Perhekeskuksen asiakasohjauksessa annetaan keskitetysti matalan kynnyksen ohjausta ja neuvontaa alueen asukkaille  ja toisille viranomaisille erilaisissa lasten , nuorten ja perheiden asioissa.  

Toimintamallin nimi
Perhekeskuksen asiakasohjaus Etelä-Pohjanmaa
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Perhekeskuksen asiakasohjauksessa annetaan keskitetysti matalan kynnyksen ohjausta ja neuvontaa alueen asukkaille  ja toisille viranomaisille erilaisissa lasten , nuorten ja perheiden asioissa.  

Toteutuspaikka
Etelä-Pohjanmaan Tulevaisuuden sote-keskus -hanke
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Pohjanmaa
Toimintamallin rahoittaja
Ei erillisrahoitusta
Toimintamallin kokonaisuus
Liitteet ja linkit

Luotu

25.10.2022

Viimeksi muokattu

30.11.2023
Ratkaisun perusidea

Asiakas tai muu toimija saa yhdellä yhteydenotolla perhekeskuksen asiakasohjaukseen ohjausta ja neuvontaa asiaansa. Hänen asiansa joka ratkaistaan tai se lähtee etenemään ammattilaisten toimesta. 

Toimintaympäristö

Etelä-Pohjanmaalla tehdyssä Perhekeskuskonseptoinnissa kriittiseksi asiakasprosessiksi nousi perhekeskusten asiakas- ja palveluohjausprosessi. Edeltävässä kyselyssä todennettiin, että Etelä-Pohjanmaan perhekeskuksissa on vaihtelevasti asiakasohjausta matalan kynnyksen palveluna. Keskustelujen jälkeen päädyttiin kehittämään ja yhtenäistämään perhekeskusten matalan kynnyksen ohjausta asukkaille ja muille toimijoille.  

Etelä-Pohjanmaalla asiakasohjausta perhekeskuksessa kehitetään perhekeskuksen asiakkaan yksinkertaisen asian ratkaisemiseen tähtäävänä toimintona. 

Yksikön toimintaperiaatteet:

  • Yhteistyössä avoimesti, moniammatillisesti, monialaisesti ja yhtenäisesti
  • Asiakas- ja perhelähtöisyys keskiössä
  • Matalan kynnyksen palveluna lähellä ja uusia konsteja hyödyntäen
  • Erilaisten yhteydenotto- ja ohjausmuotojen mahdollisuus
  • Osaaminen ja ajantasaiset työvälineet
  • Jatkuva arviointi ja kehittäminen

Asukkaan tai muun toimijan tulee saada asiansa ratkaistua tai etenemään yhdellä yhteydenotolla perhekeskuksen asiakasohjaukseen.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys
  • Lapset, nuoret, perheet
  • Muualta muuttavat perheet
  • Maahanmuuttajat
  • Huoli lapsesta / nuoresta mutta vanhempi ei tiedä mihin ottaa yhteyttä
  • Eroa suunnittelevat
  • Perheessä yllättävä kriisi
  • Toiset sote-ammattilaiset
  • Muut toimijat, esim. poliisi, KELA, järjestöt
  • Perheellinen ja alle 18-vuotias nuori joka ei tiedä mihin ottaa yhteyttä asiansa kanssa
  • Paljon palveluita tarvitsevat- jos ei tiedetä kuka on oma työntekijä.

     

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamalli juurrutetaan pilottien kautta ja muokkaamalla jo olemassa olevaa asiakasohjausta.

Asiakasohjauksesta viestitään eri toimijoille ja asukkaille monikanavaisesti.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Asiakasohjaukseen on tullut monia puheluita, joita on pystytty ratkaisemaan puhelun aikana, jolloin ne eivät vie substanssissa toimivien ammattilaisten työaikaa.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Asiakasohjaus matalalla kynnyksellä on asukkaille ja ammattilaisille tarpeellinen monessa eri suhteessa. Siellä saa pieneenkin asiaan tukea sekä tietoa ilman että pitää soittaa usealle eri ammattilaiselle. 

Tätä toimintamallia voi soveltaa monen eri asiakasryhmän keskitettyyn ohjaamiseen ja neuvontaan.