Apteekkikonsultaatiochat sujuvoittaa yhteistyötä, HYVAEP (RRP, P4, I4)

Apteekkikonsultaatiochatin tarkoituksena on sujuvoittaa apteekin ja lääkäreiden yhteistyötä. Apteekin farmaseutit voivat helposti konsultoida reseptiasioissa digilääkäriä chat-palvelun kautta puhelinsoiton sijaan. 

Toimintamallin nimi
Apteekkikonsultaatiochat sujuvoittaa yhteistyötä, HYVAEP (RRP, P4, I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Apteekkikonsultaatiochatin tarkoituksena on sujuvoittaa apteekin ja lääkäreiden yhteistyötä. Apteekin farmaseutit voivat helposti konsultoida reseptiasioissa digilääkäriä chat-palvelun kautta puhelinsoiton sijaan. 

Toteutuspaikka
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue yhteistyössä alueen avoapteekkien kanssa
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Sanna Tikka

Luotu

23.06.2025

Viimeksi muokattu

26.06.2025
Ratkaisun perusidea

Apteekkikonsultaatiochat-toimintamallissa osa apteekkien yhteydenotoista ohjataan puhelun sijaan chattiin. Apteekeille laaditaan lista asioista, joissa voi ottaa yhteyttä chatin kautta. Chatissa käsiteltävät asiat on rajattu kiireellisiin yhteydenottoihin. Chatin kautta apteekki saa yhteyden suoraan hyvinvointialueen digilääkäriin. Apteekin konsultaatio perustuu tarpeeseen ja velvollisuuteen ottaa lääkäriin yhteyttä reseptin toimittamiseen tai lääkehoidon turvallisuuteen liittyvissä asioissa. Yhteydenotto tehdään siis samoin perustein kuin nykyisin, mutta yhteydenottokanava on uusi.

Toimintaympäristö

Lääkehoitoon liittyvät ongelmat ja mahdolliset riskit ovat yleisiä ja aiheuttavat runsaasti yhteydenottoja ja käyntejä terveydenhuollossa. Tutkimusten mukaan esimerkiksi lähes neljänneksen iäkkäiden erikoissairaanhoidon päivystyskäynneistä arvioidaan aiheutuvan lääkehaitoista. Lääkehoitoon liittyvien ongelmien ja mahdollisten riskien tunnistaminen, ratkaiseminen ja ennaltaehkäisy ovat kliinisen farmasian palveluiden keskeistä sisältöä. Kliinisen farmasian palveluilla (mm. lääkitystiedon ajantasaistaminen, lääkeneuvonta, lääkityksen tarkistus, lääkehoidon arviointi) voidaan edistää lääkitysturvallisuutta ja saavuttaa kustannushyötyjä. 

Kliinisen farmasian palveluita voidaan rajallisten resurssien vuoksi kohdentaa vain osalle potilaista. Suuri osa lääkitykseen liittyvistä ongelmista ja lääkehoidon riskitilanteista voidaan tunnistaa avoapteekeissa, joissa on vuosittain eniten asiakaskäyntejä muihin terveydenhuollon yksiköihin verrattuna. Yhteistyön kehittäminen hyvinvointialueen ja avoapteekkien välillä mahdollistaa apteekkien ammattilaisten kliinisen farmasian osaamisen hyödyntämisen osana potilaan hoitoa. 

Apteekkikonsultaatiochat-palvelu mahdollistaa ammattilaisten välisen viestinnän apteekkien ja terveydenhuollon välillä. Lisäksi chat-palvelu mahdollistaa palvelun tuottamisen etänä, mikä osaltaan lisää palvelun saavutettavuutta koko hyvinvointialueella. 

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Sote-apteekkareiden ja lähiterveyspalveluiden yhteistyöpalavereissa on kartoitettu apteekkien ajatuksia mm. yhteydenottojen aiheista ja yhteydenottokanavista sote-keskuksiin, odotuksista ja ideoista OmaEP-digipalvelun hyödyntämiseen apteekkien ja sote-keskusten välisessä yhteistyössä ja apteekkien roolista asiakkaan lääkehoitoprosessissa.   

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Lähiterveyspalveluiden johto ja on sitoutunut toimintamallin käyttöönottoon ja muutoksiin toimintatavoissa. Apteekkien ammattilaisten rooli konsultaatioiden toteutumisessa on merkittävässä asemassa ja vaikuttaa palvelun vakiintumiseen. 

Apteekkikonsultaatiochat-toimintamallia  pilotoidaan yhden Seinäjoen alueen apteekin ja Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen digilääkäreiden välisessä konsultaatiossa. Pilotoinnin kestoksi on määritelty vuosi 2025. Toimintamalliin nimetty ohjausryhmä arvioi pilotin tuloksia ja jatkoa sekä mahdollista laajentamista. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Apteekkikonsultaatiochat-toimintamallia pilotoidaan yhden Seinäjoen alueen apteekin ja Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen digilääkäreiden välisessä konsultaatiossa. Pilotoinnin kestoksi on määritelty vuosi 2025. Toimintamalliin nimetty ohjausryhmä arvioi pilotin tuloksia ja jatkoa. Ensimmäinen väliarvio tehdään noin kahden kuukauden jälkeen aloituksesta. Väliarvioiden perusteella pilottia voidaan mahdollisesti laajentaa useampiin apteekkeihin. Arvioinnin tueksi apteekkia pyydetään seuraamaan päiväkohtaisesti asioita, joista on otettu yhteyttä chat-lääkäriin ja ratkesiko asia. Digialustalta on mahdollista saada seurantatietoa apteekin chat-jonosta tulleista yhteydenotoista (esim. yhteydenottojen määrä ja vasteajat). Apteekin kanssa käydään arviointikeskustelua ja selvitetään digilääkäreiden kokemuksia chat-konsultaatioista.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Digitaalisten palveluiden käyttöönotto vaatii systemaattisuutta. Kun mukana on avoapteekki ulkoisena toimijana täytyy, toimintamalli, vastuut ja esimerkiksi asiakastietojen turvalliseen käsittelyyn liittyvät vastuut olla selkeästi kuvattuna. 

Kansikuva
Kädessä puhelin, jonka ruudulla näkymä OmaEP digipalvelusta

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä