RAI- arviointijärjestelmän käyttöönotto Satakunnan ikäihmisten palvelualueella kotihoidossa, palveluasumisessa ja asiakas- ja palveluohjauksessa. RAI- arviointijärjestelmän avulla selvitetään asiakkaiden palveluntarve ja toimintakyky. 

Toimintamallin nimi
RAI -arvioinnin käyttöönotto Satakunta
Toimintamallin lyhyt kuvaus

RAI- arviointijärjestelmän käyttöönotto Satakunnan ikäihmisten palvelualueella kotihoidossa, palveluasumisessa ja asiakas- ja palveluohjauksessa. RAI- arviointijärjestelmän avulla selvitetään asiakkaiden palveluntarve ja toimintakyky. 

Toteutuspaikka
Satakunnan sote-rakenneuudistuksen kehittämishanke 2021, Tulevaisuuden sote-keskus -hanke 2022
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Satakunta
Toimintamallin rahoittaja
Kunta
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Luotu

07.10.2021

Viimeksi muokattu

13.02.2024
Ratkaisun perusidea

RAI-käyttöönoton tarkoitus 

Ikäihmisellä on oikeus saada tarpeitaan vastaavaa hoitoa ja palveluja, joiden avulla elämä ja arki sujuu mahdollisimman itsenäisesti ja turvallisesti.  Asiakkaille tehtävistä RAI- arvioinneista saadaan standardisoitua ja luotettavaa tietoa asiakkaan toimintakyvystä ja palveluntarpeesta. RAI- arvioinnista saatua tietoa hyödynnetään asiakkaalle oikea-aikaisten ja tarkoituksenmukaisten palvelujen myöntämisessä ja hoito- ja palvelusuunnitelman laatimisessa, toteuttamisessa ja arvioimisessa.   Asiakkaan oma osallistuminen arviointiin ja tavoitteiden asettamiseen nähdään tärkeänä.

RAI-järjestelmää ja sen tuottamaa tietoa hyödynnetään paitsi asiakas- ja yksikkötasoilla ikääntyvien palvelualueen johtamisessa ja kehittämisessä. Hyvin toimiva palvelujärjestelmä vastaa asiakkaiden tarpeisiin ja tuottaa laadukkaita palveluja oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa. Palvelujen kehittäminen ja tiedolla johtaminen tarvitsevat tuekseen monipuolista ja luotettavaa arviointi- ja seurantajärjestelmää. RAI:sta saatavan tiedon kivijalkaa ovat asiakkaille laadukkaasti ja standardoidusti tehdyt RAI- arvioinnit.  

Tavoitteena on RAI- arviointivälineiden systemaattinen ja oikeaoppinen käyttö asiakkaan palveluntarpeen ja toimintakyvyn arviointivälineenä. Asiakkaalle tehty RAI- arviointi on yksi osa kokonaisvaltaista arviointiprosessia. RAI- arviointitietoa käytetään asiakkaan hoito- ja palvelusuunnitelman laatimisessa, toteuttamisessa ja seurannassa.  

 

Toimintaympäristö

Satakunnan sosiaali- ja terveyspalveluja järjestävät sekä alueen kuntayhtymät ja kunnat 31.12.2022 saakka.   

Kuntayhtymiä on kolme; Porin yhteistoiminta-alue (Pori, Ulvila ja Merikarvia), Pohjois-Satakunnan peruspalvelukuntayhtymä PoSa (Honkajoki, Jämijärvi, Kankaanpää, Karvia ja Siikainen) sekä Keski-Satakunnan kuntayhtymä, Kessote (Eurajoki, Harjavalta, Kokemäki ja Nakkila). Kunnat, jotka tuottavat itse sosiaali- ja terveyspalvelut ovat Eura, Huittinen, Rauma ja Säkylä. 

