontaa, ohjausta ja palvelutarpeen arviointia. Toimintamalli on sovellettavissa työikäisten ja lapsiperheiden palveluihin ja mahdollisuuksien mukaan myös vammaispalveluihin. Mikäli toimintaa lähdetään kokeilemaan alueella, on tärkeää, että tiimille on nimetty lähiesihenkilö eli johtava sosiaalityöntekijä, joka vetää tiimiä. Mikäli alueella ei ole aiemmin toteutettu vaikuttavaa palvelutarpeen arviointia ja asiakkaat ovat ohjautuneet vääriin palveluihin, kestää jonkin aikaa ennen kun tiimin vaikuttava työ näkyy tilastoissa mahdollisten suunnitelmallisen sosiaalityön asiakkaiden vähentymisenä. On siis mahdollista, että ensin asiakkuuksien määrä esim. lastensuojelussa kasvaa, mikäli asiakkaille ei ole aiemmin myönnetty lastensuojelun asiakkuutta ja palveluja heidän ollessa sen tarpeessa.  

Kansikuva
Lapsiperhe prosessikaavio

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis