Omasuuntima-palvelu Pirkanmaan hyvinvointialueella

Omasuuntima on DigiFinland Oy:n sosiaali- ja terveydenhuollon digipalvelu asiakkuuksien segmentointiin. Omasuuntima-palvelun käyttöä edistetään Pirkanmaan hyvinvointialueella eri toimijoiden kanssa. 

Toimintamallin nimi
Omasuuntima-palvelu Pirkanmaan hyvinvointialueella
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Omasuuntima on DigiFinland Oy:n sosiaali- ja terveydenhuollon digipalvelu asiakkuuksien segmentointiin. Omasuuntima-palvelun käyttöä edistetään Pirkanmaan hyvinvointialueella eri toimijoiden kanssa. 

Toteutuspaikka
Pirkanmaan hyvinvointialue: jatkuvan kehittämisen yksikkö ja PirSOTE-hanke
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pirkanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Tuija Vuolle

Luotu

02.10.2023

Viimeksi muokattu

17.10.2023
Ratkaisun perusidea

PirSOTEn hankesuunnitelmassa tavoitteena oli asiakassegmentointi etenkin monisairaiden kohdalla. Monisairaan potilaan hoitoketjuun päivitettiin monipalveluasiakkaan asiakkuuspolut. Hoitoketju ja siinä olevat asiakkuuspolut ovat ammattilaisten hyödynnettävissä Terveysportin kautta. 

Omasuuntiman käyttöä edistettiin ikäihmisten matalan kynnyksen palveluissa eli lähitoreilla. Lisäksi luotiin aikuisten sosiaalityön asiakkuuspolut, aikuisten suun terveydenhuollon asiakkuuspolut sekä verenpainepotilaan asiakkuuspolut. 

Pirkanmaan hyvinvointialueen alkamisen myötä vuonna 2023 panostettiin erityisesti Omasuuntiman markkinointiin ja tiedottamiseen sekä aikaisempien asiakkuuspolkujen päivittämiseen etenkin digipalveluiden osalta. 

Syksyllä 2023 tuli tietoon, että Omasuuntima-palvelua ei käytetä kevään 2024 jälkeen Pirkanmaan hyvinvointialueella (tästä syystä toimintamallia ei kuvata tämän laajemmin). 

Kansikuva
Nelikenttä-kuva Omasuuntiman asiakkuuksista

Kehittämisen vaihe

Valmis