Rautjärvi - Padot murtava koti- ja kutupaikka, visuaalinen ilme
- Tavoite: kunnan visuaalisen ilmeen uudistus.
- Kunnan oma tiimi ja kilpailutettu yritys loivat uuden logon, sloganin, somebannerit, tiivistetyn strategian ja brändivideon.
- Tuloksena materiaalit ja saatu hyvä palaute.
- Budjetti oli n. 6000 euroa.
Toimintamallin nimi
- Tavoite: kunnan visuaalisen ilmeen uudistus.
- Kunnan oma tiimi ja kilpailutettu yritys loivat uuden logon, sloganin, somebannerit, tiivistetyn strategian ja brändivideon.
- Tuloksena materiaalit ja saatu hyvä palaute.
- Budjetti oli n. 6000 euroa.
Rautjärven kunnan visuaalinen ilme uudistettiin uuden kuntastrategian myötä kunnan visuaalisen ilmeen tiimin ja ostopalveluna materiaalit toteuttaneen yrityksen voimin.
Kunnan toimintaa ja kehittämistä säätelee ensisijaisesti kuntalaki. Kunnilla on paljon lakisääteisiä tehtäviä, ja budjettien rajallisuus vaikuttaa siihen, kuinka paljon vapaaehtoisempia toimintoja kehitetään.
Kuitenkin lakisääteisten palvelujen lisäksi kunnilla tulisi olla veto- ja pitovoimaa, jotta etenkin pienissä maaseutukunnissa asukasmäärät ja työikäisten määrät säilyisivät sillä tasolla, että kunnissa on edelleen elämisen edellytykset kohdillaan. Jotta kuntatalous pysyisi tasapainossa, tarvitaan kunnassa asuville ihmisille työmahdollisuuksia. Veto- ja pitovoiman kehittämiseksi ja ylläpitämiseksi täytyy satsata niihin asioihin, jotka ihmiset kokevat tärkeinä – ja sitten myös osata viestiä niistä oikeansuuntaisesti ja positiivisia mielikuvia herättävästi.
Koronapandemia antoi alkusysäyksen maallemuuttobuumille, joka toivottavasti jatkuu myös pandemian laannuttua ja maailmantilanteen rauhoituttua. Monissa pienissä kunnissa tasapainoillaan olemattomien markkinointiresurssien kanssa, joten viestinnässä ja markkinoinnissa hyödynnetään usein maksuttomia kanavia ja välineitä. Satsauksella kanavien yhtenäiseen ilmeeseen tavoitellaan meillä positiivisen mielikuvan syntymistä ja vahvistamista.
Pandemia on rajoittanut myös ihmisten osallistumista ja mahdollisesti heikentänyt osallisuuden tunnetta. Tämän takia viestiminen kuntalaisten suuntaan mahdollisimman monikanavaisesti ja ihmisläheisesti korostuu.
Kohderyhmäämme ovat jo edellä mainitut kuntalaiset, vapaa-ajan asukkaat, kunnassa työskentelevät, kunnan yrittäjät, kunnassa vierailevat matkailijat ja kaikkien näiden ryhmien potentiaaliset uudet jäsenet.
Kuntalaisista, vapaa-ajan asukkaista ja yrittäjistä asiakasymmärrystä on rakennettu pitkäjänteisesti tekemällä kunnan perustyötä ja järjestöyhteistyötä. Kuntastrategiaa työstettäessä järjestettiin eri kohderyhmille omia strategiaraatejaan, joiden kautta myös asiakasymmärrys kehittyi.
Matkailijoista ja potentiaalisista muuttajista asiakasymmärrystä on kerrytetty sekä valtakunnallisten toimijoiden että pienenpien ryhmien toteuttamien tutkimusten pohjalta sekä alueen omissa työpajoissa yhdessä yrittäjien kanssa.
Tuotetut materiaalit otettiin osittain käyttöön jo ennen niiden julkistamista. Julkaisua ennakoitiin somekampanjoinnilla ja inserteillä ja jälkimarkkinoitiin sopivilla otoksilla. Kunnan viestintätiimi huolehtii jatkossa ratkaisujen käyttöönotosta ja niiden juurruttamisesta oman organisaation sisällä järjestämällä mm. työpajoja graafiseen ohjeistukseen ja materiaalien käyttöön liittyen. Jokainen kunnan viestintää tekevä (meillä ei ole omaa tiedottajaa tai viestintäihmistä) jatkaa yhdessä ja erikseen toimintamallin levittämistä uusia materiaaleja hyödyntämällä. Viestintä ja markkinointi vaativat resursseja, vaikka niitä ei olisi erikseen kenellekään osoitettukaan. Monilla pienillä kunnilla taloudelliset ja ajalliset resurssit viestinnän ja markkinoinnin tekemiseen ovat hyvin niukat, mutta kun henkilöstö on asiaansa sitoutunutta ja motivoitunutta, niin osaamista on helppo kehittää ja maksuttomilla työkaluillakin on mahdollista päästä hyviin tuloksiin.
Vuoden 2021 loppupuoliskolla Rautjärven kunnalla oli käytettävissään yhtenäiset, kauniit materiaalit ja graafinen ohjeistus, jotka puuttuivat aikaisemmin. Strategiatyö vietiin myös visuaalisen ilmeen kehittämisen myötä kunnassa ihan uudelle tasolle. Kunnan viestintä kokonaisuudessaan on nyt aiempaa aktiivisempaa ja monipuolisempaa ja siitä saadaan paljon hyvää palautetta.