Yhteisasiakkaan palveluketju
Yhteisasiakkaan palveluketjulla tavoitellaan paljon tukea tarvitsevien ja useita palveluita käyttävien asiakkuuksien koordinoitua palveluprosessia.
Toimintamallin nimi
Yhteisasiakkaan palveluketjulla tavoitellaan paljon tukea tarvitsevien ja useita palveluita käyttävien asiakkuuksien koordinoitua palveluprosessia.
Yhteisasiakkaan palveluketjulla tavoitellaan paljon tukea tarvitsevien ja useita palveluita käyttävien asiakkuuksien koordinoitua palveluprosessia. Palveluketjun kohderyhmänä ovat Keski-Suomen hyvinvointialueen aikuiset asukkaat, joilla on tarve monilaiselle palvelujen yhteensovittamiselle ja koordinoinnille.
Palveluketju kuvaa sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistä asiakasohjausta ja yhteistyötä. Palveluketjun mukainen koordinoitu palveluprosessi on toteutettavissa myös sosiaali- ja terveyspalveluita yhteistyönä toteutettavissa palveluissa esim. tilanteissa, joissa asiakasta ei ole onnistuttu tukemaan riittävästi jo ennestään yhteistyössä suunnitelluilla ja toteutetuilla palveluilla, ja asiakkaan tilanne vaatii laajempaa verkostoa ja sen työskentelyä. Asiakas voi olla palveluketjun mukaisessa työskentelyssä sosiaali- ja terveyspalvelujen uusi asiakas tai palvelujen piirissä oleva asiakas.
Yhteisasiakkailla on kohonnut terveys- ja hyvinvointiriskien määrä. Ammattilaisille yhteisasiakkaan tilanne näyttäytyy siten, että asiakkaan on haasteellista ottaa vastaan tai sitoutua palveluihin, arjen pärjääminen on haastavaa ja asiakkaan voimavarat kuvautuvat vähäisinä. Yhteisasiakkaat tarvitsevat monialaisia palveluita, palveluiden tarve on runsasta, säännöllistä ja pitkäkestoista. Asiakkaalla voi olla useita eri elämänalueille sijoittuvia verkostoja, joiden olisi tärkeää tehdä suunnitelmallista yhteistyötä asiakkaan terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi. Sosiaali- ja terveyspalvelujen lisäksi asiakkaan verkostoon voi kuulua muiden toimialojen edustajia, esimerkiksi Kela, TE-palvelut, oppilaitokset ja Rikosseuraamuslaitos.
Yhteisasiakkaan palveluketju tuo selkeyttä palveluihin ja eri toimi- ja hallintoalojen vastuisiin sekä vahvistaa asiakkaan sitoutumista suunniteltuun hoitoon ja palveluihin. Yhteisasiakkaan palveluketjun mukainen toiminta vähentää eri ammattilaisen päällekkäistä työtä ja hajanaisuutta sekä lisää ymmärrystä asiakkaan kokonaisvaltaisesta tilanteesta sekä tuen- ja palvelutarpeesta.
Yhteisasiakkaan palveluketjun tavoitteena on lisätä sosiaali- ja terveyspalveluiden monialaisuutta ja yhteen toimivuutta. Palveluketjussa asiakas saa henkilökohtaisesti suunnitellun ja koordinoidun palveluiden ja tuen kokonaisuuden. Palveluketju tarjoaa sosiaali- ja terveysalan henkilöstölle selkeän prosessin, roolit, vastuunjaon sekä yhteistyörakenteen. Yhteisasiakkaan koordinoitu palveluprosessi lisää palvelujen vaikuttavuutta ja tuo sitä kautta säästöjä sosiaali- ja terveyspalveluihin. Palveluketjun kautta voidaan nostaa paremmin esille erilaisten asiakasryhmien tarpeita, tätä tietoa voidaan hyödyntää ennaltaehkäisevän työn kehittämisessä, joka vaikuttaa yhteisasiakkuuksien määrän vähentymiseen.
Yhteisasiakkaan palveluketju on osa Keski-Suomen hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyskeskusten vastaanottojen moniammatillista toimintamallia. Palveluketjun mukainen toiminta juurrutetaan ja levitetään hyvinvointialueen kattavaksi toiminnaksi monialaisen toimintamallin valmennuksen kautta.