Lähitorin matalan kynnyksen etäryhmätoiminta (RRP, P4, I1)
Matalan kynnyksen maksutonta etäryhmätoimintaa tarjoamalla pyritään ehkäisemään ohjautumista raskaimpiin palveluihin, vahvistetaan digitaalisten palveluiden käyttöä sekä alueellista yhdenvertaisuutta palveluiden tarjonnan osalta.
Toimintamallin nimi
Matalan kynnyksen maksutonta etäryhmätoimintaa tarjoamalla pyritään ehkäisemään ohjautumista raskaimpiin palveluihin, vahvistetaan digitaalisten palveluiden käyttöä sekä alueellista yhdenvertaisuutta palveluiden tarjonnan osalta.
Toimintamalli tarjoaa paikasta riippumatonta, tietoturvallisella etäyhteydellä toteutettavaa ryhmätoimintaa. Ryhmätoiminnan sisältö voidaan rakentaa tarpeen mukaan. Osallistumiseen asiakas tarvitsee nettiyhteyden, laitteen sekä sähköpostiosoitteen.
Pirkanmaan hyvinvointialue on väestöpohjaltaan Suomen suurin ja sen piiriin kuuluu yli puoli miljoonaa asukasta. Strateginen tavoite on tarjota alueen asukkaille yhdenvertaiset, ennaltaehkäisevät ja vaikuttavat palvelut. Hyvinvointialue koostuu 23 erilaisesta ja monimuotoisesta kunnasta, joka haastaa palveluiden toteuttamista. Digitaalisten palveluiden tarjoaminen vaihtoehtona on keino toteuttaa monimuotoisempia ja saavutettavissa olevia palveluita asuinkunnasta riippumatta.
Kohderyhmänä etäryhmätoiminnalle ovat erityisesti he, joilla on eri syistä vaikeuksia poistua kotoa tai palvelut ovat kaukana. Yhtenä vahvana kohderyhmänä on nähty omaishoitajat, joiden voi olla vaikeaa järjestää sijaishoitoa säännölliseksi osallistumiseksi ryhmään.
Toimintamallia pilotoidessa käyttöön huomioitiin lähitorien toiminnassa esiin nousseita teemoja ja tarpeita ryhmätoiminnalle. Pilotissa hyödynnettiin kokeneita ryhmänohjaajia, joilla ei kuitenkaan ollut kokemusta etäryhmien vetämisestä tai välineistä. Vetäjille tuttu Mielen hyvinvoinnin ryhmä - valikoitui tutun sisällön ja aihepiirin vuoksi pilottiin. Kokemuksia haluttiin kerätä etäryhmän erityistarpeiden huomioiden keräämiseen sekä havainnointiin ja edelleen kehittämiseksi. Huomioita kerätään niin vetäjän kuin osallistujienkin näkökulmasta.
Uuden toiminnan aloitus ja jalkautus vaatii runsaasti tiedottamista, toiminnan kehittämistä sekä aikaa palvelun juurtumiseen.
Toimintaa on pilotoitu ja kokemuksia kerätty. Palvelun kehittäminen jatkuu osana lähitorien linjatyöskentelyä asiakasrajapinnan tarpeita ja ilmiöitä seuraten.