Nuorten toiveiden kartoittaminen mielenterveys- ja päihdepalveluiden kehittämiselle
Pirkanmaan hyvinvointialueen lasten, nuorten ja perheiden palvelulinjan mielenterveys- ja päihdepalveluiden kehittämisen taustalle kerättiin tietoa toisen asteen opiskelijoille kohdennetulla kyselyssä, ensin pilotissa ja sitten laajalla otannalla.
Toimintamallin nimi
Pirkanmaan hyvinvointialueen lasten, nuorten ja perheiden palvelulinjan mielenterveys- ja päihdepalveluiden kehittämisen taustalle kerättiin tietoa toisen asteen opiskelijoille kohdennetulla kyselyssä, ensin pilotissa ja sitten laajalla otannalla.
Nuorille kohdennetulla kyselyllä on tarkoitus mallintaa asiakkaiden kuulemista laajemmin kuin kehittäjäasiakkaiden tai kokemusasiantuntijoiden kautta. Laajalla otannalla toteutettu kysely toimivalla jakelulla mahdollistaa mahdollisimman kattavan ja laajan tiedon saamisen kehittämistyön taustalle.
Nuorten ja nuorten aikuisten mielenterveysongelmat ovat lisääntyneet jo koronapandemiaa edeltävästi. Nykyinen mielenterveys- ja päihdepalveluiden tarjonta ei riitä vastaamaan kasvaneeseen tarpeeseen.
Kyselyn pilotointivaiheessa jalkauduttiin Santalahdentien Tredun 1. vuosikurssin opiskelijoille suunnattuun tapahtumaan, jossa suunnittelijat tapasivat nuoria ja kehottivat täyttämään pilottikyselyn. Kyselyn pilottiversiosta kerättiin palautetta ja kyselypohjaa muokattiin laajempaa kyselyä varten nuorten palautteiden perusteella. Laaja kysely välitettiin kaikille Pirkanmaalaisille toisen asteen opiskelijoille opiskeluhuollon kuraattorien kautta. Opintojen ulkopuolella olevia nuoria ja nuoria aikuisia tavoiteltiin välittämällä kysely Pirkanmaan Ohjaamoihin ja etsivään nuorisotyöhön.
Kyselyn jakamiseen tulee olla suunniteltuna toimiva väylä. Nuoria ja nuoria aikuisia tavoitetaan tehokkaasti toisen asteen opintojen kautta, jonne hyvänä linkkinä toimivat hyvinvointialueilla työskentelevät opiskeluhuollon työntekijät. Vastaamiseen motivoiminen on tärkeää, minkä vuoksi kyselyyn vastanneiden kesken arvottiin elokuvalippuja. Kyselyn tulosten hyödyntämisen tapa tulee olla etukäteen harkittuna ja sovittuna, miten tietoa viedään esihenkilöstölle ja johdolle. Pirkanmaalla kyselyn tulokset viedään lasten, nuorten ja perheiden palveluiden laajennettuun johtoryhmään. Lisäksi kyselyn tuloksia hyödynnetään lasten- ja nuorisopsykiatrian selvitystyössä.
Nuorten esittämät toiveet ja tarpeet ovat olleet aiempaa enemmän esillä Pirkanmaan hyvinvointialueen palveluiden suunnittelussa ja kehittämisessä.