Omavire – Työ- ja toimintakyvyn itsearviointityökalun pilotointi, Pohjanmaan HVA (RRP, P3)
Asukkaat voivat itse arvioida työ- ja toimintakykynsä kehitetyn itsearviointityökalun avulla. Heidän tuottamaansa tietoa voidaan hyödyntää työkykyä tukevien palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa.
Toimintamallin nimi
Asukkaat voivat itse arvioida työ- ja toimintakykynsä kehitetyn itsearviointityökalun avulla. Heidän tuottamaansa tietoa voidaan hyödyntää työkykyä tukevien palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa.
Tarkoitus on, että asiakas arvioi itse työ- ja toimintakykyään, jota hyödynnettään palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa. Ammattilaiset voivat käyttää asiakkaan itsearviointia tukena keskusteluaiheiden määrrittelemiseen ja asiakkaan henkilökohtaisen suunnitelman laatimiseen.
Yhteistoimintaneuvottelut ja säästötoimenpiteet ovat valitettavasti leimanneet koko pilotoinnin ajanjaksoa ja tämä on vaikuttanut laajasti ammattilaisten osallistumiseen. Ammattilaisilla oli vaikeaa priorisoida Omavireen käyttöä muiden pakollisten työtehtävien ohella.
Yleisellä tasolla palvelun kohderyhmänä ovat työikäiset asukkaat, mutta pilotoinnin aikana kohderyhmää kohdennettiin olevan työikäiset työttömät ja osatyökykyiset asiakkaat Pohjanmaan hyvinvointialueella. Pilotoinnin ammattilaiset olivat aikuissosiaalityötä ja työttömien terveystarkastuksia tekeviä ammattilaista. Aikuissosiaalityön ammattilaiset olivat sosiaaliohjaajia/-työntekijät, jotka tekivät TYP-työtä tai työkyvyn tuen tiimien työkoordinaattorityötä. Työttömien terveystarkastuksen ammattilainen oli terveydenhoitaja sote-keskuksessa.
Asiakkaan oma näkemys omasta työ- ja toimintakyvystä on hyvä lähtökohta palvelupolkujen suunnittelulle. Asiakkaan itsearviointi kannattaa siksi tehdä asiakkuuden alussa, jotta asiakas ohjaudutaan oikeiden palveluiden piiriin heti alkusta alkaen.
Pilotointiin osallistui ainoastaan viisi aikuissosiaalityötä ja työttömien terveystarkastuksia tekevää ammattilaista. Pienen osallistujamäärän syynä oli viivästynyt pilotin aloitus. Keväällä 2024 oli lähes kymmenen kiinnostunutta ammattilaista mutta joutuivat jättäytyä pois pilottiaikataulun siirryttyä loppukesään, ja tilalle ei löytynyt korvaavia ammattilaisia resurssipuutteen takia.
Pilotoinnin alussa ammattilaiset kokivat vaikeuksia sisäänkirjautumisessa mutta tämä onneksi helpottui siirrettyä varmennekortin käyttöön käyttäjätunnusten sijaan. Pilotoinnin aikana lähinnä sosiaalipalveluiden ammattilaiset kokivat haasteita motivoida ja innostaa asiakkaita käyttämään Omavirettä. Joillekin asiakkaille työkalun kyselypatteristo tuntui liian laajalta kokonaisuudelta ja ja tämä voi johti, siihen etteivät olleet halukkaita osallistua itsearviointiin lainkaan. Kokemuksien ja tulosten saamiseksi ammattilaisia kannustettiin pyytämään asiakkaita ainoastaan vastaamaan yleiskatsaukseen eikä muihin syventäviin kysymyksiin. Tämä lienee syynä miksi Ammattilaisen omasivuston tehtävänantamisominaisuutta ei hyödynnetty suuressa mittakaavassa pilotoinnin aikana. Toinen haaste oli asiakkaiden suostumuksen kieltäytyminen ja sisäänkirjautumisen vaikeudet Suomi.fi-tunnusten kautta, jos asiakkailla ei ollut käytössä pankkitunnuksia. Työttömien terveystarkastuksessa koettiin toisaalta, että Omavire toi hyvän lisän asiakkaan itsearviointiin. Työkalu toimi hyvänä puheeksi oton välineenä varsinkin liittyen sosiaalisiin asioihin, mitä ei tulisi terveystarkastuksessa muuten kysyttyä ja keskusteluta.