Terveystarkastuksen palveluprosessin jatkokehittäminen Pohjois-Pohjanmaalla
Toimintamalli keskittyy palveluprosessien ja ohjauksen tehostamiseen siirtämällä Omaolon terveystarkastus Pohteen terveystarkastus asiantuntija-ammattilaisille kunnista.
Toimintamallin nimi
Toimintamalli keskittyy palveluprosessien ja ohjauksen tehostamiseen siirtämällä Omaolon terveystarkastus Pohteen terveystarkastus asiantuntija-ammattilaisille kunnista.
Digitaalisten asiointi- ja palvelukanavien käyttö Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella on ollut vaihtelevaa. Omaolopalvelun laajentamisella alueella tuetaan sähköisen asiointikanavien käyttöä ja mahdollistetaan oikea-aikainen ja tasavertainen palvelujen saanti. Toimintamallin perusidea on parantaa ja tehostaa terveydenhuollon palveluprosesseja ja ohjausta digitaalisiin ratkaisuihin. Tässä mallissa asukkaat voivat tehdä terveystarkastuksen itsenäisesti Omaolo-palvelussa, joka on saatavilla verkossa. Kun asukas täyttää terveystarkastuksen se ohjaa hänet jatkotoimenpiteeseen, kuten omahoitoon, ajanvaraukseen tai yhteydenottoon terveydenhuollon ammattilaiseen. Terveystarkastuksen asiantuntija-ammattilaiset tuovat hyötyä sekä asukkaille että terveydenhuollolle. Asiakkaat voivat tehdä terveystarkastuksen ajasta ja paikasta riippumatta ja, mikä lisää helppoutta ja nopeutta hoidon tarpeen arvioinnissa. Terveystarkastukset auttavat priorisoimaan kiireellisiä tapauksia ja ohjaamaan asukkaan oikeaan palveluun, mikä vähentää turhia käyntejä ja vapauttaa terveydenhuollon resursseja. Digitaalinen terveystarkastus mahdollistaa oman terveydentilan, elintapojen ja hyvinvoinnin seurannan. Tämä toimintamallin tavoitteena on parantaa palveluiden saatavuutta, laatua ja kustannustehokkuutta.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue (Pohde) on yksi Suomen 21 hyvinvointialueesta ja myös yksi Suomen laajimmista hyvinvointialueista. Hyvinvointialueen keskiössä on pohjoispohjalainen ihminen ja painopiste on peruspalveluissa ja varhaisessa ongelmien ehkäisyssä. Pohde vastaa noin 416 000 asukkaan hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta Pohjois-Pohjanmaalla. Pohteella on töissä lähes 18 000 ammattilaista, joiden hyvinvointia ja osaamista halutaan vaalia.
Pohde on saanut rahoitusta Suomen kestävän kasvun ohjelman kautta. Ohjelmalla tuetaan hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävää kasvua. Ohjelma vauhdittaa kilpailukykyä, investointeja, osaamistason nostoa sekä tutkimusta, kehitystä ja innovaatioita. Tämä on mahdollistanut Pohteella Omaolopalvelun jatkokehittämisen, käyttöönoton ja integroinnin alueen digitaalisiin palveluihin ja ammattilaisten järjestelmiin.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella Suomen kestävän kasvun hankkeen myötä Omaolo palvelua jatkokehitetään, käyttöönotetaan ja integroidaan alueen digitaalisiin palveluihin ja ammattilaisten järjestelmiin. Omaolon kehittäminen yksi RRP2 kehittämishankkeen toimenpiteistä.
Ennen Omaolon terveystarkastuksen jatkokehittämistä palvelu on ollut pilotissa 13 kunnan asukkaille vuosien 2023-2024 aikana. Omaolon terveystarkastuksen kautta asukkaat ovat ohjautuneet elintapaohjaajien etävastaanotoille. Pilotin myötä on tullut asiakasymmärrystä ,ketkä hyötyvät digitaalisista valmennuksista, omahoito-ohjeista ja valmennuksista, kuntien liikuntaohjauksesta ja elintapaohjauksesta.
Varsinainen Pohteen laajuinen Omaolon terveystarkastus on otettu käyttöön 10.2.2025.Palvelu on tarkoitettu kaikille Pohteen asukkaille, joilla on tarve selvittää terveydentilansa. Terveystarkastuksen nimetyt asiantuntija ammattilaiset aloittavat perehtymisen toimintaan ja asiakasohjauksiin yhdessä pilotin elintapaohjaajien avulla. Ammattilaiset tunnistavat elintapaohjauksesta ,itsehoito-valmennuksista tai liikkumisen lisäämisestä hyötyvän asiakkaan omaolon terveystarkastuksen perusteella.
Johdon sitoutumisella ja tuella on on ratkaiseva merkitys toimintamallin juurruttamiselle. Käyttöönoton suunnittelussa laaditaan selkeä käyttöönoton suunnitelma, jossa määritellään aikataulut, vastuut ja tarvittavat resurssit toimintamallin käyttöönotolle. Toimintamallia on pilotoitu 1.1.2024 alkaen valituissa kunnissa, jotta voidaan testata ja hienosäätää toimintamallia ennen laajaa käyttöönottoa. Tässä pilotissa terveystarkastuksen asiantuntijoina toimivat elintapaohjaajat. Nykyisessä toimintamallissa asiantuntijoina toimivat asiantuntijahoitajat. Koulutus ja perehdytys järjestetään ammattilaisille , jotta he osaavat käyttää Omaolo-palvelua ja ymmärtävät sen hyödyt ja vaikutukset asiakaspalveluun ja työprosesseihin. Viestintää tehdään aktiivista ja jatkuvaa viestintää toimintamallin tarkoituksesta, tavoitteista ja hyödyistä koko Pohteen laajuisesti, jotta kaikilla asukkailla ja ammattilaisilla on ymmärrys miksi muutos tehdään. Seuranta ja arviointiin määritellään mittarit, joiden avulla toimintamallin käyttöönoton onnistumista ja vaikutuksia mitataan. Toimintamalli integroidaan osaksi Pohteen arjen työprosesseja ja käytäntöjä, jolloin siitä tulee luonnollinen osa työtä ja palvelutoimintaa.