Terapianavigaattori osana ensivaiheen hoitoonohjausta Pirkanmaalla​ (RRP2, P4,I1)

Toimintamallissa implementoidaan terapianavigaattoria osaksi alueen mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden psykososiaalisen hoidon valinnan ja tarpeen arvioinnin  prosessia sekä  hoitoportaan valintaa.

Toimintamallin nimi
Terapianavigaattori osana ensivaiheen hoitoonohjausta Pirkanmaalla​ (RRP2, P4,I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamallissa implementoidaan terapianavigaattoria osaksi alueen mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden psykososiaalisen hoidon valinnan ja tarpeen arvioinnin  prosessia sekä  hoitoportaan valintaa.

Toteutuspaikka
Pirkanmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pirkanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Terapianavigaattorin voi täyttää kuka tahansa, joka haluaa selvittää mielenterveyteen liittyviä oireitaan. Anonyymissa kyselyssä kartoitetaan elämäntilannetta ja mahdollisia vaikeuksia. Tietojen avulla vastaaja voidaan hänen halutessa ohjata sopivan avun pariin entistä nopeammin.

Terapianavigaattoriin on sisällytetty kansallisesti suositeltuja oiremittareita yleisimpien mielenterveyden ongelmien kartoittamiseen. Lisäksi navigaattorissa kysytään olennaisimmista toimintakykyyn vaikuttavista tekijöistä, kuten mahdollisesta kriisistä tai univaikeuksista.

Videolla psykologi Sara Nurminen sekä kokemusasiantuntija kertovat tarkemmin Terapianavigaattorista.

Tekijä

Noora Vehmas

Luotu

16.04.2024

Viimeksi muokattu

22.01.2025
Ratkaisun perusidea

Terapianavigaattori on otettu osaksi mielenterveys- ja päihdeoireisen potilaan ensivaiheen hoitoon ohjautumisen prosessia koko Pirkanmaan alueella.

Potilaan ollessa yhteydessä soteaseman hoidontarpeen arvioon  ja hoitajan arvioidessa potilaalla olevan mielenterveys- ja päihdeoireita, häntä pyydetään  täyttämään terapianavigaattori.  Terapianavigaattorista saatu koosteraportti käsitellään (nk. ensijäsennys) yhdessä potilaan kanssa joko vastaanottopalveluissa tai  miepäammattilaisen toimesta myöhemmin, potilaan kanssa sovittuna aikana. Jos potilas ei kykene täyttämään terapianavigaattoria, se ei ole kuitenkaan este potilaan hoidon alkamiselle. Tässä tilanteessa potilaan kanssa käydään tarvittavat kysymykset ja arvio läpi muulla tavoin ja arvioidaan hoidon tarve. 

Ensijäsennyksen pohjalta potilas ohjautuu hänelle sopivalle hoitoportaalle tai palveluihin.  

Toimintaympäristö

Hyvinvointialueet käynnistivät toimintansa 1.1.2023. Täydellinen organisaatiomuutos ja toistuvat hyvinvointialueen muutosneuvottelut ovat haastaneet työn tekemistä. Muutokset ovat toistuvia ja jatkuvia. Työntekijöiden saatavuudessa on ollut myös haasteita. Myös koronapandemian aikana syntynyt merkittävä hoito-, kuntoutus- ja palveluvelka sekä pahoinvoinnin lisääntyminen ovat näkyneet Pirkanmaalla. Koronapandemia on vaikuttanut esimerkiksi nuorten aikuisten, ikäihmisten, mielenterveys- ja päihdeongelmaisten sekä pitkäaikaissairaiden ja muuten paljon palveluita käyttävien hyvinvointiin ja palvelutarpeeseen. 

Hallituksen suunnittelemat leikkaukset järjestökenttään, hoitotakuulain palautuminen ( 3 kk) sekä asiakasmaksujen nousupaineet tulevat näkymään hyvinvointialueen toiminnassa jatkossa. Myös organisaatioralkennetta tarkastellaan ja muutoksia on siihenkin mahdollisesti tulossa. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat mielenterveys- ja päihdetyön ammattilaiset sekä vastaanotto- ja hoidon tarpeen arviotyötä tekevät ammattilaiset perusterveydenhuollossa, jotka hyödyntävät terapianavigaattoria osana potilaan hoidon tarpeen ja sopivan psykososiaalisen hoidon valintaa. Terapianavigaattori on tarkoitettu kaikille yli 18 vuotiaille henkilöille, jotka ovat kiinnostuneet omasta psyykkisen hyvinvoinnin tilanteestaan ja halukkaita tarkastelemaan ajankohtaista tilannettaan.  

