PERUSTIETOA KOULUTUSMATERIAALISTA JA SEN KÄYTÖSTÄ

Tämä koulutusmateriaali on tarkoitettu avoimesti käytettäväksi kaikille, jotka ovat kiinnostuneita traumaattisten kokemusten, rikostaustan ja näihin liittyvien psykososiaalisten tekijöiden sekä sukupuolen merkityksen huomioimisesta omassa työssään. 

Koulutusmateriaali soveltuu myös opiskelijoille ja sitä voi hyödyntää osana opetusta.  

Alla oleva kuviosta käy ilmi  koulutusmateriaalin tausta-aineisto (kuvion harmaat osiot) ja sisältöalueet. Osa materiaalista liittyy (1) suoraan asiakastyöhön ja osa (2) työntekijän oman henkilökohtaisen tai työyhteisön ammatillisen osaamisen vahvistamiseksi ja reflektion tueksi. Koulutusmateriaali sisältää myös erillisen oppaan rikostaustaisten parissa tehtävävään työhön sosiaali- ja terveyspalveluissa, joka on välilehdellä "Liitetyt toimintamallit". 

Koulutusmateriaali on pyritty pitämään esitystavaltaan mahdollisimman tiiviinä ja informatiivisena. Näin ollen materiaalien näkökulmat ja sisällölliset painotukset  ovat valikoituja, rajattuja ja enemmän yleisellä kuin yksityiskohtaisella tai tapauskohtaisella tasolla liikkuvia Painotukseen on vaikuttanut koulutusmateriaalin tuottamisen konteksti (RITA -tutkimushanke) ja sitä kautta traumaan, sukupuoleen ja erityisesti naiserityisyyteen kiinnittyvä tarkastelutapa. Samoin tutkimushankkeen kontekstin myötä keskeinen huomio on ollut nimenomaan rikostaustaisissa naisissa, mikä näkyy joiltakin osin esimerkiksi materiaalien otsikoinneissa. Kokonaisuudessaan teemoja, kysymyksiä ja lähestymistapoja on pyritty jäsentämään siten, että niiden soveltuvuus olisi mahdollisimman joustavaa ja eri tilanteisiin sopivaa, ei vain rikostaustaisiin naisia ja heidän tilanteitaan koskettavaa. 

Materiaalia voi hyödyntää oman ajattelun ja työskentelyyn virittäytymisen tukena: 

  • Mitä tämä tarkoittaa minun työssäni tai työyhteisössäni - miten ymmärrän tämän? 
  • Miten voin hyödyntää tätä työssäni tai työyhteisössäni - mitä ajattelen tämän sovellettavuudesta? 
  • Miten voin hyödyntää tätä oman asiantuntijuuteni ja osaamiseni kehittämisessä - mitä uutta voin oppia? 

Materiaalia voi käyttää asiakasprosessin eri vaiheissa ja tilanne- ja asiakaskohtaisen harkinnan ja soveltuvuuden mukaan.  Materiaalin tarkoitus ei ole ohjata traumojen avaamiseen ja käsittelyyn, vaan tukea vaikeista elämänkokemuksista kertovan asiakkaan ja hänen elämäntarinansa kohtaamista ja kuulemista aikuisten parissa tehtävässä työssä sosiaali- ja terveydenhuollon yksikössä, jonka perustehtävä ei liity terapeuttiseen työhön. Tavoitteena on edistää traumaattisiin kokemuksiin liittyvää ymmärrystä sekä asiakkaiden että työntekijöiden näkökulmasta. Käytännöllisenä tavoitteena on tarjota materiaaleihin sisällytetyn tiivistetyn informaation, kysymystenasettelujen, mallintamisen ja esimerkkien kautta välineitä omaan asiakastyöhön, tiimin ja työyhteisön toimintaan. Materiaali tukee ylipäätään haastavien tilanteiden pohdintaa sekä vaikeiden ja sensitiivisten asioiden käsittelyä ja puheeksiottoa. Materiaalia voi hyödyntää asiakkaan psykososiaalisen kokonaistilanteen kartoittamiseen ja toisaalta asiakasprosessin tueksi. 

Käsitteet ja tutkimusperustaisuus

Huomioiden kansainvälisen tutkimuskeskustelun ja käytännön kehittämistyön havainnot koskien haasteita termin traumainformoitu käsitteellistämisessä ja operationalisoinnissa käytämme tässä tutkimus- ja kehittämishankkeessa termiä traumatietoinen kuvaamaan työntekijöiden ja työyhteisön tietoisuuden lisääntymistä traumoista ilmiönä, niiden seurauksista ja heijastumisesta asiakkaan kohtaamiseen. Traumasensitiivisyys puolestaan viittaa traumaa koskevan tiedon soveltamiseen kohtaamisissa ja käytännöissä sekä esimerkiksi työyhteisön kouluttautumiseen. Traumainformoitua työtä ja käytäntöjä (care, practice) voidaan jäsentää jatkumona, jonka alkupisteenä on traumatietoisuuden edistäminen. (esim. Wall et al. 2016; Sweeney & Taggart 2018; Asmussen et al. 2022; Bargeman et al. 2022.) Termiä traumainformoitu käytämme sellaisissa materiaalien osioissa, kun keskeisenä alkuperäisenä lähteenä on käytetty SAMHSA (2014) mukaista jäsentelyä ja määrittelyä. 

Koulutusaineisto on koostettu siten, että sisällön taustatukena on ensisijaisesti  monitieteinen tutkimus ja toissijaisesti harkinnanvaraisesti sovellettu ammattikirjallisuus. Keskeinen sovellettu taustakirjallisuus on erillisenä liitteenä. 

Sivun lopussa oleviin videoihin on mahdollista laittaa tekstitykset päälle. Valitse haluamasi video ja napauta tekstitykset päälle (cc) videon oikeasta alakulmasta.

Viittausohje tällä sivulla ladattavissa olevaan koulutusmateriaaliin: Teija Karttunen, Elli Jutila & Sisko Piippo (2024) Rikostaustaiset naiset palvelujärjestelmässä. Traumatietoisen lähestymistavan perusteita ja sovelluksia käytännön työn tueksi. Innokylän koulutusaineisto. Helsingin & Jyväskylän yliopistot. (https://innokyla.fi/fi/kokonaisuus/rikostaustaiset-naiset-palvelujarjestelmassa/tyoskentelytila)