Hoitoon sitouttamisen ja hoidon jatkuvuuden varmistamisen toimintamalli suun infektiofokuspoliklinikalla (RRP,P4,I1)

Toimintamalli kuvaa hoitoon sitouttamista ja hoidon jatkuvuuden varmistamista suun infektiofokuspoliklinikalla ja liittyy aiempaan hoitopolkuun https://innokyla.fi/fi/toimintamalli/suun-infektiofokusten-hoitopolku-pirkanmaan-hyvinvointialueella.

 

Toimintamallin nimi
Hoitoon sitouttamisen ja hoidon jatkuvuuden varmistamisen toimintamalli suun infektiofokuspoliklinikalla (RRP,P4,I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamalli kuvaa hoitoon sitouttamista ja hoidon jatkuvuuden varmistamista suun infektiofokuspoliklinikalla ja liittyy aiempaan hoitopolkuun https://innokyla.fi/fi/toimintamalli/suun-infektiofokusten-hoitopolku-pirkanmaan-hyvinvointialueella.

 

Toteutuspaikka
Pirkanmaan hyvinvointialueen suun terveydenhuolto
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pirkanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
Suun infektiofokuspoliklinikan hoitoon sitouttamisen ja hoidon jatkuvuuden -toimintamalli kuvana
Kuvateksti
Suun infektiofokuspoliklinikan hoitoon sitouttamisen ja hoidon jatkuvuuden -toimintamalli kuvana

Tekijä

Anu Bjurström

Luotu

30.08.2024

Viimeksi muokattu

20.01.2025
Ratkaisun perusidea

Toimintamalli kuvaa suun infektiofokuspoliklinikalla käytössä olevaa hoitoon sitouttamisen ja hoidon jatkuvuuden varmistamisen toimintamallia Pirkanmaan hyvinvointialueella. Toimintamallin tavoitteena on sitouttaa asiakas ottamaan vastuuta hoidostaan ja varmistaa hoidon jatkuvuus. Näin edistetään palveluiden sujuvuutta, oikeanlaista kohdentumista ja kustannustehokkuutta.

 

Toimintaympäristö

Hoitoon sitouttamisen ja hoidon jatkuvuuden varmistamisen toimintamallin käyttö aloitettiin Pirkanmaan suun infektiofokuspoliklinikalta. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Toimintamalli on suunnattu ensisijaisesti sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille. Erityisesti Pirkanmaan hyvinvointialueella työskentelevät suun terveydenhuollon ammattilaiset ovat merkittävässä roolissa, sillä toimintamallin käyttöönotto ja käytäntöön soveltaminen tapahtuu heidän avullaan. Toimintamalli on suunniteltu tukemaan moniammatillista yhteistyötä ja integroitumista sote-palvelujärjestelmään.

Asiakasymmärryksen lisäämiseksi pyritään ymmärtämään niin potilaiden kuin terveydenhuollon ammattilaisten tarpeita, toiveita ja odotuksia toimintamallin suhteen. Tämä tapahtuu huomioimalla toimintamallista saadut kokemukset ja palaute toimintamallin kehittämisessä. Palautetta kerätään esimerkiksi kyselyiden ja osallistavan palautteenkeruun avulla

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin kuvaamisen lisäksi on välttämätöntä laatia käyttöönoton suunnitelma. Tämä suunnitelma määrittelee tarkemmin, miten toimintaa toteutetaan yhteistyössä johdon ja henkiköstön kanssa, ja miten sen vaikuttavuutta mitataan ja raportoidaan. Suunnitelma sisältää myös tiedot siitä, miten ja millä aikataululla henkilöstölle tarjotaan koulutusta, sekä kuinka henkilöstön osaamista aiotaan vahvistaa. Henkilöstön osallistaminen on keskeistäkäyttöönoton onnistumiselle, samoin kuin esihenkilöiden sitouttaminen.

Toimintamallin käyttöönotolle on laadittava aikataulu, jossa on määritelty sovitut tavoitteet, jotka on saavutettava määrättyyn ajankohtaan mennessä. Toimintamallien käyttöönoton, vaikuttavuuden ja kehitystarpeiden arviointi tehdään kuukausittain.  

Uuden toimintamallin onnistuneen käyttöönoton kannalta on välttämätöntä luopua vanhoista toimintatavoista. Tämä prosessi vaatii sekä organisaation että henkilöstön sitoutumista ja valmiutta omaksua uudet toimintatavat, jotka ovat linjassa jalkautussuunnitelman ja laajempien strategisten tavoitteiden kanssa. Resurssien osoittaminen on myös olennaista, jotta työntekijät voivat toteuttaa uusia toimintatapoja käytännössä.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Suun infektiofokuspoliklinikalla on otettu käyttöön minun tiimini-toimintamalli, johon tämä malli linkittyy. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallisuunnittelun lähtökohtana on tunnistettujen haasteiden analysointi ja niiden ratkaisemiseen tähtäävien strategioiden kehittäminen. Tätä tietoa voidaan hankkia esimerkiksi henkilöstölle ja asiakkaille suunnatuilla kyselyillä.

Toimintamallin kehittämisen ydin on tiivis yhteistyö johdon ja henkilöstön kanssa. Tämä varmistaa, että kaikki osapuolet ovat sitoutuneita uudistuksiin ja omaksuvat ne käytännössä. Vastuuhenkilöiden nimeäminen on kriittistä, samoin kuin asiakkaiden tuen tarpeen tunnistaminen.

On olennaista ymmärtää, että kyse on jatkuvasta kehittämisprosessista. Toimintaa on arvioitava säännöllisesti ja tehtävä tarvittavat muutokset saatuun palautteeseen ja mitattuihin tuloksiin perustuen.

Viestintä henkilöstölle on olennainen osa toimintamallin onnistunutta käyttöönottoa ja jatkuvaa arviointia. Selkeä, avoin, jatkuva ja ajantasainen viestintä auttaa varmistamaan, että kaikki osapuolet ymmärtävät toimintamallin tavoitteet, oman roolinsa niiden toteuttamisessa, sekä miten ja milloin palaute kerätään ja analysoidaan. Tämä luo pohjan tehokkaalle yhteistyölle, jatkuvan parantamisen kulttuurille sekä toimintamallin onnistuneelle toteutukselle ja kehittämiselle.