Asiakasymmärrystä on kerrytetty kysymällä ja keräämällä kokemuksia ammattilaisilta ja asiakkailta.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallia juuruutetaan tarjoamalla koulutuksia ammattilaisille ja arvioimalla säännöllisesti prosessin toimivuutta. Mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden hoitamisen työnjako tulee olla ammattilaisille selkeä. Prosessin alkuvaiheessa iso osa mielenterveys- ja päihdeoireisista potilaista ohjautui ensijäsennykseen miepäammattilaisille ja se ruuhkautti ensijäsennyksen. Ruuhkautumisen myötä toimintatapaa on vuoden aikana kehitetty niin, että myös vastaanottotoiminnassa on alettu hyödyntää yhä laajemmin terapianavigaattoria lääkärin vastaanottokäynneillä sekä hoitajien kartoituskäynneillä.  Näiltä käynneiltä potilaita ei enää ohjata ensijäsennykseen vaan suoraan asemien miepätiimeihin. 

Terapianavigaattorin täyttöä, ensijäsennyksiä ja hoitoonohjauksia on seurattu Forms- lomakkeen ja siitä luodun Tabu- raportin avulla. Raporttia on kehitetty ammattilaisten ja käyttäjien palautteen pohjalta. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Terapianavigaattori on vakiinnuttanut paikkansa ensivaiheen hoitoonohjauksen prosessissa niin ammattilaisen kuin potilaankin välineenä sosiaali- ja terveysasemilla sekä mielenterveys- ja päihdeammattilaisten tiimeissä perustasolla. 

Se on auttanut yhtenäistämään arvioiden tekoa ja oikean hoitomuodon ja portaan valintaa ja osallistanut potilasta omaan hoitoonsa. Terapianavigaattorin käyttö on laajentunut koko Pirkanmaalle. Lisäksi sitä on alettu käyttää osana Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön hoitoonohjausprosessia. Kuukausittainen täyttömäärä on vakiintunut  noin 800-1000 täyttöön Pirkanmaalla. Terapianavigaattorin täyttömäärän muutoksia on raportoitu säännöllisesti alueen digitaalisiin palveluihin liittyvissä aamutilaisuuksissa. Lisäksi on seurattu potilaiden ohjautumista ja ensijäsennysten toteutumista Tabu- raportista ja näitä lukuja käyty läpi myös johdon kanssa. 

Terapianavigaattorin ja ensijäsennyksen käyttöönotto on tehnyt näkyväksi mielenterveys- ja päihdeoireista kärsivien asiakkaiden määrän  ja resurssien rajallisuuden sekä prosessin kehittämisen tarpeet. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Terapianavigaattorin käyttöönotossa organisaatiossa on huomioitava  ammattilaisten säännöllinen ja toistuva koulutus, mutta myös terapianavigaattorin asemoituminen alueen prosesseihin. Prosessin yhden kohdan muuttuessa, sillä on vaikutusta myös ketjun muihin osiin, mikä on alueella myös huomattu prosessin edetessä. Erityisen keskeistä on myös määritellä alueella annettavat hoidot ja niiden porrasteisuus. Organisaation ja porrasteisuuden muutokset vaikuttavat myös terapianavigaattorin käytön mahdollisuuksiin.

 Ulkoisella digitaalisella mittarilla on  myös riskinä se, että se jää prosesseista ulkopuoliksesi tekniseksi apuvälineeksi. Käyttöönottoa alueella on kuitenkin tukenut  johdon sitoutuminen terapianavigaattorin käyttöönottoon, säännöllinen tilastojen ja prosessien tarkastelu yhdessä, motivoituneet työntekijät ja keskitetty/ tietyille työntekijöille kohdennettu ensijäsennysten teko, yhteiset koulutukset (myös verkkokoulutus), tilastotietojen säännöllinen kerääminen. 

Kansikuva
Terapianavigaattori-Navigoi avun äärelle

Kehittämisen vaihe

Valmis

Ilmiöt