Nuorten Matalan asiakasohjauksen ja arviointitiimien kehittäminen sekä Interventionavigaattorin käyttöönotto, Kymenlaakson hyvinvointialue (RRP, P4, I1)

Sujuvan hoitoon ja palveluun pääsyn takaamiseksi oli Nuorten Matalan yksiköiden asiakasohjausta ja arviointia tarpeen kehittää. Osana arvioinnin kehittämistä, otettiin Nuorten Matalan yksiköissä käyttöön Interventionavigaattori (digitaalinen kysely).

Toimintamallin nimi
Nuorten Matalan asiakasohjauksen ja arviointitiimien kehittäminen sekä Interventionavigaattorin käyttöönotto, Kymenlaakson hyvinvointialue (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Sujuvan hoitoon ja palveluun pääsyn takaamiseksi oli Nuorten Matalan yksiköiden asiakasohjausta ja arviointia tarpeen kehittää. Osana arvioinnin kehittämistä, otettiin Nuorten Matalan yksiköissä käyttöön Interventionavigaattori (digitaalinen kysely).

Toteutuspaikka
Nuorten Matalan yksiköt tarjoavat 13-17 -vuotiaille nuorille matalan kynnyksen ohjausta ja neuvontaa, hoidon ja tuen arviointia sekä hoito- ja tukitoimia ilman lähetettä, kun nuorella, hänen vanhemmalla tai toisella viranomaisella on huolta tilanteesta.
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kymenlaakson hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Anu Borg

Luotu

03.01.2024

Viimeksi muokattu

04.02.2025
Ratkaisun perusidea

Toimintamallissa luotiin Kymenlaakson hyvinvointialueen Nuorten Matalan yksiköihin arviointitiimit, jotka mahdollistavat Nuorten Matalaan ohjautuvien nuorten moniammatillisen palvelun tarpeen arvioinnin heti asiakkuuden alkuvaiheessa. Arviointitiimin työntekijöiden moniammatillisen arvion sekä Interventionavigaattorin tuoman tiedon myötä nuoren tarvitseman tuen tarve on helpompi ja nopeampi arvioida ja nuori voidaan ohjata suoraan häntä tukevan intervention tai palvelun piiriin. 

Koska arviointitiimin työntekijät ovat Nuorten Matalan olemassa olevaa henkilöstöä, toi olemassa olevien asiakkaiden täyttämät kalenterit oman haasteensa arviointitiimien toiminnan käynnistämiseen. Jotta kaikkien asiakkaiden asiakkuuden päättyivät tai siirtyivät suunnitellusti, ei arviointitiimien työntekijöiden työpanosta voitu siirtää heti kokonaan arviointitiimeihin. Arviointitiimien työskentely käynnistyi Nuorten Matalan molemmissa yksiköissä toukokuussa 2024.

Interventionavigaattorin käyttö aloitettiin Nuorten Matalan arviointitiimeissä pilottina, joka kesti syyskuuhun 2024 asti. Pilotin jälkeen Interventionavigaattorin käyttö juurtui pysyväksi osaksi arviointitiimien toimintaa.

Asiakasohjauksen kehittämisen myötä nuoren hoidon tarpeen arvio tulee tehtyä lain vaatimalla tavalla. Sekä Mielenterveys- ja päihdepalveluiden neuvonnan että Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan ammattilaisten kanssa määriteltyjen ohjautumisen kriteereiden myötä nuori on helppo ohjata tarvitsemansa muun tuen piiriin, mikäli Nuorten Matalan palvelut eivät ole oikeita tai riittäviä. Tällä vältetään niin sanottua asiakkaan pompottelua palvelusta toiseen. Nuorten Matalan asiakasohjaus siirtyi Mielenterveys- ja päihdepalveluiden neuvonnan ja Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan toteuttamaksi helmikuussa 2025.

Toimintaympäristö

Nuorten (13-17-vuotiaat) perustason mielenterveys- ja päihdepalveluiden tuottamisesta vastaa Kymenlaaksossa Kymenlaakson hyvinvointialueen Nuorten Matalan yksiköt. Nuorten Matalan yksiköissä tuotetaan sekä sosiaali- että terveydenhuollon palveluita moniammatillisena tiiminä. Nuorten Matalassa työskentelee sairaanhoitajia, sosiaaliohjaajia, toimintaterapeutteja, psykologeja, sosiaalityöntekijöitä sekä lääkäreitä ja näin ollen myös työtä ohjaavia lakeja on useita.

Nuorten Matala tarjoaa nuorille matalan kynnyksen ohjausta ja neuvontaa, hoidon ja tuen arviointia sekä nuoren ja perheen tarpeeseen vastaavia hoito- ja tukitoimia.  Nuorten Matalaan voi ottaa yhteyttä esimerkiksi:

  • Nuoren mielen hyvinvointiin liittyvissä kysymyksissä
  • Päihteiden käyttöön liittyvissä kysymyksissä
  • Nuoren itsenäistymiseen liittyvissä kysymyksissä
  • Nuoren käyttäytymiseen liittyvissä asioissa
  • Vanhemmuuteen tai kasvatukseen liittyvissä kysymyksissä sekä
  • Kodin ristiriitatilanteissa.
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Nuorten Matalan palvelut on tarkoitettu 13-17 -vuotiaille kymenlaaksolaisille nuorille. Nuorten Matalaan voivat olla yhteydessä nuoret, huoltajat ja muut yhteistyötahot. Nuorten Matalan palveluiden käyttäminen perustuu nuoren suostumukseen, joten nuoren omat toivomukset ja mielipiteet on otettava huomioon häntä koskevissa toimenpiteissä ja ratkaisuissa. Nuorten Matalan palveluita toteutetaan yhteistyössä nuoren ja hänen huoltajiensa kanssa. Huoltaja ei voi kieltää huollettavaansa käyttämästä Nuorten Matalan palveluita.

