Pitkäaikaisen kipupotilaan hoitoprosessi (RRP, P4, I1)
Tavoitteena on asiakkaan mahdollisimman nopea hoidon aloittaminen. Asiakkaan asia etenee tarvittaessa moniammatillisesti ja sujuvasti. Asiakkaan huomioiminen läpi prosessin.
Toimintamallin nimi
Tavoitteena on asiakkaan mahdollisimman nopea hoidon aloittaminen. Asiakkaan asia etenee tarvittaessa moniammatillisesti ja sujuvasti. Asiakkaan huomioiminen läpi prosessin.
Pitkäaikainen kipupotilas saa nopeasti yhteyden ja hoito aloitetaan. Hoidossa hyödynnetään moniammatillista tiimiä, jolla on kipuosaamista.
Kainuun Hva pyrkii kustannustehokkaaseen toimintaan ja palveluiden sujuvoittamiseen. Hyvinvointialueen talous on tiukalla ja hoitoon pääsy pitkittynyt, kaikki tätä tukeva toiminta on erittäin ajankohtaista. Esh:n ja pth:n yhteistyötä ja asiakkaan kulkua niiden välillä tulee kehittää ja sujuvoittaa.
Kohderyhmä on pitkäaikaiset kipupotilaat. Kipupotilaan kipu on jatkunut yli 3 kuukautta, syöpäkivut rajataan ulkopuolelle.
Kipukoulutusta keskitetään tietyille hoitajille. Koulutuksessa hyödynnetään jo olemassa olevaa hva:een koulutusmateriaalia kipumittareiden käyttöön. Kipuyhdyshenkilöt perustavat oman tiimin, jolla yhteistyötä ja osaamista vahvistetaan pth:n ja esh:n välillä. Muiden ammattilaisten osaaminen on paremmin tiedossa. Kipulääkärin konsultointi on helpompaa ja nopeampaa konsultaatiokirjan avulla.
Vastaanotoille on nimetty kipuhoitajat, jotka käyneet koulutuskalenterin kautta kipukoulutuksia. Hoitoon pääsyä saman päivän aikana seurattu tilastoinneista ja se toteutuu osassa vastaanotoista. Valmennuksen loputtua keväällä -24 tiimi ei saanut enää lähiesihenkilöä mukaan ja osa tiimistä joutui työtilanteen takia jäämään pois. Tiimin toiminta hiipui resurssien puutteeseen loppuvuodesta -24. Haasteena tiimin toiminnassa oli myös pitkien välimatkojen päässä, eri yksiköissä toimiminen ja yhteisen kehittämisajan järjestäminen.