Työkyvyn tuen tiimi (Työkykytiimi) / Keski-Uudenmaan työkykyhanke, Keusote
Monialainen työ- ja toimintakyvyn arviointipalvelu on suunnattu henkilöille, jotka tarvitsevat laajaa tukea työ- ja toimintakyvyn selvittämiseen ja työmahdollisuuksien edistämiseen. Palvelua toteuttaa monialainen Työkykytiimi (työkyvyn tuen tiimi).
Toimintamallin nimi
Monialainen työ- ja toimintakyvyn arviointipalvelu on suunnattu henkilöille, jotka tarvitsevat laajaa tukea työ- ja toimintakyvyn selvittämiseen ja työmahdollisuuksien edistämiseen. Palvelua toteuttaa monialainen Työkykytiimi (työkyvyn tuen tiimi).
Työkykytiimin perustehtävänä on arvioida monialaisesti asiakkaan työ- ja toimintakykyä. Työkykytiimi on aloittanut työnsä Keusotessa, Keski-Uudenmaan Työkykyhankkeessa maaliskuussa 2021 ja asiakastyö alkoi huhtikuussa 2021. Tiimiin kuuluu koordinaattori, terveydenhoitaja, sosiaaliohjaaja, fysioterapeutti, toimintaterapeutti, lääkäri, työkykykoordinaattori ja kokemusasiantuntija. Tiimi muodostaa kiinteän työryhmän, jolla on yhteinen budjetti, yhteiset tavoitteet ja toiminnalliset rakenteet kuten viikoittaiset tiimipalaverit, yhteiset työtilat ja foorumirakenteet sekä yksi esihenkilö. Kelan asiantuntija ja TE asiantuntija osallistuvat tiiviisti tiimin toimintaan. Tiimi on antanut myös paljon konsultaatio- ja työparitukea ammattilaisille asiakkaiden auttamiseksi peruspalvelujen tuella.
Asiakkaat ohjautuvat Työkykytiimiin monen palvelun kautta, pääosin TE toimistosta ja kuntien työllisyyspalveluista, mutta myös muista palveluista. Palvelu alkaa yhteydenotolla tiimin koordinaattoriin ja suostumuslomakkeiden täyttämisellä. Yhteydenottovaiheessa asiakkaan tilannetta ja taustaa kartoitetaan kattavasti ja tehdään tarvittaessa yhteistyötä asiakkaan ja lähettävän tahon kesken, esim. yhteinen tapaaminen. Tässä vaiheessa saatetaan löytää vielä hyödyntämättömiä palveluja, joihin hakeutumisessa asiakasta ohjataan ja autetaan. Jos yhteisesti todetaan, että käytettävissä olevat mahdollisuudet on jo riittävästi hyödynnetty ja kokeiltu, ilman että niistä olisi löytynyt apua, aloitetaan asiakkuus Työkykytiimissä.
Ensimmäisessä vaiheessa tehdään alkuselvitys, jossa kartoitetaan asiakkaan työ-, koulutus- ja työkykyhistoria - seikat, jotka ovat vaikuttaneet nykytilanteeseen ja heikentäneet asiakkaan työkykyä. Alkuselvityksen tekee Työkykytiimin terveydenhoitaja ja sosiaaliohjaaja yhdessä. Alkuselvityksen jälkeen tehdään työkyvyn tuen suunnitelma ja tarvittavia tutkimuksia sekä arviointeja. Näitä voivat olla esim. fysio- ja toimintaterapeutin tekemät arvioinnit, lääkärin tutkimus ja arvio tai erikoislääkäreiden ja psykologin/neuropsykologin työkykyarviot. Asiakasta ohjataan myös kuntouttavien toimien ja palvelujen piiriin jo arviointivaiheen aikana. Kun tutkimukset ja selvitykset on tehty, kootaan tarvittava verkosto ja sovitaan jatkotoimista, päivitetään asiakkaan työkyvyn tuen suunnitelma ja sovitaan vastuutahoista ennen Työkykytiimin palvelun päättämistä. Palvelun päättymisen jälkeen asiakkaalle soitetaan seurantasoitto, jossa varmistetaan ja tarkistetaan tilanne ja suunnitelman toteutuminen.
Asiakkaalle tarjotaan heti palvelun alussa mahdollisuutta vertaistukihenkilöön, kenen kanssa hän voi palvelun aikana olla yhteydessä ja tavata. Vertaistukihenkilö tuo asiakkaalle toivoa hankalan tilanteen keskellä ja toimii myös tarvittaessa tukena asioiden hoitamisessa tai erilaisissa tapaamisissa ammattilaisten kanssa. Vertaistuki on asiakkaalle saatavilla koko palvelun ajan.
