Yhteistyömalli (case manager), Satakunnan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)

Luodaan moniammatillinen yhteistyömalli, joka vastaa erityisen tuen tarpeessa olevien kotona asuvien ikääntyneiden tarpeisiin.

Toimintamallin nimi
Yhteistyömalli (case manager), Satakunnan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Luodaan moniammatillinen yhteistyömalli, joka vastaa erityisen tuen tarpeessa olevien kotona asuvien ikääntyneiden tarpeisiin.

Toteutuspaikka
Satakunnan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Satakunnan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Luotu

20.1.2025

Viimeksi muokattu

14.11.2025
Ratkaisun perusidea

Yhteisasiakkailla tarkoitetaan paljon palveluja tarvitsevia tai käyttäviä asiakkaita, jotka asioivat monessa eri sosiaali- ja terveydenhuollon palvelussa. Yhteistyömallin avulla tehostetaan ikääntyneiden palvelujen ja muiden sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen yhteistyötä. Näin mahdollistetaan moniammatillisen tiimin avulla yhteisasiakkaiden paras mahdollinen palvelukokonaisuus. Tiimiin kootaan ammattilaiset asiakkaan tarpeiden mukaan, pääosin sote-ammattilaisista, mutta mukana voi olla myös kolmannen sektorin asiantuntijoita sekä asiakkaan lähiverkostoa. Asiakkaiden asiat ohjautuvat tiimiin palveluohjaajan kautta. Vastuutyöntekijä toimii asiakkaan asioiden hoitajana prosessin ajan ja nimetään asiakkaan tarpeiden perusteella. Tiimi kokoontuu vain asiakkaan suostumuksella. Asiakas on osallinen oman tilanteensa arviointiin, palvelujensa ja hoitonsa suunnitteluun, toteutukseen ja seurantaan. 

Toimintaympäristö

Palveluja tarvitsevien ikääntyneiden määrä kasvaa ja muistisairaudet yleistyvät. Yhteisasiakkaat, eli paljon palveluja tarvitsevat ja käyttävät asiakkaat, aiheuttavat merkittäviä kustannuksia. Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaista noin 10 prosentille kertyy noin 80 prosenttia sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen käytön kustannuksista. Ammattilaisten välisen yhteistyön kehittäminen asiakkaan parhaaksi vaatii eri osapuolten tehtävien ja roolien selkeyttämistä, sujuvaa tiedonkulkua sekä yhteisten toimintamallien ja uusien työskentelytapojen kehittämistä. Yhteisasiakkaiden mutkikkaat asiat ratkottiin aiemmin pääasiassa yksittäisten työntekijöiden tai työparien avulla.

Satakunnan hyvinvointialueen strategian mukaisesti palveluja kehitetään laajassa yhteistyössä ja tieto, tutkimus ja käytännön kokeilut ohjaavat kohti vaikuttavia toimintamalleja. Yhteistyömallin kehittäminen rakentuu niin asiakkaan, ammattilaisen kuin organisaationkin näkökulmasta. Sosiaalisesti ja yhteiskunnallisesti yhteistyömalli edistää  palvelujen saatavuutta ja saavutettavuutta ikääntyneillä, joilla on paljon palvelutarvetta tai yhteistyöllä ratkottavia, moniammatillisia haasteita.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Toimintamallin kohderyhmänä ovat erityisen tuen tarpeessa olevat, kotona asuvat ikääntyneet.

Paljon palveluja tarvitsevat asiakkaat tarvitsevat monialaisesti terveyden- ja sosiaalihuollon palveluja. He voivat olla esimerkiksi omaishoitajia tai monisairaita ikääntyneitä, joiden palvelujen tarve jatkuu pitkään ja rinnalle saattaa syntyä myös uusia tarpeita.

Paljon palveluja käyttävillä asiakkailla tarkoitetaan henkilöitä, joka käyttävät palveluja paljon, mutta tarpeet ja palvelut eivät kohtaa. He saattavat esimerkiksi toistuvasti olla yhteydessä väärään palvelutahoon tai heidän asiansa ovat pirstaleisina palvelukentässä ilman kokonaisvaltaista hallintaa.