Palvelut siirtyvät Satakunnan hyvinvointialueelle 1.1.2023. Satakunnan väestömäärä 214 281 henkilöä (31.12.2021). Satakunnan hyvinvointialue on yksi Suomen 21 hyvinvointialueesta. Alueeseen kuuluvat Satakunnan kunnat. Hyvinvointialueen vastuulla on 1.1.2023 alkaen sosiaali- ja terveyspalvelut ja pelastustoimi.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

RAI- arviointijärjestelmän käyttö ikäihmisten palveluntarpeen ja toimintakyvyn arvioinnin välineenä on kirjattu lakiin 1.10.2020. Lain mukaan kunnilla on velvollisuus käyttää iäkkään henkilön palvelutarpeiden ja toimintakyvyn arvioinnissa RAI-arviointivälineistöä. Kuntien on aloitettava RAI-välineistön käyttö viimeistään siirtymäajan päättyessä 1.4.2023. (THL)

Satakunnan alueen yli 65- vuotiaiden määrä väestöstä on n. 44 350 (2021). Asiakkaille kerrotaan ennen ensimmäisen arvioinnin tekemistä mikä RAI on, mitä se tarkoittaa ja arviointi toteutetaan, jota tukee siihen tehty asiakastiedote. Asiakkaat ovat osallisina arvioinnin tekemisessä, heidän suostumuksellaan myös omaiset/läheiset. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin tukena THL viisivaiheinen malli. Lisäksi Satakunnan hyvinvointialueelle on luotu hallintamalli ja RAI-roolitukset toiminnan jalkauttamisen ja juurruttamisen tukemiseksi organisaation eri tasoilla. RAI-toiminta sijoittuu Satakunnan hyvinvointialueella ikääntyneiden palveluiden toimialueen kotiin annettaviin palveluihin. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

RAI-arviointivälineen käyttöönottotyö Satakunnassa kokonaisuudessaan toteutui ajalla 5/2021–3/2023. Vuoden 2021 tavoitteena oli ohjelmiston käyttöönotto siten, että se mahdollisti vuodelle 2022 arviointityövälineiden kouluttamisen sekä itse arviointityön aloittamisen.

Kehitetty yhteiset toimintamallit ja käytänteet ja jalkautettu niitä koko Satakunnan hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluissa (palveluohjaus/kotiin annettavat palvelut/asumispalvelut):

  • Prosessit 
  • Koulutusmalli (koulutussuunnitelma, oppimispolut)
  • Ohjeet (kirjaamisohjeet, fraasit)
  • Hallinta (hallintamalli, roolitus, organisaatiorakenne)
  • Tietosuojaa koskeva vaikutustenarvio (DPIA)

Kehittämistyö jatkuu vuoden 2023 aikana käyttö- ja kehittämissuunnitelman mukaisesti.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Onnistumiset

-Käyttöönoton tukena THL:n RAI:n käyttöönottomalli. Keskiössä ovat THL:n tuki, asiantuntijuus ja ohjaus sekä yhteistyö

- Vertaiskehittäminen 

- Viestintä 

- Prosessien oikea-aikaisuus, roolit, koulutusmalli ja koulutusten allokointi

- Sitoutuminen RAI:n käyttöön, RAI:sta saatavan hyödyn ja merkityksen ymmärtäminen -> toimialan yhteinen projekti

-Resurssointi; RAI- arviointijärjestelmän käyttöönottovaiheissa; alueellinen organisoituminen sekä tarkennettava jatkuvaan toimintaan

-Hoitajan rooli ja arviointisaamisen merkitys, tuki yksikkötasolle RAI - vastaavien ja esihenkilöiden rooli mahdollistajana, RAI- arvioinnin tekeminen (standardoidusti ja oikeaoppisesti sekä tieto- ja taito-osaaminen), jatkuva vuoropuhelu, selkeät roolit ja  toimintaohjeet

- Alueen ikääntyvien palveluiden yhteistyö 

Haasteet

- Sote valmistelun samanaikaisuus ja yleistilanne aiheuttavat aika- ja resurssihaastetta

- RAI käyttöönotto ja HVA-alueen muodostumisen keskeneräisyys 

- RAI-ohjelmiston hankintaprosessi ja ohjelmiston tekniset valmistelut aikaa vieviä

Kansikuva
Ikääntyneiden palvelut, Satakunnan hyvinvointialue

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä