RAI - arviointivälineistön käyttö Pohjois- Pohjanmaan hyvinvointialueella

Hyvinvointialueen tavoitteena on, että RAI käytössä ikäihmisten palveluissa viimeistään siirtymäajan päättyessä 1.4.2023. RAI- arviointivälinettä käytetään suunnitelmallisesti asiakkaiden palvelutarpeen ja toimintakyvyn arvioinnissa. 

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
RAI - arviointivälineistön käyttö Pohjois- Pohjanmaan hyvinvointialueella
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Hyvinvointialueen tavoitteena on, että RAI käytössä ikäihmisten palveluissa viimeistään siirtymäajan päättyessä 1.4.2023. RAI- arviointivälinettä käytetään suunnitelmallisesti asiakkaiden palvelutarpeen ja toimintakyvyn arvioinnissa. 

Toteutuspaikka
Pohjois - Pohjanmaan hyvinvointialue, ikäihmisten palvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Luotu

06.03.2023

Viimeksi muokattu

09.01.2024
Toimintaympäristö **

Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkään sosiaali- ja terveyspalvelusta (28.12.2012/980) 15a § mukaan kunnilla on velvollisuus käyttää iäkkään henkilön palvelutarpeiden ja toimintakyvyn arvioinnissa RAI-arviointivälineistöä. Kuntien on aloitettava RAI-välineistön käyttö viimeistään siirtymäajan päättyessä 1.4.2023.  

Kansallisten tavoitteiden mukaisesti ikäihminen on aina palvelujen keskiössä. Kun käytämme yhtenäisiä RAI-arviointivälineitä palveluissamme, toteutamme yhdenmukaisia ja laadukkaita RAI - arviointeja. Laadukkaalla RAI - vertailutiedolla voimme parantaa palveluamme yksikkö- sekä koko hyvinvointialuetasoisesti. Me Pohjois-Pohjanmaalla haluamme olla edelläkävijöitä RAI-osaamisessa ja toiminnan kehittämisessä RAI-tiedon avulla.  

RAI- arviointivälinettä käytetään suunnitelmallisesti asiakkaiden palvelutarpeen ja toimintakyvyn arvioinnissa. RAI - arviointien pohjalta saatavaa tietoa käytetään asiakkaan palveluohjauksessa, asiakkaan oikeanlaisen ja oikea - aikaisen palvelun, hoidon ja kuntoutuksen suunnittelussa, palvelun myöntämisen yhtenä välineenä, ennakoivan asiakas- ja palvelusuunnitelman laatimisessa, palvelujen toteuttamisessa, seurannassa ja arvioinnissa.  

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

RAI toimintamalli on rakennettu yhteistyössä niin RAI ohjausryhmässä kuin myös hyvinvointialueen eri ammattilaisten ja työryhmien kanssa. Työhön on osallistettu henkilöstöä alueellisista palveluista. RAI toimintamalliin on kuvattu eri vastuuhenkilöiden tehtävänkuva RAI arviointivälineistön käytön näkökulmasta. Pohteen RAI toimintamalli pohjautuu kansalliseen THL: RAI arviointivälineistön käyttöönotto malliin.  Toimintamallin kehittämisessä on hyödynnetty niin erilaisia kyselyitä RAI toimintaan liittyen kuin myös sähköisiä työkaluja, joilla yhteistä näkemystä on rakennettu. 

Asiakkaat on osallistettu kehittämistyöhön RAI arviointien avulla. Asiakkaiden säännöllisien ja luotettavien RAI arviointien myötä on kyetty kehittämään yksikön RAI toimintaa. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Kehitetyn RAI toimintamallin avulla Pohteella, omassa palvelutuotannossa, RAI arviointivälineistön käyttö on yhtenäistä, yhtenäisin välinein. Pohteella käytetään kotihoidossa, yhteisöllisessä asumisessa sekä perhehoidossa iRAI- HC arviointivälinettä. Palveluohjauksessa, omaishoidossa sekä kuntouttavassa päivätoiminnassa Pohteen palveluohjauksen iRAI osittaisarviointia ja arviointi- ja kuntoutusjaksoilla hyödynnetään Pohteen kotikuntoutuksen iRAI osittaisarviointia. Pohteen omat osittaisarviointivälineet ovat rakennettu iRAI- HC arviointivälineen pohjalta. Ympärivuorokautisessa palveluasumisessa käytetään iRAI - LTCF arviointivälinettä.  Ikäihmisten palvelutarve tunnistetaan yhdenmukaisella, luotettavalla arviointitoiminnalla ja voimavarojen tunnistaminen tulee yhä vahvemmaksi. RAI arviointitiedon avulla kohdennetaan ikäihmiselle oikeat palvelut oikeaan aikaan ja kiinnitetään huomiota toimintakyvyn heikkenemistä vaarantaviin tekijöihin ennaltaehkäisevästi. Toimintamallin avulla RAI välineistön käyttö tulee merkityksellisemmäksi ja henkilöstö motivoituu RAI tiedon hyödyntämiseen entistä paremmin.  

RAI arviointitoiminta yksiköissä on säännöllistä ja yksiköihin on perustettu RAI työryhmät edistämään arviointitoimintaa.  RAI vertailutietoa käytetään johtamisessa yksikkötasolta aina toimialuetasolle saakka.  Säännöllisellä, luotettavaan arviointitoimintaan pohjautuvalla, toiminnalla tuodaan esiin yksikön hoidon laatu ja kehittämisen kohteet, joihin laaditaan kehittämisen toimenpiteitä tarpeen mukaisesti.  

RAI-tietoa hyödynnetään organisaatio- ja yksikkötasoisen palvelun laadun varmistamisessa ja kehittämisessä seuraten RAI-pohjaisia laadun seurantamittareita. Pohteen ikäihmisten säännöllisiin palveluihin (ympärivuorokautinen palveluasuminen ja kotiin annettavat palvelut) on asetettu laatutavoitteet syksyllä 2023 palauteraportteihin peilaten. Kotihoidon ja yhteisöllisen asumisen laatutavoitteiksi valittiin 14 seurantamittaria. Ympärivuorokautisen palveluasumisen laatutavoitteiksi valittiin 17 seurantamittaria. Mittaritulokset saadaan THL:n koostamasta puolivuosittaisesta vertailutiedosta, palauteraporttien kautta.

Kansikuva
Kuva ikäihmisestä, palvelutarpeen huomioinnista sekä ammattilaisesta Pohjois- Pohjanmaan alueella

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis

Kohderyhmä