Työikäisten asiakasohjaus palvelee koko Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella yhdestä puhelinnumerosta, yhtenäisellä aukioloajalla. Asiakasohjauksesta tavoittaa aina sosiaalialan ammattihenkilön. Tavoitteena on saavutettava ja yhdenmukainen palvelu.

Toimintamallin nimi
Työikäisten asiakasohjaus
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Työikäisten asiakasohjaus palvelee koko Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella yhdestä puhelinnumerosta, yhtenäisellä aukioloajalla. Asiakasohjauksesta tavoittaa aina sosiaalialan ammattihenkilön. Tavoitteena on saavutettava ja yhdenmukainen palvelu.

Toteutuspaikka
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Etelä-Pohjanmaa
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus
Liitteet ja linkit
Kuva
Työikäisten asiakasohjauksen posteri
Kuvateksti
Prosessikuva työikäisten asiakasohjauksesta.

Tekijä

Anneli Riski

Luotu

20.04.2022

Viimeksi muokattu

14.12.2023
Ratkaisun perusidea

Työikäisten asiakasohjausta palvelee koko hyvinvointialueella yhdestä puhelinnumerosta (+chat), yhtenäisellä aukioloajalla. 

Asiakasohjaaja antaa ohjausta ja neuvontaa, kartoittaa tilannetta sekä tarvittaessa ohjaa tarpeenmukaisiin palveluihin. Asiat pyritään ratkaisemaan mahdollisimman pitkälle. Tarvittaessa mahdollisuus tehdä viranhaltijapäätöksiä (esim. toimeentulotuki).

Toimintamallilla pyritään vastaamaan hyvinvointialueen asukkaiden tarpeisiin matalalla kynnyksellä sekä vähentämään ammattihenkilöiden kuormitusta keskittämällä yhteydenottoja asiakasohjaukseen.

Toimintaympäristö

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue (Alajärvi, Alavus, Evijärvi, Ilmajoki, Isojoki, Isokyrö, Karijoki, Kauhajoki, Kauhava, Kuortane, Kurikka, Lappajärvi, Lapua, Seinäjoki, Soini, Teuva, Vimpeli, Ähtäri).

Työikäisten palvelut / aikuissosiaalityö.

Palvelua saa puhelimitse sekä chatin kautta.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Asiakasohjauksen kohderyhmänä ovat hyvinvointialueen asukkaat sekä heidän läheisensä. Myös yhteistyökumppanit voivat olla asiakasohjaukseen yhteydessä.

Saavutettavalla, matalan kynnyksen palvelulla pyritään vastaamaan tuen tarpeeseen jo varhaisessa vaiheessa. Tavoitteena on, että asiat ratkaistaan mahdollisimman pitkälle ensimmäisen yhteydenoton aikana. Asiakasohjausta voi hyödyntää myös silloin, kun syystä tai toisesta ei kykene käyttämään omatoimipalveluita tai tarvitsee henkilökohtaisempaa ohjausta ja neuvontaa. 

Pääpaino on uusissa (ei vielä asiakkuutta) yhteydenotoissa. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamalli on sisällytetty osaksi aikuissosiaalityötä ja pilotointia on tehty alusta alkaen olemassa olevilla resursseilla. 

Toimintamalli on laadittu yhtenäiseksi koko hyvinvointialueelle. Toteutusta tehdään alueellisilla ratkaisuilla, resurssit ja käytännöt huomioiden. Alueelliset ratkaisut eivät vaikuta palvelun sisältöön yhteydenottajan näkökulmasta.

Asiakasohjausta toteutetaan joko kiertävällä päivystysjärjestelmällä tai erillisellä asiakasohjauksen työntekijällä. 

Kansikuva
Työikäisten asiakasohjaus

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä