Ensilinjan toimintamalli mielenterveys- ja päihdepalveluissa Keski-Suomen hyvinvointialueella (RRP, P4, I1)
Toimintamallin tavoitteena on kuvata mielenterveys- ja päihdepalvelujen ensilinjaa ja siinä työskentelevien sairaanhoitajien työnkuvaa.
Toimintamallin nimi
Toimintamallin tavoitteena on kuvata mielenterveys- ja päihdepalvelujen ensilinjaa ja siinä työskentelevien sairaanhoitajien työnkuvaa.
Toimintamallin tavoitteena on estää mielenterveyteen ja jaksamiseen liittyvien oireiden ja tilanteiden paheneminen sekä pitkäkestoisen palvelutarpeen syntyminen. Lisäksi tavoitteena on tunnistaa pidempiaikaista hoitoa ja tukea tarvitsevat nykyistä varhaisemmassa vaiheessa. Ensilinjassa työskentelee kokeneita ja osaavia mielenterveys- ja päihdetyön ammattilaisia, jotka koulutetaan tekemään tasalaatuista hoidon tarpeen arviointia. Ensilinja resursoidaan nykyistä vahvemmaksi ja tarvittaessa työntekijät auttavat muita alueen ensilinjoja.
Ensilinjan mielenterveys- ja päihdesairaanhoitaja
- tekee hoidollisen ensiarvion asiakkaasta
- käyttää aktiivista, ratkaisukeskeistä ja valmentavaa työotetta
- tarjoaa lyhytaikaista apua lieviin oireisiin ja tilanteisiin
- seuloo pidempiaikaista hoitoa ja tukea tarvitsevat asiakkaat
Mielenterveyden häiriöiden kustannuksiksi on Suomessa arvioitu 11 miljardia euroa vuodessa. Sote uudistuksen, Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus ohjelman sekä Kestävän kasvun ohjelman tavoitteet ovat osaltaan pyrkineet parantamaan hoidon saatavuutta ja saavutettavuutta sekä palveluun pääsemistä myös mielenterveys- ja päihdepalveluissa. Samanaikaisesti on tavoiteltu asiakkaan näkökulmasta yhdenmukaisia ja tasalaatuisia palveluja alueesta riippumatta. Korona pandemia entisestään lisäsi hoitovelkaa ja kansalaisten tuen tarvetta. Mielenterveys- ja päihdepalvelujen ensilinja pyrkii omalta osaltaan vastaamaan edellä mainittuihin tavoitteisiin. Ensilinjan tavoitteena on muun muassa tasalaatuistaa hoidon tarpeen arviointia sekä madaltaa sekä nopeuttaa yhteydenoton kynnystä. Kun asiakas saa varhaisessa vaiheessa yhteyden ja tuen ammattilaiselta, sitä vähäisemmäksi yleensä oireilu ja ongelmat kehittyvät.
Mallin kehittämisessä on hyödynnetty kokemusasiantuntijoiden mielipiteitä. Myös alueen mielenterveyden hoito- ja palveluketjujen kehittämisessä kokemusasiantuntijat ovat olleet aktiivisesti mukana. Ketjuihin kuvataan myös ensilinjan toimintatapaa asiakkaan näkökulmasta.
Toimintamallin laajentaminen on aloitettu 2022 aikana. Työntekijäresurssit ovat vaatineet osittaista hankerahoitusta. Lisäksi on tarvittu muutoksia työtilojen, työtapojen ja lisäkoulutuksen osalta. Toimintamallin käyttöönoton prosessi on kuvattu käytännön tasolta, jossa kuvataan huomioitavat asiat johtamisen ja työn suunnittelun näkökulmasta.
Jo pidempään toimintatapaa toteuttaneiden alueiden asiakkaiden hoitoon pääsyajat ovat lyhentyneet merkittävästi. Myös lähetteiden määrä kyseisillä alueilla erikoissairaanhoitoon väheni jopa dramaattisesti. Tilastojen osalta takaisinsoittoajat lyhenivät. Ensilinjan toiminta-alueilla hoitoon pääsy on alle 1 vuorokausi. Jatkossa ensilinjan sairaanhoitajien tukena on tärkeää olla lääkäreiden ja erikoislääkäreiden sujuva konsultaatio mahdollisuus sekä monialainen työskentely.