Päivystyksen monikävijän tunnistaminen ja tiedonkulku , Pirkanmaan HVA (RRP, P4, I1)

Päivystyksen monikävijöiden tunnistaminen robotiikan avulla sekä yhteydenottopyynnön lähettäminen peruspalveluihin tarvittaessa. 

Toimintamallin nimi
Päivystyksen monikävijän tunnistaminen ja tiedonkulku , Pirkanmaan HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Päivystyksen monikävijöiden tunnistaminen robotiikan avulla sekä yhteydenottopyynnön lähettäminen peruspalveluihin tarvittaessa. 

Toteutuspaikka
Pirkanmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pirkanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Tuija Vuolle

Luotu

26.04.2024

Viimeksi muokattu

20.09.2024
Ratkaisun perusidea

Potilaasta kerääntyvän käyntidatan perusteella robotti tekee merkinnän potilastietojärjestelmään reaaliaikaisesti, kun erikseen määritelty käyntimäärä (viisi tai enemmän päivystyskäyntiä viimeisen vuoden aikana) täyttyy. Terveydenhuollon ammattilainen tekee sairaalapalveluissa arvion yhteydenottopyynnön lähettämisen tarpeesta.  Potilaalta kysytään lupa yhteydenottopyynnön lähettämiseen ja hänelle kerrotaan mitä se tarkoittaa. Yhteydenottopyyntö lähetetään Pirkanmaan hyvinvointialueella käytössä olevien yhteisten järjestelmien avulla. Sote-asemille sovitut yhteyshenkilöt käsittelevät sairaalapalveluista tulevat yhteydenottopyynnöt. Sote-asemille sovitaan käytännöt, miten potilaat ohjataan esim. omahoitajalle, miepä-ammattilaiselle, Minun tiimini -mallin tapaamiseen tai sosiaalipalveluihin. Ns. oikea ammattilainen kontaktoi potilaan ja sopii yhdessä hänen kanssaan jatkoista. Kotihoidon asiakkaiden yhteydenotot päivystyksestä ohjataan kotihoidon sairaanhoitajalle, ja vuodeosastoilta kirjataan Kanta-näkyvä merkintä monikävijyydestä hoitotyön yhteenvetoon, tai ollaan suoraan kotihoidon sairaanhoitajaan yhteydessä ennen kotiuttamista.

Toimintaympäristö

Laissa sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021) velvoitetaan, että hyvinvointialue huolehtii mm. palveluja laaja-alaisesti tarvitsevien asiakasryhmien ja asiakkaiden tunnistamisesta, palvelujen yhteensovittamisesta sekä asiakasta koskevan tiedon hyödyntämisestä eri tuottajien välillä.

Pirkanmaalla on tehty selvitystyötä Tays Päivystys Acutan monikävijöiden palvelutarpeista (Järvelä 2019):

  • Vain noin 10% monikävijöistä kävi myös terveyskeskuksessa.
  • Monikävijöistä kaksi kolmesta oli sellaisia, että he olisivat hyötyneet ennemminkin perusterveydenhuollon avusta kuin erikoissairaanhoidosta.
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat kaikki aikuisten päivystyksessä (Tays Acuta ja Valkeakoski) toistuvasti käyvät yli 16-vuotiaat potilaat. Päivystyksessä toistuvasti käyvistä potilaista kaikki eivät ole esim. monipalveluasiakkaita eikä sellaisia, joista lähetetään yhteydenottopyyntö eteenpäin. Asiakkaita ei ole osallistettu toistaiseksi. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Sairaalapalveluiden ammattilaisille järjestetään koulutusta, johon yhdistetään myös potilaan terveys- ja hoitosuunnitelman hyödyntämistä. Sote-asemilla koulutetaan yhteydenottopyyntöjä käsittelevät ammattilaiset ja tarvittaessa laajemmin. Koulutuksessa kuvataan toimintamallin lisäksi myös pitkäaikaissairaiden hoitamisen erityispiirteitä sote-asemien ammattilaisille.  Huolehditaan siitä, että kaikki sote-aseman ammattilaiset tietävät käytännöistä. Lisäksi yhdessä lähijohdon kanssa huolehditaan resurssoinnista, jotta potilas voidaan kontaktoida ja ohjata hänet hoidon tai palvelun piiriin. Toimintamallin aiheuttamaa painetta sote-asemille seurataan säännöllisesti, ja monikävijöistä tuotetaan kattavaa tilastodataa päivittäisjohtamisen tueksi.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Arvioidaan myöhemmin toimintamallin käyttöönoton edetessä. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on sovellettavissa sote-asemille tai muihin yksiköihin, joista halutaan löytää palveluissa toistuvasti käyvät. 

Kansikuva
Päivystyksen monikävijän ohjautuminen perusterveydenhuoltoon robotiikan avulla

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt