Perhekeskusverkoston palvelutiedon hyödyntämisen kehittäminen asiakasohjauksen parantamiseksi, Pirkanmaan HVA (RRP2, P4, I1)
Perhekeskuksen palvelutiedon hyödyntämisen tavoitteena on perhekeskusverkoston asiakaskunnan oikea-aikainen ja tehokas ohjautuminen heille suunnattuihin palveluihin ja toimintoihin.
Toimintamallin nimi
Perhekeskuksen palvelutiedon hyödyntämisen tavoitteena on perhekeskusverkoston asiakaskunnan oikea-aikainen ja tehokas ohjautuminen heille suunnattuihin palveluihin ja toimintoihin.
Perhekeskuksen palvelutiedon hyödyntämisen tavoitteena on perhekeskusverkoston asiakaskunnan oikea-aikainen ja tehokas ohjautuminen heille suunnattuihin palveluihin ja toimintoihin. Palvelujen esittämiseen on kehitetty palveluhakutoiminnallisuus, joka nostaa palvelutiedon Palvelutietovarannosta ja Lähellä.fi-sivustolta Palvelutietovarannon kautta. Nostomäärittelyt on tehty tiettyjen kohderyhmää palvelevien palveluluokitusten, sekä alueellisen rajauksen perusteella. Alueelllisena nostorajauksena ovat Pirkanmaan alue, sekä lisäksi ne palvelut ja toiminnot, jotka ovat avoimia paikkakunnasta riippumatta (nation wide). Ratkaisun kehittämisessä on nojauduttu vahvasti hyte-kehittämiseen.
Perhekeskuksen palvelujen hajanaisuus asiakkaan näkökulmasta on ollut keskiössä palvelun kehittämistä suunniteltaessa. Lapsille, perheille ja nuorille suunnattuja toimintoja ja palveluja voivat tuottaa hyvinvointialue, kunta sekä kolmas sektori, eikä näille ole ollut yhteistä platformia, josta asiakas saisi tietoa kootusti tai pääsisi kohdennetummin hänelle tarkoitettujen palvelujen piiriin. Suunniteltu palvelut yhteen kokoava toiminnallisuus on ensisijassa suunnattu asiakkaalle, mutta sitä voivat työssään hyödyntää myös eri alojen ammattilaiset, jotka edellä mainittuun kohderyhmään työnsä osalta kytkeytyvät.
Asiakaskuntana ovat perheelliset, perhettä suunnittelevat sekä nuoret pirkanmaalaiset henkilöt. Kohderyhmään on tarkemmin syvennytty perhekeskustoimijoiden toimesta.