Lähitorin matalan kynnyksen etäryhmätoiminta (RRP, P4, I1)

Matalan kynnyksen maksutonta etäryhmätoimintaa tarjoamalla pyritään ehkäisemään ohjautumista raskaimpiin palveluihin, vahvistetaan digitaalisten palveluiden käyttöä sekä alueellista yhdenvertaisuutta palveluiden tarjonnan osalta. 

 

 

Toimintamallin nimi
Lähitorin matalan kynnyksen etäryhmätoiminta (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Matalan kynnyksen maksutonta etäryhmätoimintaa tarjoamalla pyritään ehkäisemään ohjautumista raskaimpiin palveluihin, vahvistetaan digitaalisten palveluiden käyttöä sekä alueellista yhdenvertaisuutta palveluiden tarjonnan osalta. 

 

 

Toteutuspaikka
Pirkanmaan lähitorit ja Digilähitori
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pirkanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus

Tekijä

Piia Korhonen

Luotu

28.11.2024

Viimeksi muokattu

29.11.2024
Ratkaisun perusidea

Toimintamalli tarjoaa paikasta riippumatonta, tietoturvallisella etäyhteydellä toteutettavaa ryhmätoimintaa.  Ryhmätoiminnan sisältö voidaan rakentaa tarpeen mukaan. Osallistumiseen asiakas tarvitsee nettiyhteyden, laitteen sekä sähköpostiosoitteen.

Toimintaympäristö

Pirkanmaan hyvinvointialue on väestöpohjaltaan Suomen suurin ja sen piiriin kuuluu yli puoli miljoonaa asukasta. Strateginen tavoite on tarjota alueen asukkaille yhdenvertaiset, ennaltaehkäisevät ja vaikuttavat palvelut. Hyvinvointialue koostuu 23 erilaisesta ja monimuotoisesta kunnasta, joka haastaa palveluiden toteuttamista. Digitaalisten palveluiden tarjoaminen vaihtoehtona on keino toteuttaa monimuotoisempia ja saavutettavissa olevia palveluita asuinkunnasta riippumatta.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä etäryhmätoiminnalle ovat erityisesti he, joilla on eri syistä vaikeuksia poistua kotoa tai palvelut ovat kaukana. Yhtenä vahvana kohderyhmänä on nähty omaishoitajat, joiden voi olla vaikeaa järjestää sijaishoitoa säännölliseksi osallistumiseksi ryhmään. 

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallia pilotoidessa käyttöön huomioitiin lähitorien toiminnassa esiin nousseita teemoja ja tarpeita ryhmätoiminnalle.  Pilotissa hyödynnettiin kokeneita ryhmänohjaajia, joilla ei kuitenkaan ollut kokemusta etäryhmien vetämisestä tai välineistä. Vetäjille tuttu Mielen hyvinvoinnin ryhmä - valikoitui tutun sisällön ja aihepiirin vuoksi pilottiin. Kokemuksia haluttiin kerätä etäryhmän erityistarpeiden huomioiden keräämiseen sekä havainnointiin ja edelleen kehittämiseksi. Huomioita kerätään niin vetäjän kuin osallistujienkin näkökulmasta. 

Uuden toiminnan aloitus ja jalkautus vaatii runsaasti tiedottamista, toiminnan kehittämistä sekä aikaa palvelun juurtumiseen.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintaa on pilotoitu ja kokemuksia kerätty. Palvelun kehittäminen jatkuu osana lähitorien linjatyöskentelyä asiakasrajapinnan tarpeita ja ilmiöitä seuraten.