Etävastaanotot vammaispalveluissa, Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP,P4,I1)
Etelä-Pohjanmaalla on käytössä yhteinen etävastaanottojärjestelmä sosiaali- ja terveyspalveluissa. Etäyhteyden avulla vammaispalveluiden asiakas voi asioida etävastaanotolla, -palvelukäynnillä, -kuntoutuksessa ja tulevaisuudessa ryhmävastaanotolla.
Toimintamallin nimi
Etelä-Pohjanmaalla on käytössä yhteinen etävastaanottojärjestelmä sosiaali- ja terveyspalveluissa. Etäyhteyden avulla vammaispalveluiden asiakas voi asioida etävastaanotolla, -palvelukäynnillä, -kuntoutuksessa ja tulevaisuudessa ryhmävastaanotolla.
Etävastaanoton kehittäminen kuuluu alueen digistrategiaan. Toimintamalli kuvaa vammaispalveluiden etävastaanottojen toteutusta. Toimintamalli ohjaa etävastaanottoprosessia ja on muokattavissa helposti eri palvelukokonaisuuksiin.
Etävastaanottojen avulla palveluiden saatavuus paranee ja vammaiset henkilöt saavat yhdenvertaiset palvelut. Etävastaanottojen avulla hoitojonoja saadaan purettua, jolloin hoitoon pääsy nopeutuu.
Vammaispalveluiden etävastaanotto palvelee koko Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialuetta. Kuntarajattomalla palvelulla voidaan parantaa palveluiden saatavuutta ja edistää tasa-arvoisuutta palveluiden saatavuudessa. Koko hyvinvointialuetta palveleva toimintamalli edistää resurssien tehokasta hyödyntämistä hyvinvointialueella.
Tavoitteena on ollut, että alueelle tulee yksi etävastaanottojärjestelmä, joka vastaa sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden tarpeisiin koko hyvinvointialueella. Digipalveluiden kehittäminen perustuu hyvinvointialueen palvelu-ja digistrategioihin.
Vammaispalveluiden etävastaanottoa pilotoi Erityisen tuen asiantuntijatiimi (terveyspalvelut).
Etävastaanotoilla on mahdollista asioida toisen henkilön puolesta. Voit asioida alle 12-vuotiaan lapsen asioissa, jos olet lapsen virallinen huoltaja tai täysi-ikäisen kohdalla Suomi.fi valtuuksin.
Kohderyhmänä on hyvinvointialueen ammattilaiset, jotka käyttävät etävastaanottoa työssään ja alueemme vammaiset henkilöt. Asiakkaan osallisuus varmistetaan selkeällä ja ymmärrettävällä viestinnällä huomioiden esteettömyys ja saavutettavuus yksilöllisesti.
Vammaispalveluiden etävastaanotto palvelee koko Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialuetta. Kuntarajattomalla palvelulla voidaan parantaa palveluiden saatavuutta ja edistää tasa-arvoisuutta palveluiden saatavuudessa. Koko hyvinvointialuetta palveleva toimintamalli edistää resurssien tehokasta hyödyntämistä hyvinvointialueella.
Tavoitteena on ollut, että alueelle tulee yksi etävastaanottojärjestelmä, joka vastaa sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden tarpeisiin koko hyvinvointialueella. Digipalveluiden kehittäminen perustuu hyvinvointialueen palvelu-ja digistrategioihin.
On tärkeää varmistaa digitaalisten palveluiden riittävä osaaminen. Toiminnan alkuvaiheessa on tärkeä huomioida käyttöönoton tuki ja koulutukset, pelkät laitteet eivät riitä toteutukseen.
Vammaisten henkilöiden etävastaanotossa haastaa vahvojen tunnistautumisvälineiden ja sähköpostin puuttuminen sekä digitaidot.
Puolesta asioinnin mahdollisuudet huomioitava.
Etävastaanotot parantavat asiakaslähtöisyyttä, palvelujen saavutettavuutta, yhdenmukaisuutta ja tasalaatuisuutta.
Vammaispalveluiden etävastaanotto lisää ja parantaa yhdessä kivijalkapalveluiden kanssa hoidon ja palveluiden saatavuutta ja saavutettavuutta.
Palvelut on toteutettava yhdenvertaisesti hyvinvointialueen väestön tarpeet huomioon ottaen lähellä asiakkaita.
Työntekijöiden työaikaa on vapautunut suoraan asiakastyöhön, kun asiakkaat on voitu ohjata etävastaanotolle ja asiakkaan kanssa ei ole tarvinnut siirtyä fyysiselle vastaanottopisteelle. Säästöä tulee matkakustannuksista, joita ei etävastaanotolla synny.