Kehittämistyön aikana asiakkailta kysyttiin palautetta Interventionavigaattorin käyttöön liittyen. Palautetta kysyttiin Terapiat etulinjaan -toimintamallin kansallisella kyselyllä, joten vastauksia ei eritelty Kymenlaakson osalta. Kansallisella tasolla sekä nuorilta että huoltajilta saatu palaute oli saman suuntaista, kun reilu puolet vastaajista koki Interventionavigaattorin käytön hyödylliseksi, kolmannes ei osannut sanoa mielipidettään ja noin 10% ei kokenut siitä olevan hyötyä omassa tilanteessaan?

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Käyttöönotto vaatii organisaation johdon ja palveluyksiköiden esihenkilöiden sitoutumisen toimintamalliin ja henkilöstön työaikaresurssin kohdentamisen toimintamallin mukaisesti. Yhdessä asetettuja tavoitteita kohti tulee kulkea systemaattisesti, ottaen huomioon erilaisten osa-alueiden vaikutukset toisiinsa. 

Toimintamallin seuranta, arviointi ja päivittäminen turvataan sillä, että arviointitiimin toimivuudesta keskustellaan yksiköiden toimistokokouksissa säännöllisesti. Arviointitiimien työntekijöillä on myös säännölliset yhteiset tapaamiset, joissa he jatkokehittävät toimintaa yhdessä.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Nuorten Matalan arviointitiimien aloitettua työnsä, on jonotilannetta saatu purettua tehokkaasti molemmissa Nuorten Matalan yksiköissä. Kehittämistyön myötä nuori ja huoltaja pääsevät ensikäynnille pääsääntöisesti tavoitellun 14 vuorokauden määräajan sisällä.

Interventionavigaattorin käyttöönotto on puolestaan selkeyttänyt ensikäynnillä tehtävää nuoren tilanteen arviointia. Tämän mahdollistaa se, että lähes kaikki nuoret ja huoltajat ovat täyttäneet navigaattorin pyydetysti. Arviointitiimin työntekijät voivat perehtyä jokaisen nuoren ja huoltajan vastauksiin jo ennen varsinaista ensikäyntiaikaa, mikä osaltaan sujuvoittaa asian käsittelyä nuoren ja huoltajan tapaamisella.

Nuorten interventionavigaattorin pilottijakson aikana (03/2024-09/2024) nuorten interventionavigaattoria käytettiin ja ensijäsennys tehtiin 135 kertaa. Asiakkaiden huoltajat saatiin sitoutettua navigaattorin käyttämiseen hyvin ja 93% kerroista myös vähintään yksi huoltajista oli täyttänyt oman osuutensa navigaattorista. Työntekijät ovat arvioineen navigaattorin toimintaa osana työskentelyä positiivisesti: 86% kerroista ammattilainen arvioi navigaattorin raportin vastanneen hyvin nuoren tilannetta​ ja 75% kerroista ammattilainen koki navigaattorin helpottaneen arviointia jonkin verran tai paljon​.

Asiakasohjauksen siirtymisestä Mielenterveys- ja päihdepalveluiden neuvontaan ja Sosiaalihuollon asiakasneuvontaan ei ole vielä saatavilla arviota vaikutuksista. Arviointia tullaan kuitenkin tekemään palveluiden toimesta säännöllisesti. 

Jatkokehittämisenä tehdylle työlle jatkuu Nuorten Matalan sosiaalihuollon ammattilaisten digitaalisten kalentereiden käyttöönotto ja ajanvarauksen kehittäminen siten, että Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan ammattilaiset pääsevät jatkossa varaamaan nuoren ensikäyntiajan suoraan arviointitiimin sosiaaliohjaajan kalenteriin. Tämä käytäntö on jo nyt olemassa terveyspalveluiden osalta. Tämä kehittäminen sujuvoittaa sitä, että ammattilaisen ja asiakkaan väliltä jää yksi puhelinsoitto pois, kun Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan ammattilainen voi kertoa tulevan ajan asiakkaalle heti ensimmäisessä yhteydenotossa.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on hyvin käyttöönotettavissa myös eri kohderyhmien kanssa sekä eri toimintaympäristöissä työskenneltäessä. Prosessien kuvaamisessa ja käyttöönotossa kannattaa huomioida, että työ vie aikaa, vaikka kyseessä olisi henkilöstölle tutun yksikön toiminnan kehittämisestä. Nuorten Matalan osalta huomioitavaa oli myös sosiaali- ja terveyspalveluiden yhteensovittaminen lakien ja organisaation käytänteiden mukaisesti. Uuden toimintamallin käyttöönotto vaatii esihenkilöiltä luottamuksellisen ilmapiirin rakentamista sekä työntekijöiden tukemista, kannustamista ja ohjaamista.

Kansikuva
Kansikuva

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt

Kohderyhmä