Tarkoituksena on kuvata ja yhtenäistää Nuorten Matalan Kotkan ja Kouvolan yksiköiden palveluprosessit ja käytetyt menetelmät, jotta asiakas saa tasalaatuista palvelua huolimatta siitä, missä yksikössä hän asioi. 

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Palveluprosessien mallinnus Nuorten Matalassa
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Tarkoituksena on kuvata ja yhtenäistää Nuorten Matalan Kotkan ja Kouvolan yksiköiden palveluprosessit ja käytetyt menetelmät, jotta asiakas saa tasalaatuista palvelua huolimatta siitä, missä yksikössä hän asioi. 

Toteutuspaikka
Nuorten Matalan yksiköt tarjoavat 13-17 -vuotiaille matalan kynnyksen ohjausta ja neuvontaa, hoidon ja tuen arviointia sekä hoito- ja tukitoimia ilman lähetettä, kun nuorella, hänen vanhemmalla tai toisella viranomaisella on huolta tilanteesta.
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kymenlaakso
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Tekijä

Anu Borg

Luotu

13.10.2022

Viimeksi muokattu

29.12.2023
Ratkaisun perusidea **

Palveluprosessien kuvaamisen tavoitteena on selkiyttää Nuorten Matalan palveluvalikoimaa ja varmistaa asiakkaiden saama tasalaatuinen palvelu. Selkeästi kuvatun prosessin avulla asiakkuuden tavoitteellisuus säilyy ja asiakas saa tarvitsemansa avun oikea-aikaisesti.  Kuvattua prosessia noudattamalla jokaisen työntekijän on mahdollista muistaa prosessiin kuuluvat välivaiheet.

Kuvatut palveluprosessit toimivat perehdytyksen välineenä uusille työntekijöille sekä infomateriaalina yhteistyökumppaneille.

Toimintaympäristö **

Nuorten palveluiden kehittämisen toimenpidekokonaisuus sisältyy Kymenlaakson Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskushankkeeseen osana Psykososiaalista tukea perustasolla työpakettia. Nuorten palveluiden kehittämisen yhtenä osa-alueena on palveluiden strukturointi ja mallinnus.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Nuorten Matala tarjoaa 13-17 -vuotiaille nuorille matalan kynnyksen ohjausta ja neuvontaa, hoidon ja tuen arviointia sekä nuoren ja perheen tarpeeseen vastaavia hoito- ja tukitoimia. Nuorten Matalaan voi ottaa yhteyttä ilman lähetettä, kun nuorella tai hänen huoltajillaan tai toisella viranomaisella on huolta nuoren tilanteesta. Nuorten Matalaan voi ottaa yhteyttä esimerkiksi:

  • Nuoren mielen hyvinvointiin liittyvissä kysymyksissä
  • Päihteiden käyttöön liittyvissä kysymyksissä
  • Nuoren itsenäistymiseen liittyvissä kysymyksissä
  • Nuoren käyttäytymiseen liittyvissä asioissa
  • Vanhemmuuteen tai kasvatukseen liittyvissä kysymyksissä sekä
  • Kodin ristiriitatilanteissa.

Nuorten Matalan moniammatillisissa työryhmissä työskentelee sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia: sosiaaliohjaaja, sosiaalityöntekijä, sairaanhoitaja, toimintaterapeutti, psykologi ja lääkäri. Nuorten Matalassa työskennellään nuoren, perheen ja tarvittaessa nuoren muun lähi- ja viranomaisverkoston kanssa.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Palveluiden strukturointi ja palveluprosessien mallinnus vaati organisaation johdon ja palveluyksiköiden esihenkilöiden sitoutumisen työskentelyyn sekä henkilöstön työaikaresurssin kohdentamisen työskentelyyn riittävällä tasolla.

Palveluprosessien juurrutus ja ylläpito vaativat palveluyksiköiden esihenkilöiden sitoutumista niiden ylläpitoon. Nuorten Matalassa sovittiin, että palveluprosessit tulostetaan sähköisten versioiden lisäksi yksiköiden kokoustiloihin. Jatkossa prosesseista käydään yhteistä keskustelua myös työpaikkakokouksissa, jotta tarvittavat muutokset ja kehittämistarpeet tulee huomioitua ajoissa ja prosessit pysyvät ajan tasalla.

Nuorten Matalassa kuvatut prosessit käytiin yhdessä läpi yksiköiden yhteisessä kehittämispäivässä, jonka jälkeen niin Nuorten Matalan henkilöstö kuin esihenkilötkin ovat voineet hyödyntää palveluprosesseja tiedon jakamisessa yhteistyötahoille.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Palveluprosessien kuvaamisen myötä Nuorten Matalassa saatiin kohdennettua henkilöstön rooleja ja osaamista tarvittaviin prosesseihin. Yleisiin palveluprosesseihin kuuluvat kaikki sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstö, mutta työn mielekkyydenkin näkökulmasta henkilöstö sai mahdollisuuksien mukaan itse vaikuttaa siihen, missä oireen mukaisessa prosessissa kukin halusi olla osallisena. Tarvittaessa henkilöstölle järjestettiin lisäkoulutusta tietyn prosessin asiantuntijuuden syventämiseksi (esim. lisäosaaminen päihde- ja nepsy-työskentelyyn).

Palveluprosessien kuvaaminen lisää henkilöstön työssä jaksamista, kun jokainen tietää, mitä häneltä työntekijänä tai yleisemmin Nuorten Matalalta palveluna odotetaan. Myös Nuorten Matalan sisäinen asiakasohjautuminen selkiytyy palveluprosessien kuvaamisen myötä, kun jokainen työntekijä tietää, mitä palveluita on tarjolla ja kuka niitä omassa yksikössä tarjoaa.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Palveluprosessien kuvaamisen toimintamalli on hyvin käyttöönotettavissa myös eri kohderyhmien kanssa sekä eri toimintaympäristöissä työskenneltäessä. Prosessien kuvaamisessa kannattaa huomioida, että työ vie aikaa, vaikka kyseessä olisi olemassa olevien toimintamallien kuvaaminen. Nuorten Matalan prosessien kuvaamista hidasti selkeästi se, että henkilöstö osallistui kehittämistyöhön oman työnsä ohessa. Kehittämistyö ei siis saanut hidastaa asiakkaiden saamaa palvelua kohtuuttomasti ja näin ollen kehittämisen työpajoja ei voitu järjestää kovin usein. 

Kansikuva
Palvelupolku, Nuorten Matala

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis