Yhteinen malli lähitorien asiakaslähtöisestä ja sujuvasta palvelusta keskeisten toimijoiden kanssa, Pirkanmaan hyvinvointialue, Sujuvat palvelut -valmennus (RRP, P4, I1)
Malli lähitorien ja palveluneuvonnan asiakaslähtöisestä ja sujuvasta palvelusta keskeisten toimijoiden kanssa. Keskeisinä toimijoina ovat vastaanottotoiminta, kuntoutus, mielenterveys ja päihdetyö, lähitori sekä kehittäjäasiakas.
Toimintamallin nimi
Malli lähitorien ja palveluneuvonnan asiakaslähtöisestä ja sujuvasta palvelusta keskeisten toimijoiden kanssa. Keskeisinä toimijoina ovat vastaanottotoiminta, kuntoutus, mielenterveys ja päihdetyö, lähitori sekä kehittäjäasiakas.
Palveluprosessien ja yhteistyömallien rakentaminen: Kehitetään selkeät palveluprosessit ja yhteistyömallit, jotka tukevat eri toimijoiden yhteistyötä ja mahdollistavat asiakkaille kokonaisvaltaisen, helposti saavutettavan palvelukokemuksen. Tämä malli varmistaa, että asiakas saa oikea-aikaista ja tarpeidensa mukaista tukea yhdestä paikasta.
Pirkanmaan hyvinvointialue on väestöpohjaltaan Suomen suurin ja sen piiriin kuuluu yli puoli miljoonaa asukasta. Hyvinvointialueen strateginen tavoite on tarjota alueen asiakkaille yhdenvertaiset, ennaltaehkäisevät ja vaikuttava palvelut.
Ennaltaehkäisevien palveluiden toimintaa hyvinvointialueella ovat lähitorit ja palveluneuvonta. Lähitorilta ja palveluneuvonnasta saa yleistä neuvontaa hyvinvointialueen palveluista ja alueen muista palveluista. Neuvonta on tarkoitettu kaikille, jotka tarvitsevat sitä kasvokkain tai kaipaavat tukea digipalveluiden käytössä.
Ammattilaisen toteuttama palveluohjaus on tarkoitettu ikääntyneille ja vammaisille henkilöille oman hyvinvoinnin, kotona asumisen ja arjen tueksi.
Lähitoreilla voi osallistua ryhmätoimintaan ja tapahtumiin sekä toimia vapaaehtoisena. Osallisuutta tukevaa toimintaa ja tapahtumia järjestetään yhteistyössä kuntien ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa.
Ennaltaehkäisevien palveluiden tehtävä perustuu lakisääteiseen asiakkaiden neuvonta- ja ohjauspalveluihin (Sosiaalihuoltolaki (1301/2014) 6 §, Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkään sosiaali- ja terveyspalveluista (980/2012) 12 §, Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista (812/2000) 5 § sekä Laki vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista (1987/380 ) 1§).
Kohderyhmä koostuu So+Te-yhteistyötä tarvitsevista asiakkaita, jotka hyötyvät moniammatillisesta ennaltaehkäisevästä työstä.
Lähitorilla on käytössä malli asiakaskokemuksen mittaamiseen, johon sisältyy asiakasraateja. Tämä malli kehittyy vuoden 2025 aikana ja tulee vahvistamaan asiakasymmärrystä entisestään. Asiakasraadeissa kerättävä palaute tukee asiakasnäkökulmien esiin tuomista ja auttaa kehittämään palveluja asiakkaiden tarpeet huomioiden.
Keskeinen asiakaspalaute saadaan asiakasosallistamisen kautta sekä hyödyntämällä asiakasverkostoja ja suoraa vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa. Tämä takaa sen, että asiakkaiden kokemukset ja näkemykset otetaan huomioon palvelujen kehittämisessä ja päätöksenteossa.
Asiakaslupaus: Lähitorin lupaus sinulle
Lupaamme, että kohtaamme sinut kunnioittavasti ja kuuntelemme, mitä sinulla on sanottavaa ja siten osaamme antaa sinulle tarvitsemasi avun.
Lupaamme sinulle, että saat tarvitsemasi avun ensi kohtaamisellamme ja pystymme huomioimaan sinut ja elämäntilanteesi. Lupaamme sinulle lämpimän ja kiireettömän kohtaamisen, jotta tunnet olosi turvalliseksi.
Olemme tukenasi ja autamme sinua yhteydenotoissa sosiaali- ja terveyspalveluihin silloin, kun niitä tarvitset, jotta sinä saat tarvitsemasi palvelun.
Henkilökuntamme on ammattitaitoista ja osaavaa ja tarvittaessa saat lähitorin palveluita ja tukea kotiisi. Olemme lähitorilla juuri sinua varten <3
Yhteistyön tiivistäminen eri toimijoiden välillä.
Palveluprosessien mallintaminen.
Koulutukset henkilöstölle.