 Asiakkaalla on toistuvaa häiriökysyntää (ei ole saanut / on saanut osittain / on saanut väärää palvelua). Taustalla on yleensä useampi syy yhdessä: muistisairaus, monisairaus, mielenterveys- ja/tai päihdeongelma, yksinäisyys, taloudelliset asiat, osaamattomuus etsiä palvelua tai hoitaa asioitaan sähköisesti.

Toimintamallin suunnittelussa on osallistettu asiakkaiden tarpeet parhaiten tuntevia, moniammatillisia sidosryhmiä, jotka toimivat yhteistyömallissa asiantuntijaroolissa. Liitteenä sidosryhmille osoitetun kyselyn tulokset paljon palvelua tarvitsevista ja käyttävistä ikääntyneistä asiakkaista.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toiminnan käyttöönotto ja juurruttaminen vaatii aikaa. Yhteistyömallin käyttöönottoa edistetään ammattilaisviestinnällä. Myös asiakkaille viestitään toimintamallista. Yhteistyöverkostoja muodostaessa toiminta on suunniteltava niin, että yhteistyö perustuu mahdollisimman monialaiseen hyötyyn. Resurssit kohdennetaan mallissa asiakkaan todellisten tarpeiden mukaisesti. Asiakkaita informoidaan toiminnan tarkoituksesta ja hyödyistä. Tämä varmistaa asiakkaan ymmärryksen, osallistumisen ja sitoutumisen toimintamalliin sekä saatavan hyödyn mallista.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Asiakasnäkökulmasta tuloksia toimintamallin pilotoinnista ei saatu. Kahden kuukauden pilotoinnin aikana yhtään toimintamallin sisäänottokriteerit täyttävää asiakasta ei tavoitettu. Yhteisasiakkaat, jotka löytyivät, olivat kohderyhmään verrattuna liian nuoria, toiselta paikkakunnalta tai heille saatiin palvelu, joka pystyi vastaamaan heidän palvelutarpeeseensa. Myös palveluista ja yhteistyöstä kieltäytyjiä oli asiakkaissa. 

Ammattilaisnäkökulmasta toimintamallin suunnittelussa ja pilotoinnissa yhteistyötä kehitettiin viemällä aiemmin puuttunutta tietoa palveluista, palvelujen sisällöstä ja toimijoista sote-yhdyspinnoille. Yhteistyö sote-keskuksen monialaisen tiimin kanssa, jossa palveluohjaaja edusti ikääntyneiden palveluja, päästiin käynnistämään.

Ammattilaisten yhteydenottoja helpottamaan luotiin ns. yhteystietolista, johon koottiin ikääntyneiden palvelut, vammaispalvelut, päihde- ja mielenterveyspalvelut sekä paikallisen sote-keskuksen palvelut. Listalle koottiin lisäksi kolmannen ja julkisen sektorin auttajatahojen yhteystietoja. Listan toivotaan jatkossa edistävän ja nopeuttavan yhteydenottoja eri ammattiryhmien välillä sekä helpottavan oikeiden yhteystietojen löytymistä. Työkaluiksi ikääntyneiden palveluiden palveluohjaajalle tai vastuutyöntekijälle työstettiin esite asiakkaalle ja asiakkaan suunnitelmalomake, joka tukee yksilöllistä palvelusuunnittelua sekä kokoaa yhteen tiedot jo kokeilluista palveluista, asiakkaan vahvuuksista ja hänen tavoitteistaan.

