Ohjautumisen perusteet perhesosiaalityössä ja lastensuojelussa, Keski-pohjanmaan hyvinvointialue Soite (RRP, P4, I1)
Keski-pohjanmaan hva Soitessa laadittu ohjautumisen perusteet perhesosiaalityön ja lastensuojelun asiakkuuksille sekä määritelty erityistä tukea tarvitseva lapsi.
Lapset, nuoret ja perheet ohjautuvat oikea-aikaisesti ja tarpeen mukaiseen palveluun.
Toimintamallin nimi
Keski-pohjanmaan hva Soitessa laadittu ohjautumisen perusteet perhesosiaalityön ja lastensuojelun asiakkuuksille sekä määritelty erityistä tukea tarvitseva lapsi.
Lapset, nuoret ja perheet ohjautuvat oikea-aikaisesti ja tarpeen mukaiseen palveluun.
Lapsi ja perhepalveluiden tavoitteena on edistää lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointia ja terveyttä sekä palveluiden asiakaslähtöisyyttä, vaikuttavuutta ja kustannustehokkuutta. Perhesosiaalityö ja lastensuojelu ovat osa perhekeskuspalveluita, jotka sisältävät lapsille, nuorille ja perheille suunnattuja hyvinvointia, terveyttä, kasvua ja kehitystä tukevia ja korjaavia palveluita. Jokaiselle lapselle tarjotaan hänen tarvitsemansa apu ja tuki. Perhekeskus koordinoi lapsiperheiden sosiaali- ja terveyspalveluita.
Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistaminen ja uusi sosiaalihuoltolaki ovat haastaneet myös sosiaalihuoltoa tarkastelemaan palveluiden organisoinnin tapaa. Tavoitteena on edistää oikeanlaisen ja oikea-aikaisen avun ja tuen tarjoamista lapsille, nuorille ja perheille. Sosiaalihuoltolakiin (1301/2014) on kirjattu periaatteita, joiden mukaan tuen tarpeita ja palveluja voidaan porrastaa. Lisäksi sosiaalihuoltolaki itsessään on yleislaki, jonka mukaiset lapsiperheiden sosiaalipalvelut ovat osa perhekeskustoiminnan peruspalveluja. Lastensuojelulain (417/2007) mukaiset palvelut ovat puolestaan osa erityistason ja vaativan tason palveluja.
Lapset, nuoret ja perheet (huoltajat)
Asiakaskysely sekä lapsille ja nuorille (10 - 17v) sekä alaikäisten lasten vanhemmille.
Valmennuksessa asiakas on ollut mukana alusta asti. Asiakas on ollut kehittäjätiimin tasavertainen jäsen. Asiakasnäkökulmaa ja osallisuutta on nostettu esille tehdyllä kyselyllä. Asiakkaan kokemusta ja palvelun vaikuttavuutta on mitattu asiakaskyselyllä ja tuotu kehittämispäivänä työntekijöille tiedoksi. Jälkihuollon vertaisryhmän asiakkaita on tavattu henkilökohtaisesti, keskustellen käyty läpi heidän näkemyksiä ja kokemuksia palveluista ja tuesta.
Asiakas näkemyksissä tullut esille, että tulisi nähdä lapsen etu, harrastusten tärkeys ehkäisemässä yksinäisyyttä sekä "piiloviestit", joita lapset viestivät. Lapsen on vaikea tunnistaa omaa tilannettaan kasvua ja kehitystä tukevaksi koska vertailukohtaa tavalliseen arkeen ei välttämättä ole, esim. kodin riittävä siisteys, kurituksen rajat tai vastuun ottaminen. Lapsella on mahdollisuus mm. tukiperheissä saada käsitys/ kokemus normatiivisesta arjesta, jolloin lapsi saa vertailukohtaa arkeen.