Asiakkaiden osallisuus palveluiden ja palvelujärjestelmän kehittämisessä
Ettei aina tarvitsisi aloittaa alusta. Kokonaisuuteen on koottu vuosien varrelta hankkeiden keskeisiä tuloksia mm. STM:n "Määritellään kokemusasiantuntijuuden ja asiakkaiden osallistumisen toimintamalli" - osahankkeen (2016-2018), KASTE-osaohjelmien (2012-2016) , THL:n Yhdenvertaisuus- ja osallisuus yksikön (ad. 2020) tuottamat ja muut Innokylään jo kirjatut toimintamallit.
Kokonaisuudessa mukana olevat THL:n asiantuntijat ovat järjestämässä vuosittain Asiakkaat ja sote -tapahtumaa helmi-maaliskuussa. Tapahtuman materiaalit löytyvät työpöydältä. #soteasiakkaat
Jos haluat kokonaisuuden jäseneksi, ota yhteyttä kokonaisuuden yhteyshenkilöön.
Kokonaisuuden nimi
Ettei aina tarvitsisi aloittaa alusta. Kokonaisuuteen on koottu vuosien varrelta hankkeiden keskeisiä tuloksia mm. STM:n "Määritellään kokemusasiantuntijuuden ja asiakkaiden osallistumisen toimintamalli" - osahankkeen (2016-2018), KASTE-osaohjelmien (2012-2016) , THL:n Yhdenvertaisuus- ja osallisuus yksikön (ad. 2020) tuottamat ja muut Innokylään jo kirjatut toimintamallit.
Kokonaisuudessa mukana olevat THL:n asiantuntijat ovat järjestämässä vuosittain Asiakkaat ja sote -tapahtumaa helmi-maaliskuussa. Tapahtuman materiaalit löytyvät työpöydältä. #soteasiakkaat
Jos haluat kokonaisuuden jäseneksi, ota yhteyttä kokonaisuuden yhteyshenkilöön.
Työ jatkuu hankekauden jälkeen toimintamallin käyttöönoton varmistamisella! Tavoitteena on, että vuosien varrella tehtyä työtä asiakasosallisuuden edistämiseksi hyödynnetään ja kehittämistyötä tukeva materiaali on helposti kaikkien saatavilla.
Kokonaisuus on ollut toiminnassa vuodesta 2016 saakka ja toimiaika jatkuu kokeiluna vuoden 2020-2021 ja siitäkin eteenpäin. Edellytyksenä on, että aiheen ja ilmiön parissa toimivat verkostot ottavat kokonaisuuden omakseen ja hyödyntävät sitä kehittämistyössään. Aiheen ympärille mahdollisesti perustettavat verkostot voivat hyödyntää tätä kokonaisuutta materiaalin jakamisessa. Toimintamallit on linkitetty omalle välilehdelle. Jos haluat kokonaisuuden jäseneksi ja linkittää oman toimintamallisi tai lisätä materiaalia, ota yhteyttä yhteyshenkilöihin.
HYÖDYNNÄ INFOPAKETTIA!
Kokonaisuuteen liittyen on saatavilla Asiakasosallisuus - mitä, miksi, miten? -infopaketti (2020). (Löydät paketin myös pdf-tiedostona kohdasta LIITETIEDOSTOT JA LINKIT.)
Mitä? -> Käytännönläheinen infopaketti sisältää tietoa, kokemuksia, esimerkkejä sekä keskustelun avauksia asiakasosallisuudesta ja sen edistämisestä sote-palveluissa.
Miten? -> Pakettia voi käyttää esimerkiksi keskustelutilaisuuden pohjakalvoina.
Kenelle? -> Paketti on suunnattu ensisijaisesti Tulevaisuuden sote-keskus- ohjelman ja Työkykyohjelman hanketyöntekijöiden käyttöön.
Kyseisissä ohjelmissa työskentelevät voivat pyytää sähköpostilla muokattavissa olevan powerpoint-version paketin tekijöiltä: Johanna Vihtari, Leini Sinervo ja Miia Ståhle, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (etunimi.sukunimi@thl.fi).
Kehittämisessä ovat olleet vuosien varrella mukana kokemusasiantuntijat, asiakkaat, ammattilaiset ja Sosiaali- ja terveysministeriö.
Kokoamalla asiakasosallisuuden ympärillä tehtyä kehittämistyön tuloksia yhteen paikkaan, pyritään vaikuttamaan siihen, että vuosien varrella hankkeissa tehty ansiokas työ on hyödynnettävissä hankekauden jälkeenkin. Kokonaisuus ei rakennu organisaation tai hallinnollisten rakenteiden kautta, vaan on tarkoitettu kaikille teeman ja ilmiön ympärillä työskenteleville. Tiedon ja toimijoiden törmäyttämisellä edistetään eri näkökulmien vuoropuhelua teeman ympärillä. Ota yhteyttä ylläpitäjään, niin sinut liitetään kokonaisuuden jäseneksi.
Tehtyä työtä hyödynnetään tulevissa hankevalmisteluissa
Asiakkaan osallisuus näkyy palveluiden kehittämisessä ja arvioinnissa
- Innokylään KASTE -ohjelmakaudella koottua tietoa asiakasosallisuutta edistävistä toimintatavoista hyödynnettiin suunniteltaessa Kärkihanke-kauden asiakasosallisuuteen liittyviä kehittämistoimenpiteitä. Valmisteluvaiheessa voitiin jatkaa kehittämistä Kaste-hankekauden tuloksien pohjalta
Liitteenä alla on Määritellään kokemusasiantuntijuuden ja asiakkaiden osallistumisen toimintamalli- osahankkeen loppuraportti.
Kehittämistyön tuloksia koottiin myös Osallisuus kuuluu kaikille -innovaatiokatsaukseen
Asiakasosallisuuden toimintamallin käyttöönottoa alueilla on tuettu vuosina 2018-2019
- Tulevaisuuden sotekeskus valtionavustuhankevalmistelussa asiakasosallisuus-teema linkittyy laatu ja vaikuttavuus tavoitteeseen sekä on poikkileikkaavana teemana hankkeiden kehittämistyössä. (Tähän kokonaisuuteen kootaan em. tietoa em. kokonaisuudesta asiakasosallisuuden näkökulmasta)
Määritellään kokemusasiantuntijuuden ja asiakkaiden osallistumisen toimintamalli" - osahankkeeen valmistelussa (2016-2018) hyödynnettiin KASTE-osaohjelmien (2012-2016) tuotoksia. (kts. liitteenä Asiakasosallisuuden monet muodot)