Etävastaanotot vammaispalveluissa, Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP,P4,I1)

Etelä-Pohjanmaalla on käytössä yhteinen etävastaanottojärjestelmä sosiaali- ja terveyspalveluissa. Etäyhteyden avulla vammaispalveluiden asiakas  voi asioida etävastaanotolla, -palvelukäynnillä, -kuntoutuksessa ja tulevaisuudessa ryhmävastaanotolla. 

Toimintamallin nimi
Etävastaanotot vammaispalveluissa, Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP,P4,I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Etelä-Pohjanmaalla on käytössä yhteinen etävastaanottojärjestelmä sosiaali- ja terveyspalveluissa. Etäyhteyden avulla vammaispalveluiden asiakas  voi asioida etävastaanotolla, -palvelukäynnillä, -kuntoutuksessa ja tulevaisuudessa ryhmävastaanotolla. 

Toteutuspaikka
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Kirsi Mannila

Luotu

25.06.2024

Viimeksi muokattu

14.01.2025
Ratkaisun perusidea

Etävastaanoton kehittäminen kuuluu alueen digistrategiaan. Toimintamalli kuvaa vammaispalveluiden etävastaanottojen toteutusta. Toimintamalli ohjaa etävastaanottoprosessia ja on muokattavissa helposti eri palvelukokonaisuuksiin. 

Etävastaanottojen avulla palveluiden saatavuus paranee ja vammaiset henkilöt saavat yhdenvertaiset palvelut. Etävastaanottojen avulla hoitojonoja saadaan purettua,  jolloin hoitoon pääsy nopeutuu. 

 

Toimintaympäristö

Vammaispalveluiden etävastaanotto palvelee koko Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialuetta. Kuntarajattomalla palvelulla voidaan parantaa palveluiden saatavuutta ja edistää tasa-arvoisuutta palveluiden saatavuudessa. Koko hyvinvointialuetta palveleva toimintamalli edistää resurssien tehokasta hyödyntämistä hyvinvointialueella.

Tavoitteena on ollut, että alueelle tulee yksi etävastaanottojärjestelmä, joka vastaa sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden tarpeisiin koko hyvinvointialueella.  Digipalveluiden kehittäminen perustuu hyvinvointialueen palvelu-ja digistrategioihin. 

Vammaispalveluiden etävastaanottoa pilotoi Erityisen tuen asiantuntijatiimi (terveyspalvelut).

Etävastaanotoilla on mahdollista asioida toisen henkilön puolesta.  Voit asioida alle 12-vuotiaan lapsen asioissa, jos olet lapsen virallinen huoltaja tai täysi-ikäisen kohdalla Suomi.fi valtuuksin.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on hyvinvointialueen ammattilaiset, jotka käyttävät etävastaanottoa työssään ja alueemme vammaiset henkilöt. Asiakkaan osallisuus varmistetaan  selkeällä ja ymmärrettävällä viestinnällä huomioiden esteettömyys ja saavutettavuus yksilöllisesti. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Vammaispalveluiden etävastaanotto palvelee koko Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialuetta. Kuntarajattomalla palvelulla voidaan parantaa palveluiden saatavuutta ja edistää tasa-arvoisuutta palveluiden saatavuudessa. Koko hyvinvointialuetta palveleva toimintamalli edistää resurssien tehokasta hyödyntämistä hyvinvointialueella.

Tavoitteena on ollut, että alueelle tulee yksi etävastaanottojärjestelmä, joka vastaa sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden tarpeisiin koko hyvinvointialueella.  Digipalveluiden kehittäminen perustuu hyvinvointialueen palvelu-ja digistrategioihin. 

On tärkeää varmistaa digitaalisten palveluiden riittävä osaaminen.  Toiminnan alkuvaiheessa on tärkeä huomioida käyttöönoton tuki ja koulutukset, pelkät laitteet eivät riitä toteutukseen. 

Vammaisten henkilöiden etävastaanotossa haastaa vahvojen tunnistautumisvälineiden ja sähköpostin puuttuminen sekä digitaidot.

Puolesta asioinnin mahdollisuudet huomioitava.

 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Etävastaanotot parantavat asiakaslähtöisyyttä, palvelujen saavutettavuutta, yhdenmukaisuutta ja tasalaatuisuutta.

Vammaispalveluiden etävastaanotto lisää ja parantaa yhdessä kivijalkapalveluiden kanssa hoidon ja palveluiden saatavuutta ja saavutettavuutta.

Palvelut on toteutettava yhdenvertaisesti hyvinvointialueen väestön tarpeet huomioon ottaen lähellä asiakkaita. 

Työntekijöiden työaikaa on vapautunut suoraan asiakastyöhön, kun asiakkaat on voitu ohjata etävastaanotolle ja asiakkaan kanssa ei ole tarvinnut siirtyä fyysiselle vastaanottopisteelle. Säästöä tulee matkakustannuksista, joita ei etävastaanotolla synny. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Hyvinvointialueen etävastaanottojen kehittämistyö vaatii aktiivista, moniammatillista yhteystyötä ja keskustelua palvelualueittain.  Digipalveluiden kehittämisessä sisäinen ja ulkonen markkinointi ovat oleellisessa asemassa.

Kansikuva
Etävo vammaispalvelut

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt