Oulun opiskeluhuollon ja mielenterveyspalveluiden yhteistyö toisen asteen opiskelijoiden psykiatrisessa hoidon tarpeen arvioinnissa, Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue, RRP 2, P4, I1b
Toimintamallissa kuvataan toisen asteen opiskelijoiden psykiatrisen hoidon tarpeen arvioinnin prosessi ja yhteistyö perustason mielenterveyspalveluiden ja opiskeluhuoltopalveluiden välillä.
Toimintamallin nimi
Toimintamallissa kuvataan toisen asteen opiskelijoiden psykiatrisen hoidon tarpeen arvioinnin prosessi ja yhteistyö perustason mielenterveyspalveluiden ja opiskeluhuoltopalveluiden välillä.
Kun opiskeluhuollossa ilmenee tarve opiskelijan mielenterveyden hoidolle, varataan opiskelijalle aika hoidon tarpeen arviointiin, mihin opiskeluhuollon työntekijä sekä muut tarvittavat tahot osallistuvat. Yhteisessä tapaamisessa luodaan ymmärrys opiskelijan tilanteesta ja suunnitellaan yhdessä jatkohoito.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen strategian mukaisesti pyrimme parantamaan asiakkaiden palvelutarpeeseen pohjautuen palvelujen laatua, vaikuttavuutta ja hoidon jatkuvuutta.
Hankesuunnitelman mukaisesti käynnistetään perustason mielenterveyspalveluiden toimintamallien konkreettinen kokeilu osana perhe- ja sotekeskuksia, jossa tavoitteena tutkimuksen, hoidon ja kuntoutuksen toteutuminen perustason palveluissa.
Kohderyhmä toisen asteen opiskelijat sekä heille mielenterveyden tukea ja hoitoa antavat ammattilaiset.
Toimintaa juurrutetaan vastuuyksikköpäälliköiden ja työntekijöiden toimesta opiskeluhuollon ja alueellisten mielenterveyspalveluiden yhteistyönä. Yhteinen hoidon tarpeen arviointi vaatii alussa ajallisen panostuksen, mutta voi olla jo hoitoa. Yhteinen ymmärrys asiakkaan tilanteesta lisääntyy ja kaikilla on tieto, miten hoito jatkuu. Hoidon tarpeen arvioinnissa hyödynnetään terapia- /interventionavigaattoria.
Oikea-aikaisen hoidon tarpeen arvion myötä tiedetään mielenterveyspalveluihin jonottavat ja kuinka kiireellisesti he tarvitsevat hoitoa. Jonotusaika hoitoon on lyhentynyt, koska hoitoa jonottavat he, jotka tarvitsevat psykiatrista hoitoa. Vaihtoehtoisesti mielenterveyden tuki voi jatkua myös opiskeluhuollossa. Jonotusajan tuesta/hoidosta sovitaan tarvittaessa niin, ettei opiskelija jää ilman tarvittavaa tukea jonotusaikana.