Lähitorin matalan kynnyksen etäryhmätoiminta (RRP, P4, I1)

Matalan kynnyksen maksutonta etäryhmätoimintaa tarjoamalla pyritään ehkäisemään ohjautumista raskaimpiin palveluihin, vahvistetaan digitaalisten palveluiden käyttöä sekä alueellista yhdenvertaisuutta palveluiden tarjonnan osalta. 

 

 

Toimintamallin nimi
Lähitorin matalan kynnyksen etäryhmätoiminta (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Matalan kynnyksen maksutonta etäryhmätoimintaa tarjoamalla pyritään ehkäisemään ohjautumista raskaimpiin palveluihin, vahvistetaan digitaalisten palveluiden käyttöä sekä alueellista yhdenvertaisuutta palveluiden tarjonnan osalta. 

 

 

Toteutuspaikka
Pirkanmaan lähitorit ja Digilähitori
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pirkanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus

Tekijä

Piia Korhonen

Luotu

28.11.2024

Viimeksi muokattu

31.12.2024
Ratkaisun perusidea

Toimintamalli tarjoaa paikasta riippumatonta, tietoturvallisella etäyhteydellä toteutettavaa ryhmätoimintaa.  Ryhmätoiminnan sisältö voidaan rakentaa tarpeen mukaan. Osallistumiseen asiakas tarvitsee nettiyhteyden, laitteen sekä sähköpostiosoitteen.

Toimintaympäristö

Pirkanmaan hyvinvointialue on väestöpohjaltaan Suomen suurin ja sen piiriin kuuluu yli puoli miljoonaa asukasta. Strateginen tavoite on tarjota alueen asukkaille yhdenvertaiset, ennaltaehkäisevät ja vaikuttavat palvelut. Hyvinvointialue koostuu 23 erilaisesta ja monimuotoisesta kunnasta, joka haastaa palveluiden toteuttamista. Digitaalisten palveluiden tarjoaminen vaihtoehtona on keino toteuttaa monimuotoisempia ja saavutettavissa olevia palveluita asuinkunnasta riippumatta.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä etäryhmätoiminnalle ovat erityisesti he, joilla on eri syistä vaikeuksia poistua kotoa tai palvelut ovat kaukana. Yhtenä merkittävänä kohderyhmänä on nähty omaishoitajat, joiden voi olla vaikeaa järjestää sijaishoitoa säännölliseksi osallistumiseksi ryhmään. 

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallia pilotoidessa käyttöön huomioitiin lähitorien toiminnassa esiin nousseita teemoja ja tarpeita ryhmätoiminnalle.  Pilotissa hyödynnettiin kokeneita ryhmänohjaajia, joilla ei kuitenkaan ollut kokemusta etäryhmien vetämisestä tai välineistä. Vetäjille tuttu Mielen hyvinvoinnin ryhmä - valikoitui tutun sisällön ja aihepiirin vuoksi pilottiin. Kokemuksia haluttiin kerätä etäryhmän erityistarpeiden huomioiden keräämiseen sekä havainnointiin ja edelleen kehittämiseksi. Huomioita kerätään niin vetäjän kuin osallistujienkin näkökulmasta. 

Uuden toiminnan aloitus ja jalkautus vaatii runsaasti tiedottamista, toiminnan kehittämistä sekä aikaa palvelun juurtumiseen.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintaa on pilotoitu ja kokemuksia kerätty. Ryhmän osallistujat olivat iältään 65–80 +vuotiaita ja heidän kokemuksensa kerättiin nimettömänä Forms-kyselynä. Osallistujilta kysyttiin toiminnan sisällöstä ja vaikutuksesta mielen hyvinvointiin sekä toiveita ja tarpeita koskien tulevien ryhmien kehittämistä niin aihepiireistä, osallistujien lukumäärästä sekä ryhmän tapaamisten kestoajasta. Kenelläkään osallistujista ei ollut aikaisempaa kokemusta osallistumisesta etäryhmään ja vain yksi osallistuja ilmoitti olleensa videoyhteydellä etätapaamisessa aikaisemmin. Osallistumisen kokemukset olivat positiiviset erityisesti helpon teknisen käytön sekä ohjeen selkeyden suhteen. Kokemus helppoudesta toi rohkeutta kaikille vastaajille jatkossakin hyödyntää erilaisia etätapaamisten mahdollisuuksia. Osallistujilta tiedusteltiin myös, mikä kanava olisi heidän mielestään paras markkinoida etäryhmätoimintaa. Eniten kannatusta saivat Pirkanmaan hyvinvointialueen verkkosivut ja toisena paikalliset sanomalehdet. 

Palvelun kehittäminen jatkuu osana lähitorien linjatyöskentelyä asiakasrajapinnan tarpeita ja ilmiöitä seuraten sekä tarjoten jatkossa osallistumismahdollisuuksia yhä useammalle. Erilaisten jatkopolkujen miettiminen ja niihin ohjaaminen ryhmän jälkeen jälkeen nousi esiin toiveissa.

 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Oleellista on huomioida asiakasryhmän mukainen, tekniikaltaan helppokäyttöinen tietototurvallinen videoyhteys. Työntekijöiden on tärkeää päästä kokeilemaan käytännössä etäryhmän vetämistä ennen aitoa asiakasryhmää. Resurssia ei tarvittu lisää kokeilussa vaan toteutettiin henkilöstön voimin, joka muutenkin läsnäoloryhmätoimintaa samalla sisällöllä on yhden kunnan sisällä toteuttanut. Työntekijöille kokeilu tarjosi mahdollisuuden havaita ja harjoitella niitä eroja, joita ryhmän vetäminen etänä vaatii läsnäoloryhmiin verrattuna. Toiminta on skaalattavissa eri asiakasryhmille ja erilaisiin tarpeisiin. Etätoimintana se myös palvelee laajalla hyvinvointialueella tasa-arvoisesti asukkaita.