Sidosryhmien ammattilaisille suunnatussa pilotin loppukyselyssä 63% vastaajista koki tiedon lisääntyneen ikääntyneiden palveluiden tai muiden toimijoiden palveluista. Vastaajista 35% ei kokenut tiedon lisääntyneen ja 2% heistä ei osannut sanoa tuloksesta. Lisää tietoa ikääntyneen yhteisasiakkaan auttamisesta moniammatillisesti koki saaneensa 63,5% vastanneista, kun taas 36,5% ei kokenut sitä saaneensa. Puolet vastaajista (50%) koki yhteistyömahdollisuuksien lisääntyneen, 39% ei kokenut ja 11% ei osannut sanoa. Yhteistyömallin yhteystietolistasta koki saaneensa apua tai hyötyä jopa 73% vastaajista. Kuitenkin 25% vastaajista ei siitä hyötynyt tai 2% ei osannut sanoa. Ikääntyneiden asiakasohjauksen viranomaislinjan ja sen puhelinnumeron tunsi suurin osa eli 81% vastaajista. Noin viidesosalle (19%) se oli kuitenkin vielä vieras. Kirjaamisen ja tiedonhaun selkeytymisessä vastaukset jakautuivat tasan. 47% vastaajista koki tiedonhaun selkeytyneen ja 47% ei sitä kokenut. Yhteisen viestinnän koki kehittyneen 14% vastaajista. Heistä 63% ei kokenut viestinnän kehittyneen ja 23% ei osannut siitä sanoa.

Jatkokehittämiskohteiksi sidosryhmien ammattilaiset listasivat mm. 

  • Kirjaamisen ja eri tietojärjestelmien haasteet
  • Koulutukset haastavan elämäntilanteen puheeksi ottoon
  • Eri ammattilaisten työnkuvien avaamisen, jotta kaikilla tieto niiden sisällöstä
  • Yhteistyön vahvistamisen eri palveluiden (mielenterveys- ja päihdepalvelut, vammaispalvelut, ikääntyneiden palvelut) välillä
  • Viestinnän kehittämisen

Pilottialueen ikääntyneiden palveluiden palveluohjaajille (8) tehdyssä erillisessä haastattelussa/kyselyssä liian lyhyt pilotointiaika sai moitteita. Toimintamallia ei heidän mielestä päästy kunnolla kokeilemaan eikä panostettuja resursseja hyödyntämään. Pilottiin laaditut dokumentit, esite ja suunnitelma, koettiin palveluohjaajien mielestä helppokäyttöisiksi. Konkreettiset työkalut ja puheeksi oton hyödyntäminen nousivat keskusteluissa ikääntyneiden haastavien elämäntilanteiden hallinnasta. Yhteisen viestinnän kehittämiseksi toivottiin kirjaamisen, tietojen luovutuksen ja tiedonsaannin kehittämistä.

Toimintamallin kehittäminen jatkuu hyvinvointialueella pilotoinnin jälkeen .

Vinkit toimintamallin soveltajille

Yhteistyötä on tärkeää vahvistaa kaikkien niiden toimi- ja vastuualojen kanssa, joihin yhteisasiakas liittyy. Yhteistyömallin monialainen tiimi muodostetaan asiakkaan tarpeiden mukaisesti eri osaamisalueiden (terveydenhuolto, sosiaalihuolto, järjestöt, vapaaehtoistoiminta ) asiantuntijoista.

Toimintamallin kehittämisessä ja toiminnassa tulee huomioida asiakkaiden tietojen vaihtoon liittyvät esteet (tietosuoja, lainsäädäntö), varmistaa asiakkaiden osallistaminen tavoitteiden ja keinojen määrittelyssä sekä huomioida yksilöllinen hoidon suunnittelu, toteutus ja seuranta monialaisen tiimin avulla.

Laajan yhteistyön onnistumiseen vaikuttavat monet tekijät niin työntekijöissä kuin asiakkaassa. Avusta kieltäytyneiden auttamiseksi toiminta on saatava riittävän läpinäkyväksi ja hyvin perustelluksi, jotta apua uskalletaan ottaa vastaan. Asiakaskohtaamisen vaikuttavuudella ja asiantuntijoiden ammattitaidolla on suuri merkitys tämäntyyppisen toimintamallin kehittämisen onnistumisessa.

Oikeiden asiakkaiden löytymisessä yhteistyötä esimerkiksi akuuttipalveluiden ja päihde- ja mielenterveyspalveluiden kanssa on ikääntyneiden palveluissa lisättävä. Tehokkaampaan tiedonsiirtoon panostaminen ja sen mahdollistaminen edistää asioiden nopeampaa hoitamista. Tärkeiden tietojen ja havaintojen kerääminen helposti löydettävään paikkaan helpottaa ammattilaisten yhteistyötä.