Sujuva monitoimijainen yhteistyö kaksikielisillä alueilla

Toimintamallin kehittämisen tavoitteena on ollut se, että pyritään löytämään toimintatavat, joiden avulla voidaan löytää sujuva monialainen yhteistyö ruotsinkielisille lastensuojelun asiakkaille kaksikielisillä alueilla.

Toimintamallin nimi
Sujuva monitoimijainen yhteistyö kaksikielisillä alueilla
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamallin kehittämisen tavoitteena on ollut se, että pyritään löytämään toimintatavat, joiden avulla voidaan löytää sujuva monialainen yhteistyö ruotsinkielisille lastensuojelun asiakkaille kaksikielisillä alueilla.

Toteutuspaikka
Hanko: systeemisen monitoimijaisen yhteistyön kehittäminen ruotsinkielisille lastensuojeluasiakkaille kaksikielisellä alueella
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Uusimaa
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Luotu

23.10.2022

Viimeksi muokattu

18.12.2022
Toimintaympäristö

Toimintaympäristönä kehittämishankkeessa on ollut Hangon lastensuojelu ja perhesosiaalityö. Tiimiin kuuluu johtava sosiaalityöntekijä, sosiaalityöntekijöitä sekä sosiaaliohjaajia. Hankkeen aikana on vaihtunut johtava sosiaalityöntekijä, muutama sosiaalityöntekijä sekä muutama sosiaaliohjaaja. Ainoastaan muutama työntekijä on toiminut tiimissä koko hankkeen aikana. Vaihtuvista työntekijöistä huolimatta, tiimin jäsenet ovat suhtautuneet kehittämistyöhön ja toimintakulttuurin muutostavoitteeseen myönteisesti. Kuitenkin vaihtuvien työntekijöiden ja resurssivajeen takia on ollut ajoittain miltei mahdotonta keskittyä systeemisen toimintamallin juurruttamiseen, kun työaika on mennyt uusien työntekijöiden perehdyttämiseen ja kiireellisten työtehtävien hoitamiseen. Kehittämistyön aikana Hangossa on ollut erityisen suuria haasteita rekrytoida sosiaalityöntekijöitä. 

Resurssivaje on myös vaikuttanut suuresti monialaisen yhteistyön sujuvuuteen. Yhteistyökumppanit ovat ajoittain kokeneet, ettei yhteistyö lastensuojelun kanssa ole sujuvaa ja lastensuojelu puolestaan on kokenut usein jäävänsä kovin yksin vaikeiden tilanteiden kanssa. Yhteistyön tekemiselle on tahtotila, mutta sen sujuvoittamiseen ja vakiintumiseen tarvitaan vahvaa johdon tukea sekä yhteisesti sovittuja työskentely prosesseja. 

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Asiakkaita ja yhteistyötahoja on kutsuttu lastensuojelun systeemisiin viikko kokouksiin, joissa on käsitelty asiakkaan tilannetta. Asiakas on itse, työntekijöiden tukemana,  saanut kertoa tilanteestaan. Yhteistyötahojen näkökulmia on kuultu ja yhdessä koko tiimin kanssa on pohdittu, miltä tilanne näyttäytyy ja mihin asioihin vaikuttamalla, muutos olisi mahdollinen.

Asiakaspalautetta on kerätty FIT-mittarin avulla. Asiakkaiden palautteet ovat olleet myönteisiä. He ovat kokeneet tulleensa kuulluksi. Myös yhteistyötahojen palautteet ovat pääosin olleet hyviä. Kokemus yhteisen ymmärryksen rakentumisesta ja yhteisten suunnitelman tekemisestä on saanut kiitosta. 

Kansikuva
logo

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä