Aktiivisuuden seurantapalvelu osana kotihoidon asiakkaiden hyvinvoinnin seurantaa
Aktiivisuuden seurantapalvelu tuottaa reaaliaikaista tietoa ja automaattisia, valikoituja hälytyksiä hoitajille ja läheisille kotona asuvan ikäihmisen hyvinvoinnista sekä on apuna palvelutarpeen arvioinnissa.
Suomen väestössä tapahtuu tulevien vuosikymmenten aikana muutoksia, jossa taustalla vaikuttavat syntyvyyden ja kuolemisen aleneminen. On ennustettu, että erityisesti vanhimmissa ikäryhmissä iäkkäiden määrä kasvaa samalla kun lasten ja työikäisten määrä vähenee.
Kansallinen ikäohjelma vuoteen 2030 tavoitteena on ikäkyvykäs Suomi. Ikäohjelmassa määritellään yhteinen suunta ja keinot, joiden avulla varaudutaan väestön ikääntymiseen. Ohjelma kannustaa mahdollisimman toimintakykyiseen ikääntymisen turvaamiseen sekä taloudellisesti, ekologisesti ja sosiaalisesti kestävän palvelujärjestelmän rakentamiseen (STM:n julkaisuja 2020:31).
Laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi 2020–2023 asetti yhdeksi keinoksi ikäystävällisen Suomen tavoittelussa digitalisaation ja teknologian hyödyntämisen.
Ikäihmisten väestönosan kasvun myötä ja vähenevien työntekijämäärien vuoksi tarvitaan uusia teknologisia ratkaisuja tukemaan ikäihmisten kotona asumista ja ehkäisemään raskaimpiin palveluihin siirtymistä. Tarvitaan toimintamalleja, joiden kautta on saatavilla tietoa tarvelähtöisistä teknologioista, niiden hyödyistä ja vaikutuksista.
Toimintamallissa tarkoituksena oli selvittää, mitä lisäarvoa aktiivisuuden – ja univalverytmin seurantapalvelu tuo asiakkaille, heidän läheisilleen ja heidän hoitoonsa osallistuville ammattilaisille. Asiakkaat olivat pääsääntöisesti muistisairaita.
Oletuksena oli, että sensoreista saatava aktiviteettitieto auttaa SAS-lähetteen laatimisessa sellaisten asiakkaiden kohdalta, joiden kotona pärjääminen on vaakalaudalla. Kuntouttavan arviointijakson asiakkaiden kohdalla aktiviteettitiedosta oletetaan saatavan apua päätöksenteossa siitä, siirtyykö asiakas palveluihin vai tehdäänkö hänelle kielteinen päätös. Mallin myötä on myös tarve saada tietoa asiakkaiden toiminnasta kotona silloin, kun asiakkaan luona ei ole heidän läheisiään tai hoitajia. Pystyykö muistisairas edelleen toimimaan rutiinilla esim. ravitsemuksen suhteen, vaikka päätöksentekokyvyssä on alenemaa? Tällaisen datan hyödyntäminen asiakkaan hoidossa auttaa asiakasta parhaimmillaan vielä jatkamaan asumista omassa kodissaan laitoshoitoon siirtymisen sijaan. Omassa kodissa selviytyminen on kuitenkin monen toive.
Kotona asumista tukevan teknologian käyttöönotto linkittyy Etelä-Karjalan hyvinvointialueen strategian kärkiin, jotka ovat: henkilöstöön panostaminen, prosessit ja sujuvuus sekä palveluiden porrastus. Näillä toiminnan periaatteilla Etelä-Karjalan hyvinvointialue suuntaa palvelujaan, toimintojaan ja kehittämistään. Strategiaa kuljetetaan arkeen toimintakyky-, digitalisaatio- ja työhyvinvointiohjelman avulla. Tarkoituksena on helpottaa niin asiointia kuin työn tekemistä.
Visiomme:
Olemme edelläkävijäyhteisö, jonka vuoksi hyvinvointialueellamme on saavutettavat palvelut, Suomen hyvinvoivin väestö ja onnellisimmat työntekijät.
Missiomme:
Toimintamme lisää asukkaidemme terveyttä, toimintakykyä ja turvaa läpi elämän.
Arvot:
- Mie turvaan.
- Mie uskallan.
- Mie vastaan.
- Mie välitän.
Pystytään paremmin ennakoimaan ikäihmisten toimintakyvyssä tapahtuvia muutoksia ja reagoimaan niihin ajoissa.
Lyhyen aikavälin vaikutukset kohdistuvat palveluvalikoiman laajenemiseen uutta teknologiaa otettaessa käyttöön ja työn tekemisen muutoksen aikaan saamaan työhyvinvoinnin paranemiseen.
Pitkän aikavälin vaikutuksia ovat palvelujärjestelmän kehittyminen kustannustehokkaasti vastaamaan nykyistä paremmin muuttuvia ja kasvavia asiakastarpeita huomioiden asiakaan yksilölliset tarpeet ja tietoturva.
Arviointikysymykset:
1. Tukeeko asiakkaan kotona sensoreilla kerätty aktiviteettitieto ammattilaista asiakkaan hoidossa?
2. Lisääkö asiakkaan kotoa sensoreilla kerätty aktiviteettitieto asiakkaan / läheisen kokemaa turvallisuuden tunnetta
Mittarit: Asukkaiden, heidän omaistensa ja ammattilaisten palautekyselyt, RAI-arviointi sekä tukipyyntöjen määrä.
Kohderyhmänä ovat osa Etelä-Karjalan hyvinvointialueen Ruokolahti-Vuoksenniskan säännöllisen kotihoidon asiakkaat, joiden kotona asumisen pärjääminen vaatii toimintakyvyn / terveydentilan seurantaa. Lisäksi kohderyhmänä ovat kuntouttavan arviointijakson asiakkaat, joiden kohdalla seurantapalvelu auttaa päätöksentekoa.
Odotettu tulos:
1. Sensoreista saatava aktiviteettitieto auttaa SAS-lähetteen laatimisessa sellaisten asiakkaiden kohdalta, joiden kotona pärjääminen on vaakalaudalla.
2. Kuntouttavan arviointijakson henkilöt; siirtyvätkö palveluihin vai tehdäänkö kielteinen päätös?
Asiakasymmärrystä on kerrytetty eri tilaisuuksissa ja kohtaamisissa keskustelemalla ja kertomalla kohderyhmälle ja heidän läheisilleen eri teknologialaitteiden hyödyistä ikääntyneiden arjessa.
Palvelun sopivuutta asiakkaille ja pilotissa oleville läheisille on kartoitettu palautekyselyillä suullisesti ja kirjallisesti (väli- ja loppuarviointi).
Alla linkkejä, jotka löytyvät Innokylästä ja Theseus opinnäytetöistä