Oulun opiskeluhuollon ja mielenterveyspalveluiden yhteistyö toisen asteen opiskelijoiden psykiatrisessa hoidon tarpeen arvioinnissa, Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue, RRP 2, P4, I1b

Toimintamallissa kuvataan toisen asteen opiskelijoiden psykiatrisen hoidon tarpeen arvioinnin prosessi ja yhteistyö perustason mielenterveyspalveluiden ja opiskeluhuoltopalveluiden välillä.

Toimintamallin nimi
Oulun opiskeluhuollon ja mielenterveyspalveluiden yhteistyö toisen asteen opiskelijoiden psykiatrisessa hoidon tarpeen arvioinnissa, Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue, RRP 2, P4, I1b
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamallissa kuvataan toisen asteen opiskelijoiden psykiatrisen hoidon tarpeen arvioinnin prosessi ja yhteistyö perustason mielenterveyspalveluiden ja opiskeluhuoltopalveluiden välillä.

Toteutuspaikka
Oulun alueelliset mielenterveyspalvelut ja opiskeluhuoltopalvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Sanna Iisakka

Luotu

18.3.2025

Viimeksi muokattu

17.9.2025
Ratkaisun perusidea

Kun opiskeluhuollossa ilmenee tarve opiskelijan mielenterveyden hoidolle, varataan opiskelijalle aika hoidon tarpeen arviointiin, mihin opiskeluhuollon työntekijä sekä muut tarvittavat tahot osallistuvat. Yhteisessä tapaamisessa luodaan ymmärrys opiskelijan tilanteesta ja suunnitellaan yhdessä jatkohoito. 

Toimintaympäristö

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen strategian mukaisesti pyrimme parantamaan asiakkaiden palvelutarpeeseen pohjautuen palvelujen laatua, vaikuttavuutta ja hoidon jatkuvuutta.

Hankesuunnitelman mukaisesti käynnistetään perustason mielenterveyspalveluiden toimintamallien konkreettinen kokeilu osana perhe- ja sotekeskuksia, jossa tavoitteena tutkimuksen, hoidon ja kuntoutuksen toteutuminen perustason palveluissa.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmä toisen asteen opiskelijat sekä heille mielenterveyden tukea ja hoitoa antavat ammattilaiset.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintaa juurrutetaan vastuuyksikköpäälliköiden ja työntekijöiden toimesta opiskeluhuollon ja alueellisten mielenterveyspalveluiden yhteistyönä. Yhteinen hoidon tarpeen arviointi vaatii alussa ajallisen panostuksen, mutta voi olla jo hoitoa. Yhteinen ymmärrys asiakkaan tilanteesta lisääntyy ja kaikilla on tieto, miten hoito jatkuu. Hoidon tarpeen arvioinnissa hyödynnetään terapia- /interventionavigaattoria.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Oikea-aikaisen hoidon tarpeen arvion myötä tiedetään mielenterveyspalveluihin jonottavat ja kuinka kiireellisesti he tarvitsevat hoitoa. Jonotusaika hoitoon on lyhentynyt, koska hoitoa jonottavat he, jotka tarvitsevat psykiatrista hoitoa. Vaihtoehtoisesti mielenterveyden tuki voi jatkua myös opiskeluhuollossa. Jonotusajan tuesta/hoidosta sovitaan tarvittaessa niin, ettei opiskelija jää ilman tarvittavaa tukea jonotusaikana.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallin suunnittelussa johdolla ja työntekijöillä pitää olla yhteinen näkemys, mihin toimintatavan muutoksella pyritään. Tilanteen kokonaisvaltainen hahmottaminen vaatii yhteistä keskustelua eri toimijoiden kanssa. Kehittämistyössä arvokasta tietoa ja uusia näkökulmia saadaan asiakkailta ja tätä kannattaisi enemmän hyödyntää. 

On mahdollista, että panostus yhteiseen hoidon tarpeen arviointiin vie aiempaa enemmän aikaa ja sen vuoksi siihen voi syntyä jonoa. Kuitenkin todennäköisesti oikeanlaiseen hoitoon pääsy nopeutuu. Jatkuva arviointi on tärkeää resurssien oikean kohdentamisen vuoksi.