Ajankäytön riittävyys osallisuustyössä rakentaa luottamusta
Työllisyys-, sosiaali- ja terveyspalveluissa ammattilaisen ajallinen panostus palvelun käyttäjän tilanteen hahmottamiseen vahvistaa palvelun laatua. Luottamuksellisen suhteen syntyminen palvelun käyttäjän ja ammattilaisen välille vie aikaa.
Perustiedot
Toimintamallin nimi
Työllisyys-, sosiaali- ja terveyspalveluissa ammattilaisen ajallinen panostus palvelun käyttäjän tilanteen hahmottamiseen vahvistaa palvelun laatua. Luottamuksellisen suhteen syntyminen palvelun käyttäjän ja ammattilaisen välille vie aikaa.
Toimintamallin kuvaus
Riittävä paneutuminen asiakkaan tilanteeseen lisää työntekijän mahdollisuuksia muodostaa kattava kuva asiakkaan tilanteesta, hyödyntää verkostoja ja löytää apua. Kiireettömyys mahdollistaa myös yhteiskehittämisen, jossa asiakkaat toimivat ammattilaisten kanssa tasavertaisina.
TÄMÄ TOIMINTAMALLI ON OSALLISUUDEN PALANEN
Toimintamalli on kuvattu ja arvioitu ensi sijassa osallisuuden edistämisen näkökulmasta. ”Osallisuuden palaset” edistävät erityisesti heikoimmassa asemassa olevien osallisuutta.
Opioidikorvaushoidossa olevien sosiaalisen osallisuuden vahvistamisen kehittämishankkeen sekä Liftin että Kiertävän kokouksen toiminta kiinnittyy palvelujärjestelmään ja muihin korvaushoidon toteuttajatahoihin (esim. hankkeen hallinnoiva taho A-klinikkasäätiö ja EHYT ry).
Liftin matalan kynnyksen toiminta käynnistyi palvelun käyttäjien ehdotuksesta. He halusivat tehdä korvaushoidon odotustiloista paikkoja, joista saa tukea arkisiin asioihin. Yhteiseen tilaan on ollut mahdollista jäädä viettämään aikaa lääkkeenjaon jälkeen. Samoin kuin idea Lifti-työtoiminnasta, myös idea Kiertävien kokousten kehittämisestä oli palvelun käyttäjien. He havaitsivat, että korvaushoidon toteuttamisen käytännöt vaihtelivat paljon. Eri terveysasemien henkilökunnalla oli erilainen tietämys ja kokemus aiheesta.
Sekä Liftin että Kiertävän kokouksen toiminta on suunnattu opioidikorvaushoidossa oleville sekä ammattilaisille.
Kiire ja riittämätön asiakastuntemus estävät ammattilaisia muodostamasta kokonaisvaltaista kuvaa korvaushoidon kehittämistarpeista.
Yhteisessä kehittämistyössä on mahdollista kokea ammatillista kasvua. Työntekijän tyytyväisyys kasvaa, kun hän ehtii tehdä työnsä kunnolla ja huomaa, että korvaushoidossa olevan on mahdollista nousta myös vaikeasta elämäntilanteesta. Työntekijän usko yhdenvertaiseen suhteeseen korvaushoidossa olevan kanssa vahvistuu.
AIKAA MUUTOKSEN TOTEUTTAMISEEN
Asiakastyön krooninen ajanpuute ja tehokkuusvaatimukset voivat johtaa ammattilaisen riittämättömyyden tunteeseen. Kiire estää ammattilaisia saamasta kunnollista käsitystä asiakkaan koko tilanteesta. Palvelussa ei välttämättä päästä yhteisymmärrykseen asiakkaan tarpeista, eikä löydetä tarvittavaa apua. Kokonaisvaltainen käsitys palvelun käyttäjän tilanteesta vahvistaa myös ammattilaisten omaa osallisuutta työssään. Työtyytyväisyys paranee silloin, kun on riittävästi aikaa tehdä työnsä kunnolla ja onnistuu vahvistamaan asiakkaan toimijuutta. Palvelun käyttäjä voi löytää korvaushoidosta yhteistyön ja kuntoutumisen avulla polun kohti opiskelu- tai työelämää. Yhdessä kehittäminen vaatii avoimuutta ja luottamusta, joiden toteuttaminen ja rakentaminen vaativat aikaa.
OSALLISUUDEN OSA-ALUEET; AJANKÄYTTÖ MAHDOLLISTAA KUULLUKSI TULEMISEN JA OMAAN TYÖHÖN VAIKUTTAMISEN
- Osallisuus omassa elämässä
- Osallisuus vaikuttamisen prosesseissa
- Osallisuus yhteisestä hyvästä
Palvelun käyttäjät tulevat kuulluiksi ja sosiaaliset ja työelämässä tarvittavat taidot vahvistuvat. Ammattilaiset oppivat tuntemaan korvaushoidossa kävijöitä ja pystyvät vastaamaan näiden tarpeisiin paremmin. (1) Korvaushoidossa olijat pääsevät vaikuttamaan hoitoon ja löytävät yhteyksiä voimavaroihinsa ehkä laajemminkin. Ammattilaiset pääsevät vaikuttamaan hoitokäytäntöihin, niihin liittyvään kulttuuriin ja omaan työhönsä. (2) Osallistujat saavat monipuolisempia rooleja (1) panostaessaan yhteiseen hyvään (3).
Toimintamalli on osa laajempaa osallisuuden edistämisen kokonaisuutta, joka kokoaa yhteen vastaavanlaisia heikoimmassa asemassa olevien osallisuutta edistäviä toimintamalleja:
ARVIOINTI (PDF-LIITE)
Malli on arvioitu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksessa kehitettyjen osallisuuden osa-alueiden ja lupaavan käytännön kriteerien näkökulmasta osana Sosiaalisen osallisuuden edistämishanke – Sokran ja ESR TL5 -hankkeiden Osallisuuden palaset -kehittämistyötä.