Apteekkikonsultaatiochat sujuvoittaa yhteistyötä, HYVAEP (RRP, P4, I4)

Apteekkikonsultaatiochatin tarkoituksena on sujuvoittaa apteekin ja lääkäreiden yhteistyötä. Apteekin farmaseutit voivat helposti konsultoida reseptiasioissa digilääkäriä chat-palvelun kautta puhelinsoiton sijaan. 

Model name
Apteekkikonsultaatiochat sujuvoittaa yhteistyötä, HYVAEP (RRP, P4, I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Apteekkikonsultaatiochatin tarkoituksena on sujuvoittaa apteekin ja lääkäreiden yhteistyötä. Apteekin farmaseutit voivat helposti konsultoida reseptiasioissa digilääkäriä chat-palvelun kautta puhelinsoiton sijaan. 

Toteutuspaikka
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue yhteistyössä alueen avoapteekkien kanssa
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Sanna Tikka

Luotu

23.06.2025

Viimeksi muokattu

01.08.2025
Ratkaisun perusidea

Apteekkikonsultaatiochat-toimintamallissa osa apteekkien yhteydenotoista ohjataan puhelun sijaan chattiin. Apteekeille laaditaan lista asioista, joissa voi ottaa yhteyttä chatin kautta. Chatissa käsiteltävät asiat on rajattu kiireellisiin yhteydenottoihin. Chatin kautta apteekki saa yhteyden suoraan hyvinvointialueen digilääkäriin. Apteekin konsultaatio perustuu tarpeeseen ja velvollisuuteen ottaa lääkäriin yhteyttä reseptin toimittamiseen tai lääkehoidon turvallisuuteen liittyvissä asioissa. Yhteydenotto tehdään siis samoin perustein kuin nykyisin, mutta yhteydenottokanava on uusi.

Toimintaympäristö

Apteekkikonsultaatiochat-palvelu mahdollistaa ammattilaisten välisen viestinnän apteekkien ja terveydenhuollon välillä. Lisäksi chat-palvelu mahdollistaa palvelun tuottamisen etänä, mikä osaltaan lisää palvelun saavutettavuutta koko hyvinvointialueella. 

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Sote-apteekkareiden ja lähiterveyspalveluiden yhteistyöpalavereissa on kartoitettu apteekkien ajatuksia mm. yhteydenottojen aiheista ja yhteydenottokanavista sote-keskuksiin, odotuksista ja ideoista OmaEP-digipalvelun hyödyntämiseen apteekkien ja sote-keskusten välisessä yhteistyössä ja apteekkien roolista asiakkaan lääkehoitoprosessissa.   

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Lähiterveyspalveluiden johto ja on sitoutunut toimintamallin käyttöönottoon ja muutoksiin toimintatavoissa. Apteekkien ammattilaisten rooli konsultaatioiden toteutumisessa on merkittävässä asemassa ja vaikuttaa palvelun vakiintumiseen. Myös digilääkäreiden rooli konsultaatioiden toteutumisessa on merkittävä. Lääkäriresurssi on huomioitava ja arvioitava asia erityisesti toiminnan laajentamisen yhteydessä, jos koko hyvinvointialueen apteekkien yhteydenotot ohjautuvat usean sote-keskuksen sijaan digilääkäreille. 

Apteekkikonsultaatiochat-toimintamallia  pilotoidaan yhden Seinäjoen alueen apteekin ja Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen digilääkäreiden välisessä konsultaatiossa. Pilotoinnin kestoksi on määritelty vuosi 2025. Toimintamalliin nimetty ohjausryhmä arvioi pilotin tuloksia ja jatkoa sekä mahdollista laajentamista. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Apteekkikonsultaatiochat-toimintamallia pilotoidaan yhden Seinäjoen alueen apteekin ja Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen digilääkäreiden välisessä konsultaatiossa. Pilotoinnin kestoksi on määritelty vuosi 2025. Toimintamalliin nimetty ohjausryhmä arvioi pilotin tuloksia ja jatkoa. Ensimmäinen väliarvio tehdään noin kahden kuukauden jälkeen aloituksesta. Väliarvioiden perusteella pilottia voidaan mahdollisesti laajentaa useampiin apteekkeihin. Palaute chatin kautta tehdyistä yhteydenotoista saadaan chatin palaute-osion avulla, jossa seurataan mm. yhteydenoton syytä ja ratkesiko asia. Digialustalta on mahdollista saada seurantatietoa apteekin chat-jonosta tulleista yhteydenotoista (esim. yhteydenottojen määrä ja vasteajat). Apteekin kanssa käydään arviointikeskustelua ja selvitetään digilääkäreiden kokemuksia chat-konsultaatioista.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Digitaalisten palveluiden käyttöönotto vaatii systemaattisuutta. Kun mukana on avoapteekki ulkoisena toimijana täytyy, toimintamalli, vastuut ja esimerkiksi asiakastietojen turvalliseen käsittelyyn liittyvät vastuut olla selkeästi kuvattuna. 

Kansikuva
Kädessä puhelin, jonka ruudulla näkymä OmaEP digipalvelusta

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä