Perhekeskusverkoston palvelutiedon hyödyntämisen kehittäminen asiakasohjauksen parantamiseksi, Pirkanmaan HVA (RRP2, P4, I1)

Perhekeskuksen palvelutiedon hyödyntämisen tavoitteena on perhekeskusverkoston asiakaskunnan oikea-aikainen ja tehokas ohjautuminen heille suunnattuihin palveluihin ja toimintoihin. 

Toimintamallin nimi
Perhekeskusverkoston palvelutiedon hyödyntämisen kehittäminen asiakasohjauksen parantamiseksi, Pirkanmaan HVA (RRP2, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Perhekeskuksen palvelutiedon hyödyntämisen tavoitteena on perhekeskusverkoston asiakaskunnan oikea-aikainen ja tehokas ohjautuminen heille suunnattuihin palveluihin ja toimintoihin. 

Toteutuspaikka
Pirkanmaan hyvinvointialueen lasten, nuorten ja perheiden palvelujen toimintayksiköt
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pirkanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Tiia Heino

Luotu

22.07.2024

Viimeksi muokattu

26.03.2025
Ratkaisun perusidea

Perhekeskuksen palvelutiedon hyödyntämisen tavoitteena on perhekeskusverkoston asiakaskunnan oikea-aikainen ja tehokas ohjautuminen heille suunnattuihin palveluihin ja toimintoihin. Palvelujen esittämiseen on kehitetty palveluhakutoiminnallisuus, joka nostaa palvelutiedon Palvelutietovarannosta ja Lähellä.fi-sivustolta Palvelutietovarannon kautta. Nostomäärittelyt on tehty tiettyjen kohderyhmää palvelevien palveluluokitusten, sekä alueellisen rajauksen perusteella. Alueelllisena nostorajauksena ovat Pirkanmaan alue, sekä lisäksi ne palvelut ja toiminnot, jotka ovat avoimia paikkakunnasta riippumatta (nation wide). Ratkaisun kehittämisessä on nojauduttu vahvasti hyte-kehittämiseen. 

Toimintaympäristö

Perhekeskuksen palvelujen hajanaisuus asiakkaan näkökulmasta on ollut keskiössä palvelun kehittämistä suunniteltaessa. Lapsille, perheille ja nuorille suunnattuja toimintoja ja palveluja voivat tuottaa hyvinvointialue, kunta sekä kolmas sektori, eikä näille ole ollut yhteistä platformia, josta asiakas saisi tietoa kootusti tai pääsisi kohdennetummin hänelle tarkoitettujen palvelujen piiriin. Suunniteltu palvelut yhteen kokoava toiminnallisuus on ensisijassa suunnattu asiakkaalle, mutta sitä voivat työssään hyödyntää myös eri alojen ammattilaiset, jotka edellä mainittuun kohderyhmään työnsä osalta kytkeytyvät. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Asiakaskuntana ovat perheelliset, perhettä suunnittelevat sekä nuoret pirkanmaalaiset henkilöt. Kohderyhmään on tarkemmin syvennytty perhekeskustoimijoiden toimesta. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Usealle eri sektorille ulottuva palvelutieto on hyödynnettävissä monimuotoisesti Palvelutietovarannon kautta. Kohdennetun palvelutiedon esittämiseen liittyvässä kehittämisessä on hyvä seurata kansallista kehittämistä sekä hyödyntää esimerkiksi hyte-työhön liittyvää palvelutarjotinkehitytystä. 

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt