Älykäs lääkedosetti lääkehoidon tukena kotihoidossa
Älykkään lääkedosetin käyttö kotihoidon asiakkailla, jotka odottavat koneellista annosjakelu -palvelua tai eivät sovellu koneellisen annosjakelun tai lääkerobotin käyttäjäksi, mutta hyötyvät digitaalisesta lääkeannostimesta.
Toimintamallin nimi
Älykkään lääkedosetin käyttö kotihoidon asiakkailla, jotka odottavat koneellista annosjakelu -palvelua tai eivät sovellu koneellisen annosjakelun tai lääkerobotin käyttäjäksi, mutta hyötyvät digitaalisesta lääkeannostimesta.
Älykäs lääkedosetti tarjoilee asiakkaalle lääkkeet lääkekipossa ääniohjauksen ja valaistuksen tuella. Kotihoito jakaa lääkkeet kippoihin, jotka laite tarjoilee määriteltyinä kellon aikoina. Pitkäaikaislääkkeiden lisäksi on mahdollista tarjoilla tarvittaessa otettavat lääkkeet etätarjoiluna. Lääkkeen ottamatta jättämisestä ja lääkkeiden loppumisesta hälytykset menevät turvapalvelun hälytyskeskukseen, joka tarjoilee lääkkeet etänä. Teknisistä vioista menee hälytys turvapalvelun hälytyskeskukseen ja yritykselle.
Suomessa väestö vähenee ja ikääntyy tulevina vuosikymmeninä, samalla sosiaali- ja terveyspalveluiden tarve kasvaa. Suomen vanhuspoliittisena linjauksena on tukea ikäihmisten kotona asumista, myös säännöllisten palvelutarpeiden ilmaantuessa. Laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi 2020–2023 asettaa yhdeksi keinoksi ikäystävällisen Suomen tavoittelussa digitalisaation ja teknologian hyödyntämisen. Hallituksen linjaamassa sote-uudistuksessa tavoitteena on vahvistaa perustason palveluja sekä siirtää painopistettä ehkäisevään työhön.
Oulun kaupungin hyvinvointipalveluiden tavoitteena on, että ikäihminen pystyy elämään ja asumaan kotonaan mahdollisimman toimintakykyisenä ja turvallisessa ympäristössä pitkään ja hän pystyy ylläpitämään mahdollisimman itsenäisesti terveyttään ja hyvinvointiaan. Lisäksi tavoitteena on, että asukaskohtaiset kustannukset laskevat ikäihmisten palveluissa ja ikäihminen saa sairaanhoidollisen ja lääketieteellisen tutkimuksen ja hoidon oikeaan aikaan kotona tai palvelukodissa.
Lähteet:
Ikävoimainen Oulu - Oulun kaupungin ikääntymispoliittinen ohjelma 2021–2030
Älykästä lääkedosettia kokeiltiin Oulun kaupungin kotihoidossa. Kotihoidon palveluja voi saada, jos kotona selviytyminen on vaikeutunut ja tarvitsee säännöllistä henkilökohtaista apua päivittäisiin toimintoihin. Syynä voi olla sairaus, vammaisuus tai jokin muu. Kotihoidon palveluita myönnetään yksilöllisen palvelutarpeen arvioinnin perusteella.
Kotihoito tarkoittaa kotipalvelua ja kotisairaanhoitoa sekä muita kotona selviytymisen tueksi tarjottavia tukipalveluja, esimerkiksi ateria-, turva- ja kuljetuspalvelua sekä kuntouttavaa päivätoimintaa. Kotihoitoa voidaan toteuttaa myös osin tai kokonaan etäkotihoitona.
Kotihoidon palveluja voi saada ympäri vuorokauden seitsemänä päivänä viikossa. Säännöllisestä kotihoidosta, jossa asiakkaan luona käydään vähintään kerran viikossa tai johon otetaan yhteys, tehdään suunnitelma asiakkaan ja tarvittaessa omaisten kanssa.
Kotihoidon sairaanhoitajat arvioivat omien asiakkaidensa lääkehoidon tuen tarvetta sekä, tarvitseeko ja hyötyykö asiakas digitaalisesta lääkeannostelijasta. Sairaanhoitajat kertoivat asiakkaille mahdollisuudesta kokeilla lääkeautomaattia ja pyysivät heiltä suostumuksen kokeiluun osallistumisesta.
