Höntsä -toimintamalli
Kattava tieto-, koulutus-, ja harjoituspaketti luovista ja toiminnallisista menetelmistä käytettäväksi koulupäiviin, harrastuksiin ja nuorten ohjaamiseen. Kulttuurin ja liikunnan parhaat käytännöt yhdistettynä.
Toimintamallin nimi
Kattava tieto-, koulutus-, ja harjoituspaketti luovista ja toiminnallisista menetelmistä käytettäväksi koulupäiviin, harrastuksiin ja nuorten ohjaamiseen. Kulttuurin ja liikunnan parhaat käytännöt yhdistettynä.
Toimintamalli tuo opiskelijoille vapaaehtois- ja harrastustoiminnan monipuolisen maailman osaksi opintoja. Opiskelijat pääsevät omia vahvuuksiaan hyödyntäen tekemään projektin, jonka kautta voi löytää itselle jopa uuden harrastuksen tai suunnan työelämään. Toimintapaikkoja opastamalla myös heille avautuu uudenlaisen vapaaehtoisryhmän kanssa toimimisen mahdollisuudet.
Nuorten ohjaamisen käytännöissä on ollut tilaa ja tarvetta uusille luoville ja toiminnallisille menetelmille, joita on otettu käyttöön oppilaitoksissa, harrastusseuroissa ja osana nuorisotalojen toimintaa. Nuorten opinto- ja tulevaisuusohjauksessa tarvitaan luovia menetelmiä, jotka vievät eteenpäin kohti koulutusta ja vahvistavat samalla itsetuntoa ja tulevaisuudenuskoa. Harrastuskentällä tarvitaan lisää mahdollisuuksia omaehtoiseen tekemiseen, samaan aikaan kuin ohjatun harrastamisen pedagogiseen laatuun on kiinnitettävä entistä enemmän huomiota. Toimintamallissa yhdistyvät kulttuuri-, ja nuorisotyöllinen ote liikunnan ohjaukseen. Nuorten ohjaamisen ammattilaisten lisäkoulutus toiminnalliseen ja luovaan työotteeseen on yksi askel matkalla osallistavampaan arkeen. Nuorten hyvinvointi lisääntyy kun kouluissa, harrastuksissa ja vapaa-ajalla tarjotaan mahdollisuuksia liikkuvaan ja luovaan oppimiseen ja tekemiseen.
Nuorten ohjaamisen ammattilaisia on koulutettu valtakunnallisesti hankkeessa kehitetyllä kolmella eri koulutuspaketilla, höntsäklubeja eli oppilaitoksissa ja nuorisotaloilla pidettyjä luovia ja toiminnallisia tapahtumia on pidetty säännöllisesti. Näillä on tavoitettu satoja nuoria ja ammattilaisia. Kaikista tapahtumista on kerätty palautetta ja viety toimintaa toiveiden mukaiseen suuntaan. Yksi koulutuskokonaisuus on ollut koko ajan vertaisnuorille pidetty ohjaajakoulutus, jossa nuoret ovat oppineet ohjaustaitoja ja saaneet välineitä ohjata harratuksia suoraan toisilleen. Samoin oppilaitosten opiskelijat ovat saaneet valmiudet jatkaa toimintaa itse. Toimintaa on dokumentoitu ja palautetta kerätty säännöllisesti.
Toimintamallia levitetään kumppaneiden kautta (oppilaitokset, harrasteseurat, kaupunkiorganisaatiot) niin, että se jäisi elämään rakenteissa esimerkiksi opetussuunnitelmassa olevan kirjauksen tai harrasteseurassa vakiintuneen ohjaajakoulutuksen kautta. Jos tarve on ollut ohjattujen harrasteseurojen pedagogisen osaamisen puute, mallissa koulutusmateriaali on kehitetty harrasteseurojen kanssa yhdessä ja sisällöt jäävät osaksi seuran toimintaa. Näin esimerkiksi jokainen malliin sitoutuneen harrasteseuran ohjaaja saa valmiudet luovien ja liikunnallisten menetelmien käyttämiseen ohjauksessa. Toimintamallin keskiössä oleva kulttuurin ja liikunnan menetelmien yhdistäminen on ohjaamisen liittyvä pedagoginen ote, joka kulkee eteenpäin hankkeessa koulutettujen ammattilaisten mukana. Kentän osaaminen kasvaa ja sitä kautta esimerkiksi hankkeessa kehitetyt harjoitukset voivat vakiintua osaksi ohjaamisen käytäntöjä valtakunnallisesti.
Luova ja liikkuvat koulu- , ja opiskelupäivät ovat kaikkien etu ja esimerkiksi opinto-ohjauksessa käytetyt tulevaisuusharjoitukset ja ammattikortit ovat selventäneet nuorille jatkopolkuja, ja vahvistaneet uskoa omiin mahdollisuuksiin ja kykyihin. Harrasteseurojen puolella esimerkiksi liikuntaharrastusten ohjaajat ovat hyötyneet nuorisotyöllisen otteen koulutuksesta ja pystyvät jatkossa paremmin kohtaamaan lapset ja nuoret omia ryhmiä pitäessään. Liikunnan ja kulttuurin menetelmien yhdistäminen ohjaustyössä on ollut tervetullut lisä tavoitteelliseen ja kilpailulliseen harraste-, ja osin myös koulutuskenttään.