Toimintamallia, prosesseja ja vastuita on kuvattu palvelua ja tiimin toimintaa kuvaavaan Työkirjaan, joka toimii tiimin käsikirjana ja tukivälineenä. Työkirjaa muokataan ja päivitetään koko ajan tarpeiden muuttuessa ja toiminnan kehittymisen mukana. Työkirjassa on kuvattu ja määritelty Työkykytiimin rooleja ja vastuita, asiakkaan tunnusmerkkejä, palveluprosessia ja sen vaiheita, eri vaiheissa tehtäviä toimia ja käytettäviä menetelmiä, käytettäviä lomakkeita, yhteistyötä sekä tarjolla olevaa palveluverkostoa. Toimintamallia kehitetään jatkuvasti työstä saatujen oppien ja kokemusten myötä sekä asiakkailta ja yhteistyökumppaneilta systemaattisesti kerätyn palautteen perusteella.
Asiakkaan suunnitelma kootaan ja kirjataan yhteiseen monialaiseen työkyvyn tuen suunnitelmaan, joka tallennetaan asiakas- ja potilastietojärjestelmiin sellaisenaan.
Keski-Uudellamaalla kuuden kunnan sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä ja tuottamisesta on vuoden 2019 alusta alkaen vastannut Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymä (Keusote). Keusoten alueella asuu noin 200 000 asukasta, joista noin puolet luetaan mukaan työvoimaan. Hankesuunnitelmavaiheessa (kevät 2020) arvioitiin olevan 1600 alueen kuntalaista, jotka tarvitsevat monialaista työ- ja toimintakyvyn arviointipalvelua. Tämän lisäksi moni ammattilainen kaipaa ja tarvitsee tukea ja konsultaatioapua omassa työssään pohtiessaan asiakkaiden työllistymisen tuen tarpeita ja tehdessään arviointia työkyvyn ja asiakasohjauksen suhteen.
Hankkeen valmisteluvaiheessa kävimme yhteistä keskustelua alueen kuntien ja työllisyystoimijoiden kanssa muodostaaksemme kuvan työttömyystilanteesta sekä asiakkaiden ja ammattilaisten tarpeista Keusoten toiminta-alueella. Tarve monialaiselle työ- ja toimintakyvyn arviointipalvelulle on tunnistettu ja yhteisesti todettu ja puute palveluvalikoimassa on ollut ilmeinen.
Toimintamallia on suunniteltu ja kehitetty jo syksystä 2018 alkaen. Palvelun ja Työkykytiimin toiminnan suunnittelussa ja kehittämisessä on ollut alusta asti mukana monitoimijainen joukko, jossa mukana on ollut myös kokemusasiantuntijoita. Lisäksi Työkykytiimissä työskentelee palkattu kokemusasiantuntija, joka toimii tasavertaisena tiimin jäsenenä ja tekee tiimissä työskentelevien ammattilaisten rinnalla kehittämis- ja asiakastyötä. Asiakkaille hän toimii vertaistukihenkilönä, jos asiakas sitä haluaa.
Ensivaiheessa monialainen arviointipalvelu on suunnattu työttömille työnhakijoille ja erityisesti kaikkein vaikeimmassa työmarkkina-asemassa oleville kuntalaisille. Tämä rajaus tehtiin yhteisessä ymmärryksessä alueen kuntien kanssa ja vastaamaan heidän kipeimpään tarpeeseen. Työkykytiimi auttaa ja tukee myös muissa työkyvyn tuen tarpeissa ja tilanteissa. Kun tätä tarvitsijoiden joukkoa on saatu vähemmälle, laajennamme palvelua myös muille asiakasryhmille, jotka tarvitsevat työkyvyn arviointia ja tukea työllistymiseensä.
Työkykypalvelun asiakas
- Työikäinen työtön työnhakija tai työvoiman ulkopuolella vuosia ollut asiakas. Taustalla voi olla useita erillisiä työttömyyspätkiä.
- Toisen asteen koulutus voi puuttua tai asiakkaalla on useita kesken jääneitä opintoja.
- Asiakkaan kokonaistilanne on epäselvä eikä yksittäisistä palveluista ole löytynyt ratkaisua sen edistämiseksi. Ei ole selkeää tietoa, miksi asiakas ei ole työllistynyt.
- Asiakkaalla on tarve monialaiselle tuelle sekä monelle palvelulle samanaikaisesti. Hän tarvitsee koordinoidusti sekä sosiaali- että terveyspuolen palveluita.
- Asiakas on suostuvainen palveluun.
Työkykytiimin asiakkaan tunnusmerkkejä.
