Palvelun käyttäjät tutuiksi
Asunnottomat ihmiset tulevat palvelujärjestelmässä tutuiksi, kun he osallistuvat asunnottomuuden ennaltaehkäisyn ohjelman jalkauttamiseen.
Toimintamallin nimi
Asunnottomat ihmiset tulevat palvelujärjestelmässä tutuiksi, kun he osallistuvat asunnottomuuden ennaltaehkäisyn ohjelman jalkauttamiseen.
KÄYTTÖTARKOITUS
Asunnottomuuteen voidaan vaikuttaa mielekkäällä tavalla kun asunnottomien ihmisten tilanteita ymmärretään kattavasti. Tämä edellyttää asiakkaan tuntemista ja häneen tutustumista.
TÄMÄ TOIMINTAMALLI ON OSALLISUUDEN PALANEN
Toimintamalli on kuvattu ja arvioitu ensi sijassa osallisuuden edistämisen näkökulmasta. ”Osallisuuden palaset” edistävät erityisesti heikoimmassa asemassa olevien osallisuutta.
HALU TUNTEA IHMISEN KOKONAISTILANNE JA LÖYTÄÄ OIKEAT PALVELUT YHDELLÄ KERTAA
Sosiaali- ja terveysalan asiakkaat saattavat tarvita useita palveluja. Asiakkaan tilannetta täytyy ymmärtää kattavasti, jotta häntä voidaan auttaa tehokkaasti ja mielekkäästi. Keskeistä on halu ymmärtää, mitä asiakas ajattelee ja toivoo, ja mihin ongelmaan hän kaipaa apua. Kiireetön kohtaaminen edistää kokemusta kuulluksi tulemisesta. Asiakas alkaa luottaa ammattilaisen haluun ymmärtää, miten kasautuneiden ongelmien kanssa kamppaileva kokee tilanteensa. Kuulemalla asiakkaan ajatuksia, oppii kysymään oikeita kysymyksiä. Osuvampien kysymysten myötä asiakas voi olla halukkaampi kertomaan elämästään.
ASUNNOTTOMAT TASAVERTAISINA KEHITTÄJINÄ
Asunnottomat osallistuivat kehittäjinä yhteistyöhön, jossa syntyi kohdennettua ymmärrystä asunnottomien palveluihin liittyvistä tarpeista. Yhteistyössä koottiin kaupungin asunnottomuuden ennaltaehkäisyn ohjelma Koti kaikilla 2030, ja suunniteltiin sen jalkauttamista. Asiakkaat osallistuivat työryhmätyöskentelyyn tasavertaisina kehittäjinä. Työntekijät kertoivat esimerkkitapauksista, joiden ongelmakohtia ja mahdollisia ratkaisuja asiakkaat käsittelivät.
OSALLISUUDEN OSA-ALUEET: NUORI TUTUKSI MONIALAISESSA YHTEISTYÖSSÄ
- Osallisuus omassa elämässä
- Osallisuus vaikuttamisen prosesseissa
- Osallisuus yhteisestä hyvästä
Asiakkaan osallisuus omassa elämässä vahvistuu, kun asiakas saa olla kehittämistyössä toimija. Ammattilaiset saavat lisää välineitä työhönsä, kun he tutustuvat asiakkaiden moninaisiin tilanteisiin ja toisiinsa ja saavat toisiltaan vertaistukea, mikä lisää työn mielekkyyttä. Ammattilaiset oppivat kohtaamaan asiakkaan kategorisoimatta ja luottamaan tämän potentiaaliin, jotta asiakas voi kokea luottamusta itseensä. (1) Osallisuus vaikuttamisen prosesseissa vahvistuu, kun palvelun käyttäjät pääsevät vaikuttamaan palvelujen kehittämiseen ja ammattilaiset kehittävät työtään moniammatillisesti. (2)
Laaja sote-alan ja palveluntarjoajien verkosto. Työryhmän toimijan tilat ja hankkeen neuvottelutilat.
