Opiskeluhuollon palvelukuvaus ml. saamenkieliset ja kulttuurinmukaiset palvelut, Matalan kynnyksen mielenterveyspalvelut, Lapin hyvinvointialue, RRP, P4, I1

Kuvaus opiskeluhuollon matalan kynnyksen ehkäisevistä mielenterveyspalveluista Lapin hyvinvointialueella. 

Toimintamallin nimi
Opiskeluhuollon palvelukuvaus ml. saamenkieliset ja kulttuurinmukaiset palvelut, Matalan kynnyksen mielenterveyspalvelut, Lapin hyvinvointialue, RRP, P4, I1
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kuvaus opiskeluhuollon matalan kynnyksen ehkäisevistä mielenterveyspalveluista Lapin hyvinvointialueella. 

Toteutuspaikka
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus, VASA2- Vahva sote Lapin hyvinvointialueelle -hanke
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Lapin hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
Palvelukuvauksen visuaalinen kuvaus. Avataan tekstissä.

Tekijä

Miia Välimaa

Luotu

19.12.2023

Viimeksi muokattu

04.06.2025
Ratkaisun perusidea

Opiskeluhuollon matalan kynnyksen mielenterveyspalveluiden palvelukuvauksen tavoitteena on kuvata opiskeluhuollon palvelukokonaisuutta, tukea palveluiden yhtenäistämistä soveltuvin osin, palveluiden tasalaatuisuutta ja saatavuutta. Palvelukuvauksen tarkoitus on toimia ammattilaisten työn tukena ja perehdytyksessä sekä viestiä muille palveluille opiskeluhuollon keskeiset tehtävät. Palvelukuvauksen avulla tehdään näkyväksi keskeiset tehtävät opiskeluhuollossa, huomioiden saamenkieliset ja –kulttuurinmukaiset palvelut.

Palvelukuvaus on tässä laajuudessaan ensimmäinen Lapin hyvinvointialueella opiskeluhuollon palveluita kuvaava asiakirja. Opiskeluhuollon sote-palveluiden siirryttyä hyvinvointialueen järjestettäviksi 1.1.2023 on tärkeää, että laajasta kokonaisuudesta on ammattilaisten tueksi kuvaus, minkä tavoitteena on selkiyttää ja yhdenmukaistaa käytänteitä hyvinvointialueella. Opiskeluhuollon palvelujen siirryttyä kunnilta hyvinvointialueen palveluksi, on palveluissa ollut erilaisia käytänteitä ja hyvinvointialueella näitä käytänteitä kehitetään ja yhdenmukaistetaan. Palvelujen yhdenmukaistamistyö on aloitettu ja se jatkuu edelleen. Kyseessä on päivittyvä asiakirja, johon voidaan täydentää ajantasaiset muutokset palveluissa. 

Toimintaympäristö

Lapin hyvinvointialue (Lapha) on aloittanut toimintansa 1.1.2023. Lapin hyvinvointialue jakautuu neljään eri palvelualueeseen: kaakkoinen, lounainen, itäinen ja pohjoinen. Hyvinvointialueen arvoja ovat yhdenvertainen, vastuullinen, luotettava ja inhimillinen kumppani alueensa asukkaille. Lapin alueella on 21 kuntaa, joissa toimii kuntien ja muiden toimijoiden koulutuksen järjestäjiä. Kärkitoimenpiteinä hyvinvointialueella tuetaan lasten ja nuorten mielenterveyttä laadukkaalla koulujen ja oppilaitosten oppilas- ja opiskelijahuollolla sekä yhteensovitetuilla ja laadukkailla mielenterveyspalveluilla. Lapin hyvinvointialueen strategian lähtökohdat ja toimintaympäristön osalta tunnistetaan Lapin erityisolosuhteita, joita ovat mm. pitkät välimatkat, harvaan asutut alueet ja palveluiden hajanaisuus.

Lapilla on vahva paikallisidentiteetti ja samalla se on laaja ja olosuhteiltaan moninainen alue erityistarpeineen. Lapin hyvinvointialueelle sijoittuu saamelaisten kotiseutualue, joka kattaa Utsjoen, Enontekiön ja Inarin kuntien alueet sekä Sodankylän pohjoisosan, Vuotson. Lapin hyvinvointialueen on varmistettava kaikille saamelaisten kotiseutualueen asukkaille oikeus käyttää saamen kieltä viranomaisissa niin suullisesti kuin kirjallisesti sekä oikeus saada asiakirja (esim. päätös) saamen kielellä.​ Sosiaali- ja terveysalan lainsäädännössä todetaan, että Lapin hyvinvointialueen asiakkaalla on oikeus käyttää saamen kieltä palveluissa 1) Jotka järjestetään kotiseutualueen kunnissa​​, 2) Joihin kotiseutualueen asukkaat on hyvinvointialueen toimesta ohjattu (esimerkiksi naapurikunnan puolella järjestettävä palvelu ja 3)Joita järjestetään ainoastaan kotiseutualueen ulkopuolella (esimerkiksi Lapin keskussairaala).​ Lapin hyvinvointialueella on erityisvastuu saamenkielisten ja -kulttuurinmukaisten palvelujen kehittämisestä koko maan tasolla.

Lapin hyvinvointialueella opiskeluhuolto jakautuu hallinnollisesti kahdelle sektorille: opiskeluhuollon kuraattorit ja psykologit kuuluvat perheiden ja työikäisten palvelualueelle ja terveydenhoitajat ja koululääkärit kuuluvat terveyspalveluihin, sairauksien ehkäisyn ja hoidon alueelle. Opiskeluhuollon kuraattori- ja koulupsykologipalveluista vastaa perheiden ja työikäisten palvelut. Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon palveluista vastaa terveyspalveluiden sairauksien hoidon ja ehkäisyn palvelut. 

Hyvinvointialueen järjestämät opiskeluhuollon palvelut (psykologi- kuraattori ja koulu- ja opiskeluterveydenhuolto) ovat matalan kynnyksen ennaltaehkäiseviä lapsiperheiden palveluita. Opiskeluhuollon palvelut ovat ensisijaisia ehkäisevää ja varhaisesta tukea antavia palveluita tehtävänään hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa oppilaitosyhteisössä. Opiskeluhuoltoa toteutetaan ensisijaisesti ennaltaehkäisevänä koko oppilaitosyhteisöä tukevana yhteisöllisenä opiskeluhuoltona. Lisäksi opiskelijoilla on oikeus yksilökohtaiseen opiskeluhuoltoon.  

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Opiskeluhuollon palvelut ovat tarkoitettu esikoululaisista toisen asteen opiskelijoihin. Palveluissa on huomioitava saamelaisten kielelliset oikeudet. Palvelukuvaus on tarkoitettu ammattilaisille kuvamaan opiskeluhuollon palvelukokonaisuutta sis. matalan kynnyksen mielenterveyspalvelut opiskeluhuollossa. Palvelukuvauksen avulla selkiytetään ja tuetaan palvelujen yhdenmukaistamista sekä tasalaatuista saatavuutta. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Asiakirjaa tulee päivittää ajantasaiset muutokset huomioiden.  

Kansikuva
Kansikuva, sisältö avattu tekstissä

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt

Kohderyhmä