NOPSA-perhetyöhön ohjaaminen osana suun terveydenhuollon toimintatapoja (RRP, P4, I1)

Heikon suun terveydentilan omaaville lapsiperheille voidaan ottaa suun terveydenhuollon vastaanottokäynnillä puheeksi matalan kynnyksen NOPSA-perhetyö, mikäli suun terveydenhuollon ammattilaisella nousee huoli lapsen suun terveydentilasta.

Toimintamallin nimi
NOPSA-perhetyöhön ohjaaminen osana suun terveydenhuollon toimintatapoja (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Heikon suun terveydentilan omaaville lapsiperheille voidaan ottaa suun terveydenhuollon vastaanottokäynnillä puheeksi matalan kynnyksen NOPSA-perhetyö, mikäli suun terveydenhuollon ammattilaisella nousee huoli lapsen suun terveydentilasta.

Toteutuspaikka
Kainuun hyvinvointialue, suun terveydenhuolto
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kainuun hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Luotu

04.04.2024

Viimeksi muokattu

24.01.2025
Ratkaisun perusidea

Tarkoituksena oli kokeilla, kuinka NOPSA-perhetyön puheeksi ottaminen sujuu heikon suun terveydentilan omaaville lapsiperheille suuhygienistien vastaanottokäynneillä. Kestävän kasvun Kainuu I -hankkeessa aloitettua yhteistyötä Kainuun hyvinvointialueen perhetyön kanssa jatkettiin Kestävän kasvun Kainuu II -hankkeessa. Kainuun hyvinvointialueen suuhygienistit pilotoivat 6-9/2024 NOPSA-perhetyöhön ohjaamisen puheeksi ottamisen -mallia. Suuhygienistit ottivat suun terveydenhuollon vastaanottokäynnillä tarpeen mukaan esille perheiden kanssa NOPSA-perhetyön, mikäli ammattilaisella nousi huoli lapsen suun terveydentilasta. Puheeksi oton määrää seuratiin tilastointikoodin avulla. Puheeksi ottoa toteutettiin puolessa Kainuun hyvinvointialueen hammashoitoloista. Asiakkaita ohjattiin olemaan yhteydessä NOPSA-perhetyöhön tai ammattilaiset ottivat vanhemman luvalla itse yhteyttä NOPSA-perhetyöhön. Suuhygienisteillä oli käytössään NOPSA-perhetyöhön ohjaavia esitteitä sekä lisäksi kaikkien hammashoitoloiden odotustiloissa oli asiakkaille esillä esitteet NOPSA-perhetyöstä. Tavoitteena oli saada juurrutettua uusi NOPSA-perhetyön puheeksi oton malli osaksi suun terveydenhuollon toimintatapoja.

Toimintaympäristö

Kainuun hyvinvointialueen suun terveydenhuollon ja NOPSA-perhetyön välinen yhteistyö ja kehittäminen on alkanut Kestävän kasvun Kainuu I -hankkeessa NOPSA-palvelu Suun terveydenhuollon tukena | Innokylä (innokyla.fi). Kestävän kasvun Kainuu I -hankkeen toimintamallissa suuhygienisti kävi yhdessä perhetyöntekijän kanssa lapsen kotona. 

Kestävän kasvun Kainuu II -hankkeessa toimintaa muokattiin niin, että suuhygienisti ei osallistu perhetyöntekijän mukana kotikäynteihin vaan suun terveydenhuollon ammattilaiset voivat ottaa vastaanottokäynnillä perheen kanssa puheeksi NOPSA-perhetyön ja ohjata perheitä tarpeen mukaan NOPSA -perhetyön piiriin. Myös perhetyöntekijä voi konsultoida tarvittaessa suun terveydenhuollon ammattilaista lapsen suun terveydentilaan liittyen.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä olivat Kainuun hyvinvointialueen lapsiperheet, joista suun terveydenhuollon ammattilaisella nousi huoli suun terveydenhuollon vastaanotolla. Huoli liittyi lapsen heikkoon suun terveydentilaan tai perheen omiin voimavaroihin arjessa. Matalan kynnyksen NOPSA-perhetyö 1-5 kertaa tuotetaan lapsen kotona perhetyön ammattilaisten toimesta. NOPSA-perhetyön työskentely keskittyy asiakasperheen kanssa perheessä sillä hetkellä olevaan akuuttiin pulmaan. Työskentely on ratkaisukeskeistä ja siinä hyödynnetään perheen kokemaan pulmalliseen tilanteeseen kohdennettuja työskentelytapoja. Työskentelyn aikana tavataan vanhempia, lasta sekä perhettä yhdessä. NOPSA-perhetyön tapaamisten päätyttyä perhetyön työntekijä soittaa asiakkaalle ”mitä kuuluu” – puhelun.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Uuden toimintavan suunnittelu vaatii kaikkien yhteistyötahojen aikaa ja halua kokeilla uutta omassa työssään. Uuden tavan juurtuminen osaksi toimintaa vaatii hyvää yhteistyötä sekä säännöllistä ja ajantasaista viestintää sekä perhetyön että suun terveydenhuollon henkilöstön välillä. Uudesta puheeksi ottamisen mallista ja tilastointikoodin käytöstä viestittiin säännöllisesti kaikkia suun terveydenhuollon ammattilaisia.  Perhetyön sekä suun terveydenhuollon ammattilaisen työnkuvaa on tärkeää avata molemmin puolin, jotta ymmärrys toisen ammattiryhmän edustajan työnkuvasta kasvaa. Toimintaan liittyviä onnistumisia ja haasteita on tärkeää jakaa ja pohtia yhdessä, jolloin uuden asian puheeksi ottaminen omassa työssä on helpottuu.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Suuhygienistit kokivat NOPSA-perhetyön tärkeänä tukimuotona lapsiperheille. Puheeksi ottaminen sujui perheiden kanssa pääosin positiivisissa merkeissä ja yhteistyö NOPSA-perhetyöntekijän kanssa koettiin hyvänä. NOPSA-perhetyöhön ohjaavan tilastointikoodin käyttö nousi pilotin aikana. Suuhygienistit haluavat jatkaa NOPSA-perhetyön puheeksi ottamisen -mallia suun terveydenhuollon vastaanotolla ja yhteistyö jatkuu suun terveydenhuollon ja perhetyön välillä säännöllisten yhteistyöpalavereiden merkeissä.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on sovellettavissa myös muille hyvinvointialueille. Puheeksi ottamisen -malli vaatii suun terveydenhuollon ammattilaisilta halua ja rohkeutta ottaa perheen kanssa puheeksi perheen omat voivavarat ja perhetyön tarjoama tuki. Lisäksi toimintapa vaatii sekä perhetyön että suun terveydenhuollon välistä halua toimia yhteistyössä lapsiperheiden hyväksi. Säännöllinen ja ajantasainen viestintä suun terveydenhuollon sekä perhetyön välillä on tärkeää.

Puheeksi ottamisessa perheille on tärkeää tehdä selväksi, että mistä NOPSA-perhetyössä on kysymys, sillä osa perheistä saattaa olla jo valmiiksi perhetyön asiakkaina ja kyseisten palveluiden piirissä. Jatkossa voisi kartoittaa vielä tarkemmin asiakkaiden kokemuksia siitä, että millaisena asiakkaat kokevat suun terveydenhuollon vastaanotolla NOPSA-perhetyöhön puheeksi ottamisen ja ohjaamisen.

Kansikuva
NOPSA-perhetyöhön ohjaaminen suun terveydenhuollosta

Kehittämisen vaihe

Valmis

Ilmiöt