Kaikkien osaamisen hyödyntäminen ja verkostoituminen antoi työntekijöille tilaa ja välineitä vaikuttaa omassa työssään. Esimiehet saivat uutta ymmärrystä asian moninaisuudesta. Ammattilaiset kuulivat miten heidän kollegansa kokevat ja ratkovat samoja asioita. Työryhmissä myös erilaiset kielteiset tunteet tulivat näkyviksi. Työssään valtaistunut työntekijä ottaa vastuuta ja on valmis etsimään ratkaisuja kohtaamiinsa ongelmiin.
HALU TUNTEA IHMISEN KOKONAISTILANNE JA LÖYTÄÄ OIKEAT PALVELUT YHDELLÄ KERTAA
Sosiaali- ja terveysalan asiakkaat saattavat tarvita useita palveluja. Asiakkaan tilannetta täytyy ymmärtää kattavasti, jotta häntä voidaan auttaa tehokkaasti ja mielekkäästi. Keskeistä on halu ymmärtää, mitä asiakas ajattelee ja toivoo, ja mihin ongelmaan hän kaipaa apua. Kiireetön kohtaaminen edistää kokemusta kuulluksi tulemisesta. Asiakas alkaa luottaa ammattilaisen haluun ymmärtää, miten kasautuneiden ongelmien kanssa kamppaileva kokee tilanteensa. Kuulemalla asiakkaan ajatuksia, oppii kysymään oikeita kysymyksiä. Osuvampien kysymysten myötä asiakas voi olla halukkaampi kertomaan elämästään.
ASUNNOTTOMAT TASAVERTAISINA KEHITTÄJINÄ
Asunnottomat osallistuivat kehittäjinä yhteistyöhön, jossa syntyi kohdennettua ymmärrystä asunnottomien palveluihin liittyvistä tarpeista. Yhteistyössä koottiin kaupungin asunnottomuuden ennaltaehkäisyn ohjelma Koti kaikilla 2030, ja suunniteltiin sen jalkauttamista. Asiakkaat osallistuivat työryhmätyöskentelyyn tasavertaisina kehittäjinä. Työntekijät kertoivat esimerkkitapauksista, joiden ongelmakohtia ja mahdollisia ratkaisuja asiakkaat käsittelivät.
OSALLISUUDEN OSA-ALUEET: NUORI TUTUKSI MONIALAISESSA YHTEISTYÖSSÄ
- Osallisuus omassa elämässä
- Osallisuus vaikuttamisen prosesseissa
- Osallisuus yhteisestä hyvästä
Asiakkaan osallisuus omassa elämässä vahvistuu, kun asiakas saa olla kehittämistyössä toimija. Ammattilaiset saavat lisää välineitä työhönsä, kun he tutustuvat asiakkaiden moninaisiin tilanteisiin ja toisiinsa ja saavat toisiltaan vertaistukea, mikä lisää työn mielekkyyttä. Ammattilaiset oppivat kohtaamaan asiakkaan kategorisoimatta ja luottamaan tämän potentiaaliin, jotta asiakas voi kokea luottamusta itseensä. (1) Osallisuus vaikuttamisen prosesseissa vahvistuu, kun palvelun käyttäjät pääsevät vaikuttamaan palvelujen kehittämiseen ja ammattilaiset kehittävät työtään moniammatillisesti. (2)
Toimintamalli on osa laajempaa osallisuuden edistämisen kokonaisuutta, joka kokoaa yhteen vastaavanlaisia heikoimmassa asemassa olevien osallisuutta edistäviä toimintamalleja:
ARVIOINTI (PDF-LIITE)
Malli on arvioitu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksessa kehitettyjen osallisuuden osa-alueiden ja lupaavan käytännön kriteerien näkökulmasta osana Sosiaalisen osallisuuden edistämishanke – Sokran ja ESR TL5 -hankkeiden Osallisuuden palaset -kehittämistyötä.