Kokeilu toteutettiin Oulun kaupungin kotihoidossa huhtikuusta 2022 alkaen. Kokeilussa oli 10 laitetta, joita kokeili 11 asiakasta. Pääkäyttäjinä toimivat sairaanhoitajat ylläpitivät asiakastietoja webliittymän kautta. Pääkäyttäjät saivat koulutuksen yrityksen toimesta. Kotihoidossa järjestettiin yhteensä 29 koulutusta hanketyöntekijöiden toimesta 115 hoitajalle. Hoitajat jakoivat lääkkeet laitteeseen ja tarjoilivat tarvittaessa otettavat tai unohtuneet lääkkeet etäyhteydellä mobiililiittymän kautta. Asiakasryhmiä oli kaksi: 1) uudet asiakkaat, jotka odottivat koneellisen annosjakelun aloittamista sekä 2) asiakkaat, jotka eivät sovellu koneellisen annosjakelun tai lääkerobotin käyttäjäksi. Ryhmässä 1 oli seitsemän asiakasta ja ryhmässä 2 neljä asiakasta.
Uudet asiakkaat, jotka tarvitsevat apua lääkehoidosta huolehtimiseen, pystyivät toteuttamaan itsenäistä lääkkeenottoa lääkedosetin avulla. Laitteen avulla asiakkaan hyvinvointi parani ja lääkärikäynnit vähenivät, kun lääkkeiden annostelu oli säännöllistä ja oikea-aikaista. Älykäs lääkedosetista hyötyivät asiakkaat, joilla oli vaikeuksia ottaa lääkkeet annosjakelupussista. Etäohjaus mahdollisti aktiivisten asiakkaiden lääkkeiden mukaan ottamisen matkalle ilman hoitajan ylimääräistä käyntiä. Suurin osa hoitajista koki laitteen hyödyllisenä uusille, annosjakelua odottaville asiakkaille. Asiakkaat siirtyivät käyttämään toista digitaalista lääkeannostelijaa annosjakelun alettua.
Älykäs lääkedosetista hyötyivät asiakkaat, joilla oli vaikeuksia ottaa lääkkeet annosjakelupussista. Lähes kaikki hoitajat kokivat laitteen hyödyllisenä asiakkaille, jotka eivät sovellu annosjakelupalvelun ja lääkerobotin käyttäjiksi. Asiakkaat ovat kiinnostuneita käyttämään laitetta myös jatkossa.
Etäohjaus mahdollisti aktiivisten asiakkaiden lääkkeiden mukaan ottamisen matkalle ilman hoitajan ylimääräistä käyntiä. Lähes kaikki hoitajat olivat sitä mieltä, että lääkedosetin käyttöä tulee jatkaa lääkerobotin rinnalla asiakkaan tarpeiden ja toimintakyvyn mukaisesti.
Asiakkaat ja hoitajat kokivat lääkedosetin helppokäyttöiseksi. Laitteeseen kuuluva web- ja mobiilisovelluksen käyttö koettiin myös helppona, joskin hitaana. Lääkkeiden jakaminen ja annostuksen muuttaminen koettiin helppona laitteen avulla asiakkaille, joiden lääkeannostus on vaihtelevaa. Lääkkeiden jakaminen kippoihin ja lääkekippojen täyttö laitteeseen koettiin osittain epäkäytännölliseksi. Teknisiä virhetilanteita oli vähän. Yksi asiakkaista kallisteli alussa laitetta, aiheuttaen lääkekuppien kaatumisen myötä laitteen jumittamisen. Kokeilun aikana osassa laitteista ilmeni kytkinvika, jonka vuoksi kaikki laitteet vaihdettiin uusiin.
Kustannussäästöjä saavutettiin, kun hoitajien käyntejä saatiin vähennettyä lääkedosetin avulla. Lääkedosetin käyttö vapautti käyntiaikoja, jolloin hoitajan käynti voitiin toteuttaa ruuhka-ajan ulkopuolella. Lääkkeiden etätarjoilun avulla hoitajan ei tarvinnut tehdä ylimääräistä käyntiä, mikäli lääke jäi ottamatta tai asiakas tarvitsi osan lääkkeistä mukaansa lähtiessään matkoille. Asiakkaan kotona olevat lääkkeet saatiin käytettyä ennen koneelliseen annosjakeluun siirtymistä.