Työkykytiimi auttaa ja tukee esimerkiksi tilanteissa, joissa
- peruspalveluissa ei ole löytynyt ratkaisua tilanteen edistämiseksi
- asiakkuuksia on useissa palveluissa tai taustalla on monia keskeytyneitä palveluita
- tilanne on pitkittynyt tai jumiutunut
- peruspalveluissa on jo tehty verkostojen välistä yhteistyötä tuloksetta
- työllistymiseen tähdänneet toimenpiteet eivät ole tuottaneet toivottuja vaikutuksia
- henkilöllä on moninaisia työ- ja toimintakyvyn haasteita ja/tai terveysongelmia
- jatkosuunnitelma työkyvyn tuen osalta ei ole selkeä
- tarvitset työhösi tukea ja haluat pohtia tarjolla olevia mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja jonkun Työkykytiimin jäsenen kanssa
Työkykytiimin toimintamalli ja rakenne on kuvattu Työkirjaan. Tiimin toiminta on verkostolle tuttua ja tiimiä osataan hyödyntää mahdollisimman matalalla kynnyksellä. Tiimillä on riittävästi tietoa ja osaamista tarjolla olevista palveluista, mahdollisuuksista ja vaihtoehtoista ja työtä tehdään yhdessä, monialaisesti ja osaamista jakaen sekä hyödyntäen. Tiimissä on käytössä riittävä henkilöstöresurssi, laaja-alaisesti osaamista ja toimivat rakenteet ja foorumit työn tekemiseksi.
Tiimi on verkostoitunut laajasti Keusoten sisä- ja ulkoverkostoon. Verkostoa käytetään ja hyödynnetään yksilöllisten ratkaisujen löytämiseksi asiakkaalle. Verkostotyön tekemiseen on myös työaikaa ja se on merkittävä ja tärkeä osa työtä ja siinä onnistumista. Yhteistyötahoilta ja asiakkailta kerätään systemaattisesti palautetta ja sitä hyödynnetään toiminnan kehittämisessä.
Toiminnan juurruttaminen edellyttää asiakastyön yhdessä tekemistä verkoston kanssa, osaamisen ja tiedon jakamista aktiivisesti ja toiminnan tunnetuksi tekemistä. Työkykytiimi on toteuttanut alueen ammattilaisille matalan kynnyksen tapaamisia, Kohtaamoja, joissa on vaihtuva teema ja siihen liittyvä alustus, sekä mahdollisuus kysyä apua ja neuvoa työkyvyn ja työllistymisen tuen asioissa.
Juurruttaminen edellyttää myös taloudellisia resursointeja. Tällaisenaan Työkykytiimin kustannukset ovat n. 650 000€ vuodessa. Keusoten resurssien lisäksi tiimissä on mukana henkilöstöresurssia Kelasta ja Keski-Uudenmaan TE toimistosta. Tämä on myös tärkeä ja tarpeellinen osa tiimin toimintaa ja työssä onnistumista.
Konsultaatiomahdollisuudet on monipuoliset ja laajan verkoston käytettävissä.
Työkykytiimin toimintamallia ja prosessia on kehitetty koko työkykyhankkeen ajan. Toimintamalli on kuvattu Työkykytiimin työkirjaan.
Hankkeen aikana asiakkaita oli yhteensä 474, joista 172 on ollut monialaisessa työ- ja toimintakyvyn arviointipalvelussa ja 302 asiakkaan asioissa on annettu konsultaatiotukea alueen ammattilaisille ja asiakkaiden verkostoille. Asiakkailta ja yhteistyötahoilta kerätään systemaattisesti palautetta palvelusta ja se on ollut säännöllisesti erittäin hyvää. Palautetta käytetään systemaattisesti myös jatkuvan kehittämisen apuna.
Hankkeen aikana käytetyistä mittareista ja tuloksista on kootusti tietoa hankkeen loppuraportissa. Mittareina on käytetty mm. palautteita ja Kykyviisaria. Asiakaspalautteista nousee säännöllisesti esiin kokemus siitä, että asiakas olisi tarvinut kyseistä palvelua jo kauan aikaa sitten. Asiakkaat myös kiittävät siitä, että heidän työkykyään tarkastellaan Työkykytiimissä kokonaisuutena ja he kokevat tulleensa nähdyksi ja kuulluksi, jota ei ole aiemmissa palveluissa riittävällä tavalla tapahtunut. Asiakkaiden toiveikkuus omasta tilanteesta on palvelun aikana lisääntynyt. Myös yhteistyötahoilta palaute on ollut kiittävää. Ammattilaisverkoston välinen yhteistyö ja osaaminen on lisääntynyt yhteisen tekemisen kautta ja tarve Työkykytiimin olemassaololle on palautteenkin näkökulmasta ollut ilmeinen. Kykyviisarissa on nähtävissä muutosta parempaan kaikissa osa-alueissa. Muihin Työkykyohjelman hankkeisiin verraten (toimenpidekokonaisuus 1) koetut muutokset ovat hyvin samanlaisia. Merkittävin ero on osallisuudessa, jossa Työkykytiimin asiakkaat ovat arvioineet 4% muutoksen parempaan, kun yleisesti työkykyhankkeissa tämä muutos on ollut 2%.
Keväällä 2022 toteutettiin selvitys Työkykytiimin toiminnan vaikuttavuuden arvioinnista. Selvityksen toteutti NHG. Keväällä 2023 tehdään selvitystä kustannusvaikutuksista erityisesti hyvinvointialueen toiminnan osalta.